PDA

View Full Version : Περί ελατηρίου



amyroukai
20/05/2016, 12:23
Σκεφτόμουν το αν θα το βάλω στο νήμα με τα πονήματα επί του μηχανακίου, τελικά αποφάσισα να το βάλω ξέχωρα.


Μετράω sag. Από τότε που πήρα το μηχανάκι μου λέτε όσοι το είδατε ότι το πίσω κάθεται πολύ. Ε το πήρα απόφαση...

Με το ίδιον βάρος της μοτό, το εμπρός σχεδόν ασυμπίεστο, το πίσω 7εκ.
Με αναβάτη, το εμπρός 2εκ, το πίσω 13εκ.

Η διαδρομή που δουλεύει το εμπρός κατά την λειτουργία του καθημερινά, μετρώντας τον λεκέ από την τσιμούχα που δακρύζει αριστερά, 12εκ από τα 18εκ διαδρομής. Φυσιολογικό το βλέπω.

Η διαδρομή του πίσω αμορτισέρ είναι 16,5εκ όλη, κατά τα γραφόμενα στο ίντερνετς γιατί το σέρβις μάνιουαλ λέει rear stroke 49mm το οποίο είναι προφανέστατο σφάλμα.

Το οποίο σημαίνει ότι το πάω τεζαρισμένο μόνος μου και με δικάβαλο μην το συζητάμε καν.


Λέμε τώρα λοιπόν... Ελατήριο. Από την φυσική του Λυκείου, F=Κ*X όπου κ η σταθερά ελατηρίου και Χ η συμπίεση.

Έχουμε 13εκ και θέλουμε να έχουμε περίπου το 1/3 της διαδρομής (καλά, λίγο λιγότερο για να έχουμε περιθώριο στο δικάβαλο/φόρτωμα), ήτοι 5.5εκ το περισσότερο.

Θέλουμε λοιπόν ένα ελατήριο το οποίο θα είναι Κνέο=Κσημερινό*13/5.5
Δηλαδή 2.36 φορές πιο σκληρό. Το λιγότερο, ξαναλέω, πιθανώς 2.5 φορές ή και παραπάνω. Και προφανώς revalving και άλλα λάδια κλπ, άλλη ιστορία τούτο.

Κάνω κάπου λάθος στον υπολογισμό...;

Το ελατήριο θα το φτιάξω στον ίδιο μάστορα που είχε φτιάξει το ελατήριο του fazer, δηλαδή δοκιμασμένη λύση (με την προϋπόθεση ότι δεν θα ακούσω κανένα παλαβό νούμερο τιμής, ξέχασα να ρωτήσω όταν πέρασα να δω αν ακόμα εξυπηρετεί). Αν όχι αυτός, υπάρχουν άλλοι δύο στην Αθήνα και στην Μεταμόρφωση πριν απελπιστώ και... αρχίσω να τρέμω για τις μαλακίες που θα ακούσω από τον κάθε έμπορο/εισαγωγέα.

Bladerunner
20/05/2016, 12:36
Τα νούμερα (δεδομένα) είναι σίγουρα σωστά; 165mm διαδρομή αμορτισέρ και καταναλώνει τα 130 (79%) με τον αναβάτη; Μιλάμε για τελείως σώβρακο δηλαδή;

sapila racing
20/05/2016, 12:43
Προφανώς είναι σώβρακο.

Ομως η θεωρία σου περι υπολογισμού μπάζει.
Στην εξισωσή σου θεωρείς οτι το μήκος του ελατηρίου που θα φτιάξεις θα είναι το ίδιο με το τωρινό, το οποίο όμως μήκος σίγουρα έχει μειωθεί και είναι ήδη εκτός ορίων κατασκευαστή.
Την σταθερά Κ του τωρινού ελατηρίου μπορείς να την μετρήσεις αν το λύσεις, αλλά το οτι θεωρείς οτι χρησιμοπιεί την διαδρομή αυτη δεν ειναι σωστό.
Και μονο οτι χωρίς αναβάτη έχει sag 7cm εμένα μου λέει οτι εχει κοντύνει υπερβολικά.

kordix
20/05/2016, 12:50
Μέτρα καλύτερα απο ένα σημείο στο υποπλασίο πχ στην σχάρα εως (όσο γίνεται πιο κάθετα ) στο ψαλίδι κοντά στον άξονα του πίσω τροχού. Πρώτα ο πίσω τροχός να ναι στον αέρα.

