Σύνδεση

View Full Version : Ernst Degner: Αυτός που έκανε... μάγκες τους Ιάπωνες



notakos600
15/03/2013, 13:42
284834

Γεννημένος στις 22 Σεπτεμβρίου του 1931 στο Gleiwitz, ο Ernst Eugen Wotzlawek (αυτό ήταν το πραγματικό του επίθετο, αλλά ο πατέρας του επέλεξε το Degner το οποίο ήταν «πιο γερμανικό»), ξεκίνησε την αγωνιστική του καριέρα στις αρχές του '50 στην Ανατολική Γερμανία και μέσα σε μικρό διάστημα κατάφερε να στεφθεί Πρωταθλητής και να γίνει δημοφιλής.
Συνέδεσε το όνομά του με την MZ (Motorradwerk Zscopau)/DKW στην οποία αγωνίστηκε από το 1956 ως και το 1961. Ο πρώτος τίτλος ήρθε στο 1957 στα 125cc, ενώ το 1959 πραγματοποίησε το ντεμπούτο του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ταχύτητας μοτοσικλετών σημειώνοντας μάλιστα και νίκη (στoν αγώνα των Εθνών που έγινε στη Monza).
Το 1961, σε ηλικία 29 ετών, έφτασε μια ανάσα από την κατάκτηση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος στα 125cc αλλά τότε ξεκίνησε η μεγάλη περιπέτεια. Ο αγωνιστικός κινητήρας 125cc που είχε σχεδιάσει και εξελίξει ο Kaaden, με δισκοβαλβίδες όπως τις ξέρουμε σήμερα και τον οποίο χρησιμοποιούσε ο Degner, υπήρξε ο πρώτος ο οποίος ξεπέρασε τους 200 ίππους το λίτρο!

Στη Σουηδία θα μπορούσε να εξασφαλίσει τον τίτλο, αλλά το μοτέρ της MZ έσπασε (αργότερα οι άνθρωποι της MZ θα τον κατηγορήσουν ότι ο ίδιος προκάλεσε επίτηδες ζημιά στον κινητήρα). Έτσι το ενδιαφέρον μεταφέρθηκε στον τελευταίο αγώνα της σεζόν στην Αργεντινή.
Ο Degner είχε πλεονέκτημα 2 βαθμών έναντι του βασικού του αντιπάλου, Αυστραλού, Tom Phillis, αλλά δεν εμφανίστηκε ποτέ σε εκείνο το Grand Prix καθώς μαζί με την οικογένειά του λιποτάκτησαν αφήνοντας την Ανατολική για τη Δυτική Γερμανία. Ο θρύλος λέει ότι αυτός, η σύζυγός του Gerda και τα δυο του παιδιά, ο Olaf και ο Boris, πέρασαν στη Δυτική Γερμανία -μέσω Δανίας- στριμωγμένοι στο πορτ μπαγκάζ μιας Lincoln Mercury.
Πίσω από όλη αυτή την ιστορία κρυβόταν η Suzuki και ο μάνατζέρ της Jimmy Matsumiya, τον οποίο ο Degner είχε γνωρίσει στο ξενοδοχείο Farnleigh, στο Douglas του Isle of Man, όπου συνήθιζαν να μένουν τα μέλη της MΖ και της Suzuki όταν επισκέπτονταν το νησί. Η κοινή αγάπη τους για την μουσική jazz ήταν αυτή που τους έφερε πιο κοντά με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια στενή φιλία.
Ήταν η εποχή που οι Ιάπωνες ακόμα δεν είχαν την τεχνογνωσία για να ανταγωνιστούν τους Ευρωπαίους και δη τους Γερμανούς στις 2χρονες μοτοσυκλέτες.
Αυτή η γνωριμία που μετέπειτα εξελίχθηκε σε συνεργασία, αποδείχθηκε χρυσάφι για την Suzuki -και μετέπειτα για τη Yamaha- καθώς ο Degner είχε φροντίσει να πάρει μαζί του σχέδια και εξαρτήματα (κύλινδρο, πιστόνι, στρόφαλο και βαλβίδα) των 2χρονων, πρωτοποριακών για εκείνη την εποχή, κινητήρων της MZ/DKW.