Μετά να παταεΙ στο έδαφος και όρθια η μηχανή και ξαναμετρα.

Αφαίρεσε τα δύο νούμερα και έχεις το στατικό σαγκ.

Μέτρα και με σένα πάνω με την βοήθεια τρίτου. Αν κάθεται στο 1/3 της αρχικής μέτρησης είσαι οκ. Διαφορετικά ρυθμίζεις την προφορτιση. Δεν μπορείς όμως να προφορτισεις ένα ελατήριο περισσότερα απο 1 cm δηλαδή αν ελεύθερο είναι 25 cm, προφορτισμενο να ναι το πολύ 24 cm. Aν χρειάζεται πιο πολύ τότε θες πιο σκληρό ελατήριο ή δίαιτα.

Αν το προφορτισεις να κάνεις και λίγο πιο αργή την επαναφορά.

amyroukai
20/05/2016, 12:52
90,000χλμ, δεν νομίζω ο προηγούμενος να ασχολήθηκε ποτέ (αν κρίνω και από την γενικότερη κατάσταση αλλά και τα ρουλεμάν του λαιμού). Θα γελάσω και με το πόσο λάδι θα βρω στα μπροστινά...

Οπότε θεωρώ ότι είναι 100% σώβρακο. Οι αποστάσεις μετρημένες με μέτρο, από το παξιμάδι του οπίσθιου τροχού ως ένα σημείο στην εξάτμιση περίπου στην κατακόρυφο (με το μάτι, όχι με αλφάδι).




Στο fazer πχ, πήγα από τα 7.2kg/mm στα 13 για να έχω σωστή ανάρτηση.


@Κώστα αυτό έκανα. Δεν είναι η πρώτη φορά... 43εκ, 36εκ, 30εκ. ήτοι 0-7-13

kordix
20/05/2016, 13:04
Το 30% του 43 είναι 12,9 οπότε είσαι οκ απο δυναμικό.

Αλλά στο στατικό έχεις 7 cm ενώ το 10% που είναι συνήθως, βγαίνει 4.3

Για μέτρα και το μήκος του ελατηριου πόσο είναι προφορτισμενο και μη.

amyroukai
20/05/2016, 13:10
Δυναμικό δεν πρέπει να είναι 30% της ωφέλιμης διαδρομής του τροχού; Δηλαδή 30% του 16,5εκ που λέει η προδιαγραφή; Πως είμαι εντάξει αφού μετράω 13εκ βύθιση με εμένα επάνω, που είναι 80% του 16.5εκ συνολικής διαδρομής;


43εκ είναι όλη η απόσταση από το παξιμάδι του άξονα ως το σημείο μέτρησης από πάνω του.

λοιπόν, δεν πα να πνιγεί, πάω να το ξηλώσω "δύο λεπτά" και τα ξαναλέμε.

byron
20/05/2016, 13:15
Στο fazer πχ, πήγα από τα 7.2kg/mm στα 13 για να έχω σωστή ανάρτηση.



Αυτό τι σημαίνει σε νούμερα sag?

amyroukai
20/05/2016, 13:52
Αυτό τι σημαίνει σε νούμερα sag?

Αν θυμάμαι σωστά από 7.5εκ στα 3.5...
Μαμά ελατήριο τερματιζε σε απλές λακκούβες δικαβαλο


Και το ζαχς...

359243


Οπότε τώρα τερματίζω τα παξιμάδια επάνω να ανοίξει, μετα βγάζω ασφάλεια κάτω και το παίρνω στο χέρι... λογικά.


Α ειχατε δίκιο είχε 1-2εκ. "νεκρή" διαδρομή αν σήκωνα το ψαλίδι με το χέρι. Στο fazer δεν έχει τέτοιο "τζόγο".

toyar
20/05/2016, 13:53
εγω μολις καταλαβα οτι οι τσιμουχες στα μπροστινα των ιταλικων οταν χανουν δεν ειναι βλαβη αλλα μετρητης της λειτουργιας της αναρτησης:D

amyroukai
20/05/2016, 13:55
Αυτό ισχύει για όλα τα μηχανάκια :)

OldMan
20/05/2016, 13:55
Τόσο βρακολάστιχο που εχει γίνει, το πιο πιθανόν είναι να μαζευτεί μόλις το λυσεις παρα να τεντωθεί...:p

amyroukai
20/05/2016, 14:21
γμτ. δεν γυρνάνε τα "δαχτυλίδια". Τι περίεργο... :lol:

taisteal
20/05/2016, 14:25
γμτ. δεν γυρνάνε τα "δαχτυλίδια". Τι περίεργο... :lol:

Εχει λιγο τα χαλια του..

Bowleno
20/05/2016, 15:00
γμτ. δεν γυρνάνε τα "δαχτυλίδια". Τι περίεργο... :lol:

Πλύνε το μια, σκούπισε, ρίξε μπόλικο WD-40 και.......:beer:

DrBig
20/05/2016, 18:59
Σκεφτόμουν το αν θα το βάλω στο νήμα με τα πονήματα επί του μηχανακίου, τελικά αποφάσισα να το βάλω ξέχωρα.


Μετράω sag. Από τότε που πήρα το μηχανάκι μου λέτε όσοι το είδατε ότι το πίσω κάθεται πολύ. Ε το πήρα απόφαση...

Με το ίδιον βάρος της μοτό, το εμπρός σχεδόν ασυμπίεστο, το πίσω 7εκ.
Με αναβάτη, το εμπρός 2εκ, το πίσω 13εκ.

Η διαδρομή που δουλεύει το εμπρός κατά την λειτουργία του καθημερινά, μετρώντας τον λεκέ από την τσιμούχα που δακρύζει αριστερά, 12εκ από τα 18εκ διαδρομής. Φυσιολογικό το βλέπω.

Η διαδρομή του πίσω αμορτισέρ είναι 16,5εκ όλη, κατά τα γραφόμενα στο ίντερνετς γιατί το σέρβις μάνιουαλ λέει rear stroke 49mm το οποίο είναι προφανέστατο σφάλμα.

Το οποίο σημαίνει ότι το πάω τεζαρισμένο μόνος μου και με δικάβαλο μην το συζητάμε καν.


Λέμε τώρα λοιπόν... Ελατήριο. Από την φυσική του Λυκείου, F=Κ*X όπου κ η σταθερά ελατηρίου και Χ η συμπίεση.

Έχουμε 13εκ και θέλουμε να έχουμε περίπου το 1/3 της διαδρομής (καλά, λίγο λιγότερο για να έχουμε περιθώριο στο δικάβαλο/φόρτωμα), ήτοι 5.5εκ το περισσότερο.

Θέλουμε λοιπόν ένα ελατήριο το οποίο θα είναι Κνέο=Κσημερινό*13/5.5
Δηλαδή 2.36 φορές πιο σκληρό. Το λιγότερο, ξαναλέω, πιθανώς 2.5 φορές ή και παραπάνω. Και προφανώς revalving και άλλα λάδια κλπ, άλλη ιστορία τούτο.

Κάνω κάπου λάθος στον υπολογισμό...;

Το ελατήριο θα το φτιάξω στον ίδιο μάστορα που είχε φτιάξει το ελατήριο του fazer, δηλαδή δοκιμασμένη λύση (με την προϋπόθεση ότι δεν θα ακούσω κανένα παλαβό νούμερο τιμής, ξέχασα να ρωτήσω όταν πέρασα να δω αν ακόμα εξυπηρετεί). Αν όχι αυτός, υπάρχουν άλλοι δύο στην Αθήνα και στην Μεταμόρφωση πριν απελπιστώ και... αρχίσω να τρέμω για τις μαλακίες που θα ακούσω από τον κάθε έμπορο/εισαγωγέα.