284836


Μια νέα εποχή ξεκινούσε για τον ίδιο αλλά κυρίως για τις ιαπωνικές εταιρείες που με τη γερμανική τεχνογνωσία πάνω στα 2χρονα μοτέρ κατάφεραν να εξελίξουν τους δικούς τους κινητήρες και να κατακτήσουν τον κόσμο.
Τη δεκαετία του '60 Suzuki και Yamaha σαρώνουν τους τίτλους στις μικρές κατηγορίες χρησιμοποιώντας εξωτικά -για την εποχή- θυριδώματα και δισκοβαλβίδες, ακριβή αντίγραφα της DKW και MZ. Eίναι τότε που όλα αλλάζουν στον χώρο των αγώνων και που οι Ιάπωνες αποκτούν το πάνω χέρι στη 2χρονη εποχή των αγώνων ταχύτητας.

Το 1962 θεσπίστηκε η κατηγορία των 50cc και ο Ernst Degner με την Suzuki RM62 στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής σημειώνοντας τέσσερις νίκες. Ήταν η πρώτη φορά που η Suzuki κατακτούσε Πρωτάθλημα στα GP μοτοσυκλετών...
Για την ιστορία η RM62 χρησιμοποιούσε 2χρονο μονοκύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα χωρητικότητας 49,64cc με περιστροφική βαλβίδα εισαγωγής, 8τάχυτο κιβώτιο, εξελιγμένο σύστημα εξάτμισης που βελτίωνε σημαντικά την απόδοσή της η οποία έφτανε τους 10 ίππους στις 12.000 σ.α.λ. Η τελική ταχύτητα της RM62 άγγιζε τα 145 χλμ/ώρα.
Η αγωνιστική του καριέρα ολοκληρώθηκε άδοξα το 1966 όταν κατά τη διάρκεια ενός αγώνα 250cc στη Suzuka για το ιαπωνικό Πρωτάθλημα, είχε ένα σοβαρό ατύχημα που λίγο έλειψε να του στοιχίσει τη ζωή. Αποχώρησε από την πίστα με σοβαρά εγκαύματα που επηρέασαν σημαντικά την ποιότητα ζωής του καθώς αναγκάστηκε να ακολουθεί ειδική φαρμακευτική αγωγή για το υπόλοιπο της ζωής του.

Αργότερα οι Ιάπωνες αποφάσισαν να δώσουν το όνομά του στις δύο δεξιές στροφές όπου είχε το ατύχημα, ως ένδειξη σεβασμού προς το πρόσωπό του.
Στην καριέρα του ο Degner πήρε μέρος σε 59 GP, σημείωσε 7 νίκες στα 50cc και 8 στα 125cc όπου μάλιστα είχε και 13 ταχύτερους γύρους. Συνολικά ανέβηκε 38 φορές στο βάθρο.
Μετά το τέλος της αγωνιστικής καριέρας επέστρεψε στη Δυτική Γερμανία και εργάστηκε ως εκπαιδευτής των μηχανικών που εργάζονταν σε αντιπροσωπείες και συνεργεία της Suzuki. Στις 10 Σεπτεμβρίου του 1983, σε ηλικία 51 χρόνων, βρέθηκε νεκρός στην Τενερίφη. Παρότι έχουν περάσει πολλά χρόνια, ένα πέπλο μυστηρίου καλύπτει τα αίτια του θανάτου του τα οποία ακόμα δεν έχουν προσδιοριστεί.

MZ 125 GP

notakos600
15/03/2013, 13:47
MZ 125 GP

284839

Motorcycle: MZ 125
Manufacturer: Motorraderwerke Zscho-
pau, Zschopau Type: Racing Year: 1965
Engine: MZ single-cylinder, two-stroke, with rotating-disk distribution. Displacement 123.6 cc. (54 mm. x 54 mm.)
Cooling: Water
Transmission: Six-speed block
Power: 28 h.p. at 12,000 r.p.m.
Maximum speed: About 125 m.p.h.
Chassis: Continuous tubular double cradle. Front and rear, telescopic suspension
Brakes: Front and rear, central drum

notakos600
15/03/2013, 14:09
Μερικές ακόμη φωτό από τα αγωνιστικα ΜΖ εποχής.