Το λαθος στον υπολογισμο ειναι οτι δεν λαβαινεις υποψιν την προφορτιση. Με διαφορετικη προφορτιση το 13 δε θα ηταν 13, ενω το 5.5 θα παρεμενε ως εχει.
Αυτο που ξερεις στα σιγουρα ειναι οτι το βαρος σου συμπιεζει την αναρτηση κατα 7εκ. Αυτο που δεν ξερεις ειναι το ποσο θα επρεπε να την συμπιεζει. Το συνολικο σαγκ πρεπει να ειναι κοντα στο 1/3 της διαδρομης. Απο αυτο το 1/3, ενα μερος ειναι στατικο σαγκ. Αν υποθεσουμε αυθαιρετα οτι απο το συνολικο σαγκ το 1/3 θα πρεπει να ειναι στατικο και τα 2/3 το υπολοιπο, τοτε το βαρος σου θα επρεπε να συμπιεζει το ελατηριο κατα 2/9 της συνολικης διαδρομης, ητοι 3.7 εκ.
Οπερ μεθερμηνευομενον, θες ενα Κ 7/3.7 του υπαρχοντος = 1.9 φορες πιο σκληρο. Ολα αυτα εχουν νοημα μονο αν αυτος που θα σου φτιαξει το ελατηριο μπορει να μετρησει το υπαρχον. Η μετρηση αν μπορει να την κανει θα πρεπει να γινει σε αρκετη συμπιεση, ισως στην μιση, ωστε να συνυπολογιστει η μη γραμμικοτητα του Κ λογω σωβρακοποιησης.

amyroukai
20/05/2016, 19:27
Λοιπόν...


Το service manual λέει ότι τα δαχτυλίδια δεν πρέπει να ξεπερνάνε τα 12 χιλιοστά από την αρχή των σπειρών.

The adjusting ring must not be screwed for
more than 12 mm from the beginning of the
thread (see figure). If this length is exceeded,
even the slightest uneveness of the ground may
cause sudden jerks during the drive, and any adjustment
of the screw (3) will be useless.

αυτά είναι στα 15 χιλιοστά...


Επίσης, κωλοφαρδίρεν μιά φορά. Το ελατήριο του fazer (τα ελατήρια, το στοκ και το ένα ενδιάμεσο 600lbs/in που αν δεν απατώμαι μεταφράζεται σε περίπου 10,5kg/mm που είχα αγοράσει από την TRAXXION dynamics) είναι της ιδίας διαμέτρου. Me gusta... Υπάρχει ελπίς, κύριοι, να μην χρειαστούμε κανέναν μάστορα.



359278

amyroukai
26/05/2016, 15:10
Και επανέρχομαι για να κλείσω το ζήτημα:

Τρία στα τρία οι αποτυχίες σήμερα. VGR, K-shock, Wolf, ουδείς αναλαμβάνει SACHS. Πιο εύκολα θα έπειθα τον Μπιλάκο να ξυπνήσει κυριακή στις 6 να πάει να κοινωνήσει. Ο VGR που ήταν και πιο ομιλητικός μΕ είπε πως έχει "περίεργα" εσωτερικά το Sachs (φαντάζομαι επειδή δεν είναι διαδεδομένα όσο άλλα δεν έρχονται και ανταλλακτικά) και ενώ ανοίγει δεν μπορεί να γίνει σωστή δουλειά. Μου λέει μπορώ να αλλάξω λάδια κλπ αλλά δεν θα είναι καλό και θα ξαναχαλαρώσει γρήγορα και όποιος σου πει ότι το φτιάχνει 90% σίγουρο ότι σου λέει ψέμματα.
Μιά ομορφιά λοιπόν...

Οπότε η μόνη λογική οικονομοτεχνικά λύση, έρευνα για αμορτισέρ από F650GS Dakar του 2000. Και αν βρεθεί και όταν μετρηθεί, βλέπουμε τα του ελατηρίου πάλι.

stefanos
07/09/2016, 17:19
Εντελώς γενικά ,τα sag που αναφέρονται παραπάνω και άλλα που μπορεί να αναφέρουν τα βιβλία του κατασκευαστή
είναι για μοχλικά χωρίς τζόγους ψαλίδια χωρίς τζόγους και προβλεπόμενα σινεμπλόκ αμορτισέρ .
Τα μοχλικά έχουν την συνήθεια να πολλαπλασιάζουν πολλές φορές αυτούς τους τζόγους και να βγάζουμε εντελώς λάθος νούμερα στις μετρήσεις.
Το ίδιο συμβαίνει και με το άζωτο στο αμορτισέρ.

amyroukai
08/09/2016, 12:56
Μου βγήκε η πίστη να το ξαναβάλω μόνος μου, σκούριασα...


λοιπόν, μπήκε. και έκανα και μιά βόλτα. πιο σφιχτό από πριν, σαφώς, μετρήσεις μόλις έρθει ο πατήρ σπίτι. Ο μάστορας έχει παρασφίξει τις αποσβέσεις, αλλά αυτό εύκολα έρχεται. είναι αρκετά πιο μαλακό από του Dakar όμως, δεν με βλέπω να γλιτώνω το επόμενο ελατήριο...

amyroukai
13/09/2016, 19:34
επανέρχομαι στο ζήτημα για να γελάσουμε λίγο...


εξηγώ:


μετρήσεις με την ματιά του πατρός:

10εκ στατικό
15 δυναμικό. δηλαδή... χειρότερα από πριν. και με μεγαλύτερη προφόρτιση (αυτό το είδα με το μάτι, πριν την τοποθέτηση).


γελάω γιατί είπα στον μάστορα, "βάλε επάνω όποιο ελατήριο είναι το πιο σκληρό" και... χμ. μάλλον δεν το έκανε. ή έκανε κακή δουλειά. το ότι υπάρχει απόσβεση και "ακούει" η βίδα είναι βέβαιο πάντως γιατί μπορεί να φρενάρει τόσο το ελατήριο που να το πατήσεις και να αργεί να ανέβει η ουρά στην θέση ηρεμίας, άρα κάτι έγινε, το τι... (εννοείται πως θα πάω και από εκεί να ακούσω θεωρία και να γελάσω λίγο ακόμα ή να τσακωθώ αναλόγως την διάθεση).

λοιπόν... έχουμε και λέμε.

υπάρχει ένα καλό, έχουμε γνωστό Κ πλέον (600 λίβρες/ίντσα ήτοι 10,7 κιλά/χιλιοστό) και γνωστή βύθιση (15 εκ., ήτοι 150 χιλιοστά).
άρα... το μοχλικό φορτίζει το σύστημα με... 150Χ10.7=1605 κιλά; ναι ξέρω, μπακάλικος τρόπος και εξήγησε ο DrBig γιατί.

οπότε μπακάλικα το στοκ ελατήριο είναι 1605/130=12,3 κιλά/χιλιοστό ( ; )

και -θεωρητικά- θέλουμε περί τα 30 κιλά/χιλιοστό... για να έχουμε 1605/30=45 χιλιοστά sag.

ΛΟΛ δεν παίζει αυτό, γαμώτ. ο μπακάλικος τρόπος υπολογισμού δυνάμεων μάλλον προδίδει και βγάζει "κουκουρούκου" αποτελέσματα.



από την άλλη, διαβάζω για τα ελατήρια του "ξαδέρφου" F650GS, μετέπειτα G650GS. Τα αφράτα αγόρια φοράνε το #19 της Ohlins που είναι για πάνω από 115 κιλά αναβάτη, χωρίς η εταιρία να δίνει σκληρότητες στην δημοσιότητα γιατί τι, είναι τίποτα λαϊκοδεύτεροι να μην τους έχουμε 'μπιστοσύνη;