284840

284841

284842

notakos600
15/03/2013, 14:14
''Μεταφέροντας'' την τεχνογνωσία στους Ιάπωνες...

284844


Το μοιραίο ατύχημα στη πίστα της Suzuka

284845

Corvo
15/03/2013, 16:02
:beer:
ευχαριστουμε για την ιστορια, πολυ ενδιαφερουσα

sapila racing
15/03/2013, 16:17
Πολύ ωραία τα έγραψες!
Να προσθέσω οτι ο Walter Kaaden, ο πρωτοπόρος των θαλαμων διαστολης και της αναπνοής των δίχρονων, είχε αποκτήσει εμπειρία στον Β Παγκόσμιο, οπου ηταν μέλος της ομάδας που σχεδίασε τους πυραύλους της σειράς 'V'. Μετέφερε αυτην την τεχνολογία στους διχρονους κινητηρες και την εξέλιξε μόνος του.

Επίσης αναφέρεται οτι δεν συγχώρησε ποτέ τον Degner.

vaska
15/03/2013, 16:25
Ευχαριστούμε.

:wave2:

devil's animal
15/03/2013, 16:34
ωραια ιστορια...
:beer::beer:

RaGe_Raptor
15/03/2013, 17:01
απ'τις ιστορίες που αρέσκομαι ιδιαίτερα να διαβάζω...ευχαριστούμε

christof40
15/03/2013, 17:01
:beer::beer::beer:
το απολαυσα

buckley
15/03/2013, 17:43
Πολύ ωραία τα έγραψες!
Να προσθέσω οτι ο Walter Kaaden, ο πρωτοπόρος των θαλαμων διαστολης και της αναπνοής των δίχρονων, είχε αποκτήσει εμπειρία στον Β Παγκόσμιο, οπου ηταν μέλος της ομάδας που σχεδίασε τους πυραύλους της σειράς 'V'. Μετέφερε αυτην την τεχνολογία στους διχρονους κινητηρες και την εξέλιξε μόνος του.

Επίσης αναφέρεται οτι δεν συγχώρησε ποτέ τον Degner.

Μην ξεχνάμε και τον Zimmermann ψηλέ.Παναγιώτη ωραία τα έγραψες δεν περίμενα τίποτα λιγότερο από ένα άνθρωπο με το όνομα του Kaaden στο προφίλ του.Ωραίος.
(Γράψε κι άλλα ...)

srxakias
15/03/2013, 21:41
:a013::beer:

notakos600
16/03/2013, 05:49
Ευχαριστώ πολύ παιδιά, να είστε όλοι καλά.:beer:

Ο Walter Kaaden είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιο στην εξέλιξη των δίχρονων και του αξίζει ένα μεγάλο αφιέρωμα (εντάξει Άρη και Παναγιώτη?;)) που το έχω ήδη έτοιμο και θα το δημοσιεύσω οσονούπω.

Και το καλύτερο: ο κινητήτας του RG 500 ήταν 4 κύλινδροι MZ 125...

theofilos888
16/03/2013, 08:09
Ευχαριστούμε! Αυτο για το rg δεν το ήξερα!!!! :eek:

sapila racing
16/03/2013, 08:26
Ευχαριστώ πολύ παιδιά, να είστε όλοι καλά.:beer:

Ο Walter Kaaden είναι το μεγαλύτερο κεφάλαιο στην εξέλιξη των δίχρονων και του αξίζει ένα μεγάλο αφιέρωμα (εντάξει Άρη και Παναγιώτη?;)) που το έχω ήδη έτοιμο και θα το δημοσιεύσω οσονούπω.

Και το καλύτερο: ο κινητήτας του RG 500 ήταν 4 κύλινδροι MZ 125...

Aναμένουμε λοιπόν! :beer: :beer:

sapila racing
16/03/2013, 08:36
Μην ξεχνάμε και τον Zimmermann ψηλέ.