*edit από το Advrider έχει ένα κατάστιχο, σύμφωνα με το οποίο ο κωδικός 01093-74/180 (που οι χοντρούληδες αναβάτες F650GS βρίσκουν οριακά προς το μαλακό) αντιστοιχεί σε 18.34 κιλά/χιλιοστό και ο κωδικός 79/190 δηλαδή το #19 (που οι χοντρούληδες βρίσκουν σχετικά επαρκες, ήτοι πιάνει το sag με αναβάτη) αντιστοιχεί σε 19.36 κιλά/χιλιοστό. Σύμφωνα με το ίδιο νήμα, το μήκος των 17εκ αντιστοιχεί στον κωδικό 1092 άρα θεωρητικά, το 1092 79/190 πρέπει να είναι το ελατήριο "εκκίνησης". Θα ρωτήσω τον Τασούλη σχετικά. Ή θα πάω στο μηχανουργείο που είχε κάνει το μαγικό στο fazer να του πω πόσα θες για ένα ελατήριο τέτοιο στα 20κγ/χιλ να πειραματιστώ ξανά.

stefanos
13/09/2016, 22:49
10εκ στατικό
15 δυναμικό. δηλαδή... χειρότερα από πριν. και με μεγαλύτερη προφόρτιση (αυτό το είδα με το μάτι, πριν την τοποθέτηση).


Πρίν ήταν 7 και 13 άρα τα κιλά σου ήταν 6 εκ.
τώρα είναι 10 και 15 άρα τα κιλά σου είναι 5 εκ.
Η είναι σκληρότερο ή αδυνάτισες.

amyroukai
16/09/2016, 18:34
λοιπόν, σήμερα πήγα σε έναν ελατηριά να πάρω μιά γνώμη... Ο εν λόγω είχε φτιάξει το πισινό του fazer και... αν είναι δυνατόν, θυμόταν προ 4ετίας "ένα κόκκινο δεν ήταν" και λέω ΟΚ, με δουλεύει, αλλά δεν.

τεσπα. μετράει το ελατήριο το μαμά. μετράει το άλλο. κάτι κοιτάει και μου λέει "αυτό που φοράς είναι 20% πιο σκληρό". πόσο είναι από τα 5εκ στα 6εκ; 20%. Ντάξει...

αυτό που δεν μπορούσε να πει είναι το τι ελατήριο "ακριβώς" θα έπρεπε να φτιάξει. Μου λέει ΟΚ να βάλω 14άρι σύρμα (τωρινό 12,7) αλλά το αποτέλεσμα θα είναι "μέσες άκρες" εκεί που το θέλεις και θα θέλει πειράματα. Χμ. Και το κόστος δεν είναι αυτό που ήταν... Αν είχα "εξολκέα" για ελατήρια... Αλλά και πάλι, δεν νομίζω. Μόνο έτσι από "βίτσιο".

Οπότε πάμε για "μάρκα". Από Δευτέρα.

amyroukai
07/02/2017, 20:28
Τελικά η Δευτέρα έγινε σαν τις Δευτέρες της δίαιτας... Όλο ερχόταν και όλο δεν ερχόταν, αλλά τελικά έφτασε :lol:

Το παρακάτω το σκεφτόμουν αν "πρέπει" να το γράψω, σημάδι ότι κανονικά δεν, αλλά... Με τρώει :lol:




Τις τελευταίες μέρες βλέπω μιά διαφήμιση στο fb.

Δεν αντιγράφω το κείμενο ακριβώς γιατί θα στοχοποιήσω τον μάστορα... Που είναι ο μάστορας που έκανε σέρβις στο αμορτισέρ. Ο οποίος σήμερα, σε ένα ελατήριο με προφόρτιση 5εκ (ναι, 50mm, τέσσερις φορές πάνω από ότι λέει η Aprilia πως είναι το όριο) μου λέει “αφού έχει και άλλο να πάρει, γιατί δεν το σφίγγεις ακόμα αντί να βάλεις άλλο;”. Επειδή το αμορτισέρ για όποιο λόγο έχει 10 εκ. σπείρωμα για να γυρνάνε τα δαχτυλίδια προφόρτισης, δεν σημαίνει ότι το εξαντλείς και ΜΕΤΑ πας για ελατήριο. Οι περισσότεροι κατασκευαστές λένε μέγιστο 10mm, αν δεν φτάνει πας σε άλλη σκληρότητα. Και είναι ένα από τα "καμπανάκια" που βαράνε στο κεφάλι μου άσχημα όταν ακούω τέτοια.




Πάμε λοιπόν λίγο να δούμε μερικά πολύ απλοποιημένα πράγματα:


Ανάρτηση: Ελατήριο και Υδραυλικά.


Ποιός σηκώνει το βάρος της μοτοσικλέτας; Το ελατήριο. Όποιος πιστεύει οτιδήποτε διαφορετικό (για εμένα) κάνει λάθος. Μα, όταν λέμε ότι “κλάνει” το αμορτισέρ και “κάθεται” και και και... Ναι, το αμορτισέρ επειδή είναι “υπό πίεση” έχει κάποια αντίσταση στην συμπίεση, σε αντίθεση με τα καλάμια που έχουν... Μικρότερη αντίσταση στην συμπίεση (έχουν αέρα που συμπιέζεται όταν συμπιεστεί το καλάμι και φέρνει αντίσταση, αλλά προφανώς το αμορτισέρ φέρνει πολλή περισσότερη αφού είναι υπό πίεση).

Πόση πίεση ασκεί το αμορτισέρ; Πραγματικά, πολύ θα ήθελα να το δοκιμάσω με αριθμούς. Εννοώ να έχω εργαλείο να βγάλω το ελατήριο, να έχω ένα εργαλείο που να συμπιέσει το αμορτισέρ με μετρήσιμη δύναμη και να δω πόσο χρειάζεται ακριβώς. Ας δεχτούμε λοιπόν τον λόγο του ειδικού που λέει ότι χρειάζεται βάρος περίπου 20-25 κιλά για να το συμπιέσεις (η yamaha πχ λέει 12kPa μην με ρωτήσεις πως μεταφράζεται σε ασκούμενη δύναμη στο άκρο του). Προφανώς λοιπόν και η δύναμη αυτή είναι περίπου σταθερή.


Στο μηχανάκι μου λοιπόν, βγήκε ελατήριο 10,50kg/mm και μπήκε ελατήριο 20,38kg/mm. Όποιος καταλαβαίνει που το πάω, θα χαμογελάει ήδη.

Κάθομαι επάνω. Το μηχανάκι “βυθίζεται” συνολικά 6εκ. (ναι τα μισά από πριν, όπως ήταν προφανές με σχεδόν διπλάσιας σκληρότητας ελατήριο). Ιδανικά θα ήθελα 5εκ, αλλά ΟΚ, κάτι με φοράδες και αλώνια και ακόμα δεν το οδήγησα, μπορεί να είμαι υπερβολικός.

F=K*x.

Κ=20,38kg/mm
x=20mm περίπου, στον άξονα του αμορτισέρ (δεν ξέρω πόση είναι η “προένταση εγκατάστασης” γιατί ξέχασα να μετρήσω οπότε για απλοποίηση την αγνοώ, δεν επηρεάζει *πολύ* αυτό που θέλω να πω).

F=407,6kg

To πραγματικό βάρος που υπάρχει είναι 200 κιλά η μοτοσικλέτα και άλλα 120 ο αναβάτης (πάχυνα, το ξέρω). 320 που για την ευκολία της κουβέντας είναι μισά εμπρός, μισά πίσω. Τα 160 κιλά “μεταφράζονται” μέσω του μοχλού που κάνει το ψαλίδι και της επιλεγμένης από τους μηχανικούς της Aprilia σχέσης του μοχλικού σε 407,6 κιλά στο αμορτισέρ.


Και παρακαλώ, πείτε μου, τα 20 κιλά πάνω ή κάτω στα 407 πόση σημασία έχουν. Ένα χιλιοστό του ελατηρίου πάνω ή κάτω... Οπότε είτε υπάρχει άζωτο μέσα είτε όχι, ένα και το αυτό σε ότι αφορά το πόσο “κάθεται” η μοτοσικλέτα μας υπό φορτίο στατικά. Οπότε όποιος επιμένει να λέει ότι το άζωτο στηρίζει την μοτοσικλέτα, κατά την ταπειν... καβαλημένη αποψάρα μου ήθελα να πω, ας φάει μιά trident-καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς.