Σωστός ο Παναγιωτης.
Ο Daniel Zimmermann δεν ειναι ευρέως γνωστός, αλλά είναι αυτός που σκέφτηκε κι εφτιαξε μονος του την δισκοβαλβίδα σε δικό του μηχανάκι (IFA RT125), και μετα την πήρε η ΜΖ κι ο Kaaden.
Μαλιστα ειχε βαλει και το καρμπυρατερ στο πλάι, και ειχε κι εξατμιση να βγαίνει προς τα πίσω.

Takata Dome
16/03/2013, 08:42
Ωραία ιστορία,και γραμμένη άριστα! ;)

Στο τεύχος 518 του Moto έχει αφιέρωμα 11 σελίδων για την ιστορία αυτή,για όποιον ενδιαφέρεται

notakos600
16/03/2013, 08:51
Ωραία ιστορία,και γραμμένη άριστα! ;)

Στο τεύχος 518 του Moto έχει αφιέρωμα 11 σελίδων για την ιστορία αυτή,για όποιον ενδιαφέρεται

Αυτό με έβαλε αρχικά στη πρίζα.
Zimmerman ναι, όπως και το ότι ο θάλαμος διαστολής ανακαλύφθηκε πρώτη φορά το 1938 από έναν γερμανό μηχανικό ονόματι Limbach, τον βελτίωσε ο Kaad καθότι έκανε ''διδακτορικό'' με τους V2, αλλά αυτά στην ώρα τους...:beer:

foogr01
16/03/2013, 23:45
:beer:

Πολύ καλή ενημέρωση !
Περιμένω τη συνέχεια με τον Kaaden...

notakos600
18/03/2013, 06:52
Ευχαριστούμε! Αυτο για το rg δεν το ήξερα!!!! :eek:

Εκ παραδρομής αναφέρθηκε το MZ 125, το ακριβές είναι ότι το RG 500 του Barry Sheene είχε δύο σειρές κυλίνδρων ΜΖ 250.

motomaniac
23/03/2013, 01:09
αλλη μια φορα αψογος! :beer:

sotos 8
23/03/2013, 03:46
κατ' αρχας Παναγιωτη ενα μεγαλο ΜΠΡΑΒΟ!!!
Μια και γινετε ουσιαστικα ιστορικη αναδρομη στον διχρονο κινητηρα ,να παραθεσω καποια χρονικα σταυροδρομια για την εξελιξη του και καποιου αλλου ανθρωπου που εχουν και αυτοι συμετοχη στη εξελιξη του.

1906: Εμφανίζεται ο γαλλικός κινητήρας Garard με δισκοβαλβίδες εισαγωγής.
1912: Ο Alfred Scott σχεδιάζει -επίσης- εναν κινητήρα με δισκοβαλβίδες, ο οποίος κερδίζει το Senior TT για δύο συνεχή έτη.
1925: Ο Dr E. Schneurle πατεντάρει ενα σύστημα διάταξης θυρίδων όπου υπάρχει μια θυρίδα εξαγωγής και δύο θυρίδες εισαγωγής, οι οποίες στέλνουν το μείγμα αντιδιαμετρικά αντίθετα απο τη θυρίδα εξαγωγής.
1930: Περίπου στα μέσα της δεκαετίας, η εταιρία DKW δίνει μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη του μέχρι τότε "ντροπιαστικά" αναξιόπιστου δίχρονου κινητήρα. Ζητά τη συνδρομή ενος μηχανικού ονόματι Zoller για την κατασκευή ενος 250cc κινητήρα, ο οποίος και κερδίζει το Isle Of Man TT το 1938. Κατόπιν κατασκευάστηκε ενας μονοκύλινδρος 125cc κινητήρας ο οποίος χρησιμοποιούσε μια διάταξη θυρίδων εισαγωγής παρόμοια με αυτή που είχε αρχικά εφευρεθεί απο τον γερμανό μηχανικό Dr E. Schneurle, με σκοπό τη χρήση τους σε diesel δίχρονους κινητήρες. Κάπου σε αυτή την περίοδο -και με τη συνδρομή της DKW- ο δίχρονος κινητήρας αποκτά μια σεβαστή θέση, εφοσον αποτελούσε πλέον το πιο οικονομικό μέσο μεταφοράς και αρκετά δυνατός και ελαφρύς για αγωνιστική χρήση. Μετά το τέλος του Παγκόσμιου Πολέμου η DKW μεταφέρεται στο Ingolstadt της -τότε- Δυτικής Γερμανίας και το παλιό εργοστάσιο στην Ανατολική Γερμανία μετονομάζεται σε Motorradwerke Zschopau, ή συντομότερα MZ.
1952: Ο Walter Kaaden (1919-1996) μπαίνει στο τμήμα της MZ. Είναι ίσως ο σημαντικότερος άνθρωπος που ασχολήθηκε με τον κινητήρα δύο χρόνων.
1961: Ο Ernst Degner (βοηθός του Walter Kaaden και αναβάτης της MZ) αποστατεί απο την Ανατολική Γερμανία αγκαλιά με την τεχνολογία της MZ και την "πουλά" σε Suzuki και Yamaha.

notakos600
23/03/2013, 05:29
Σε ευχαριστούμε Σώτο, τα στοιχεία που παράθεσες είναι παραπάνω από χρήσιμα. :beer:

Allst@rf
23/03/2013, 17:08
Ευχαριστουμε νοτακο600...


Πολύ ενδιαφερουσες πληροφορίες...

Εμενα αυτό που μου έμεινε είναι το ονομα ΜΖ... μιλάμε τελικά για τεράστια μοτοσυκλετιστικη ιστορια έτσι;

kokkiklhs
17/05/2013, 11:19
Μετά το τέλος της αγωνιστικής καριέρας επέστρεψε στη Δυτική Γερμανία και εργάστηκε ως εκπαιδευτής των μηχανικών που εργάζονταν σε αντιπροσωπείες και συνεργεία της Suzuki. Στις 10 Σεπτεμβρίου του 1983, σε ηλικία 51 χρόνων, βρέθηκε νεκρός στην Τενερίφη. Παρότι έχουν περάσει πολλά χρόνια, ένα πέπλο μυστηρίου καλύπτει τα αίτια του θανάτου του τα οποία ακόμα δεν έχουν προσδιοριστεί.

Τον έφαγε η στάζι και καλά του έκανε!!! :a26:

SoulGR
17/05/2013, 12:05
Πολύ ωραία τα έγραψες!
Να προσθέσω οτι ο Walter Kaaden, ο πρωτοπόρος των θαλαμων διαστολης και της αναπνοής των δίχρονων, είχε αποκτήσει εμπειρία στον Β Παγκόσμιο, οπου ηταν μέλος της ομάδας που σχεδίασε τους πυραύλους της σειράς 'V'. Μετέφερε αυτην την τεχνολογία στους διχρονους κινητηρες και την εξέλιξε μόνος του.

Επίσης αναφέρεται οτι δεν συγχώρησε ποτέ τον Degner.

δεν ητανε ποτε σε καμια ομαδα των V,οσοι ηταν σε αυτες μετα τον πολεμο δουλευαν ειτε για τους ρωσσους ειτε για τους αμερικανους

ο Kaaden δουλευε στο HS 293 ως 'flight engineer'

επισης λεει πως οι θαλαμοι διαστολης αναπτυχθηκαν απο τον kaaden αλλα εφευρεθηκαν απο τον erich wolf -βεβαια το τελευταιο ειναι απο wikipedia οποτε δεν ξερω κατα ποσο ισχυει -

notakos600
17/05/2013, 12:34
επισης λεει πως οι θαλαμοι διαστολης αναπτυχθηκαν απο τον kaaden αλλα εφευρεθηκαν απο τον erich wolf -βεβαια το τελευταιο ειναι απο wikipedia οποτε δεν ξερω κατα ποσο ισχυει -

Ισχύει και το αναφέρω στην ενότητα του Kaaden. :beer:

byron
17/05/2013, 13:10
δεν ητανε ποτε σε καμια ομαδα των V,οσοι ηταν σε αυτες μετα τον πολεμο δουλευαν ειτε για τους ρωσσους ειτε για τους αμερικανους

ο Kaaden δουλευε στο HS 293 ως 'flight engineer'



Δεν ξέρω κατά πόσο είναι σωστά αυτά που λέει το Wiki για τον Kaaden. γράφει οτι δούλευε στο Peenemünde από το 1943(που ήταν ο χώρος σχεδιασμού και ανάπτυξης των V2) πάνω στο project HS293. Ο HS293 δεν ήταν project τότε, αφού είχε χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά στο Αιγαίο ήδη από το καλοκαίρι του 1943.

Ενδιαφέρουσα η συμμετοχή του σε πυραυλικά συστήματα πάντως, και μου κάνει εντύπωση το πως δεν κατέληξε σε κάποια απ΄τις ομάδες των Αμερικανο-Ρώσσων που είχαν ουσιαστικά «επικυρήξει» τους επιστήμονες και μηχανικούς που είχαν εμπλακεί σε παρόμοια προγράμματα.

SoulGR
17/05/2013, 17:02
Δεν ξέρω κατά πόσο είναι σωστά αυτά που λέει το Wiki για τον Kaaden. γράφει οτι δούλευε στο Peenemünde από το 1943(που ήταν ο χώρος σχεδιασμού και ανάπτυξης των V2) πάνω στο project HS293. Ο HS293 δεν ήταν project τότε, αφού είχε χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά στο Αιγαίο ήδη από το καλοκαίρι του 1943.

Ενδιαφέρουσα η συμμετοχή του σε πυραυλικά συστήματα πάντως, και μου κάνει εντύπωση το πως δεν κατέληξε σε κάποια απ΄τις ομάδες των Αμερικανο-Ρώσσων που είχαν ουσιαστικά «επικυρήξει» τους επιστήμονες και μηχανικούς που είχαν εμπλακεί σε παρόμοια προγράμματα.


ναι o hs293 ξεκινησε το 39-40 αλλα υπηρχε συνεχεια προτζεκτ εξελιξης του,πανω σε καποιο απ αυτα πρεπει να δουλευε

παντως παντως στην εξελιξη των Α και μετεπειτα ν δεν αναφερεται ο Kaaden,oi A ειχανε ξεκινησει απο το 35-36

AUFGEBRACHT
17/05/2013, 17:41
Δεν ξέρω κατά πόσο είναι σωστά αυτά που λέει το Wiki για τον Kaaden. γράφει οτι δούλευε στο Peenemünde από το 1943(που ήταν ο χώρος σχεδιασμού και ανάπτυξης των V2) πάνω στο project HS293. Ο HS293 δεν ήταν project τότε, αφού είχε χρησιμοποιηθεί επιχειρησιακά στο Αιγαίο ήδη από το καλοκαίρι του 1943.

Για την ακρίβεια είχε κηρυχθεί επιχειρησιακός από το 1942 και η πρώτη του επιχειρησιακή χρήση έγινε το 1943 από το Kampfgeschwader-100 που έδρευε στη Γαλλία.

byron
17/05/2013, 18:59
spam on


Για την ακρίβεια είχε κηρυχθεί επιχειρησιακός από το 1942 και η πρώτη του επιχειρησιακή χρήση έγινε το 1943 από το Kampfgeschwader-100 που έδρευε στη Γαλλία.

Ορθόν, απλά η V./KG100 επιχειρούσε από το Ελληνικό (Χασάνι) τον 10-12/1943 με χρήση των HS στο Αιγαίο.

spam off

stefanos
17/05/2013, 19:28
Παρόλα αυτά η suzuki παίρνοντας την τεχνολογία στα χέρια της σάρωσε και σε πωλήσεις και σε αγώνες,
ενώ η ΜΖ έχοντας την τεχνολογία είδη,
απλά την πέταξε στα σκουπίδια και αυτοκτόνησε.

byron
17/05/2013, 19:43
Παρόλα αυτά η suzuki παίρνοντας την τεχνολογία στα χέρια της σάρωσε και σε πωλήσεις και σε αγώνες,
ενώ η ΜΖ έχοντας την τεχνολογία είδη,
απλά την πέταξε στα σκουπίδια και αυτοκτόνησε.

H κατάληξη που είχε η κάθε εταιρία, ήταν σχετικότατη με πολιτικό σύστημα της χώρας που λειτουργούσε ρε Στέφανε. Αφού τα ξέρεις καλύτερα...