Επίσης, ας δούμε και κάτι ακόμα σημαντικό. Το ίδιο το ελατήριο. Που έφυγε από το εργοστάσιο 18 εκατοστά μήκος. Και 90,000 χιλιόμετρα μετά ξέρετε πόσο είχε γίνει; 16,5 εκατοστά. Θεωρείται (και είναι) χαλασμένο σε τέτοια βράχυνση. Η Aprilia μέσα στην ατέρμονη σοφία που διακρίνει τον στρόντζο Ιταλιάνο Ιντζινιέρε λέει πέταμα το αμορτισέρ “όταν δεν επαρκεί” η μέγιστη προφόρτιση των 12mm που έχει σχεδιάσει ΓΙΑ ΑΝΑΒΑΤΗ 70 ΚΙΛΩΝ... χωρίς αριθμητικό έλεγχο στο ελατήριο (πολλώ δε μάλλον τα 5εκ που είχε και δεν επαρκούσαν). Οπότε σκέψου τώρα το αστείο, ένα ελατήριο πίσω με 3mm παραπάνω βράχυνση από ότι επιτρέπεται να “μαζέψεις” μέσω των ρυθμίσεων, δεν είναι για πέταμα;

Άλλοι κατασκευαστές λένε μέτρημα το ελατήριο μόλις αφαιρεθεί και από μία βράχυνση και πέρα, αλλαγή. Έπαθα ένα μικρό σοκ πρόσφατα γιατί (δεν θα εξηγήσω τώρα τους λόγους) πήγα να σφίξω προφόρτιση στο fazer (την είχα στο 2, με προτεινόμενη εργοστασιακή το 6 γιατί είμαι διαβασμένος τύπος και είχα βάλει το σωστό ελατήριο τότε που το έψαχνα) και ο δακτύλιος ρύθμισης γυρνούσε σχεδόν χωρίς αντίσταση. ΟΚ, έχει ροδέλα τεφλόν από κάτω για να γυρίζει εύκολα (όχι από το εργοστάσιο) αλλά δεν έφταιγε αυτό, έφταιγε το ότι μετά από 70,000+ χιλιόμετρα και ανελέητο φόρτωμα πάνω από τα όρια του κατασκευαστή στις διακοπές, έχει παραμορφωθεί πλαστικά, που σημαίνει ότι θα θέλει αλλαγή σύντομα και αυτό. Το πως την ψυλλιάστηκα, άλλη κουβέντα. Παρεμπιπτόντως, τα υδραυλικά του ανταποκρίνονται ακόμα στις ρυθμίσεις!

amyroukai
07/02/2017, 20:28
Εσύ, πότε μέτρησες το πίσω ελατήριό σου τελευταία φορά; Τα μπροστά; Ποτέ, μάλλον. Και για να μην στα ρίχνω όλα εσένα, ούτε εγώ κατά κανόνα (όταν λύνω μπροστινά μετράω, ψυχαναγκασμός, το ξέρω, παρά το γεγονός ότι τα sag στο fazer είναι αυτά που θέλω με λιγότερη προφόρτιση από την “στάνταρ”, για τους αυτούς λόγους με το πίσω). Οπότε ναι, όταν νοιώθεις το πίσω της μοτοσικλέτας “τελειωμένο”, να πλέει, να κάνει οτιδήποτε κακό, σίγουρα ευθύνη έχουν τα λάδια της ανάρτησης που χαλάνε, όπως χαλάνε τα λάδια του κινητήρα, όπως και των καλαμιών αλλά ΣΙΓΟΥΡΑ φταίει και το παλιό εργοστασιακό σου ελατήριο που χρόνια και χιλιόμετρα μετά, χάνει τις ιδιότητές του και -μάντεψε- θέλει αντικατάσταση γιατί είναι απλά ένα ακόμα αναλώσιμο.


Και τέλος πάντων, που θέλω να καταλήξω: Ο μάστορας ξέρει τι κάνει. Πήρε ένα αμορτισέρ σε κακή λειτουργική κατάσταση, το άνοιξε, άλλαξε λάδια, πρεσάρισε άζωτο και το υδραυλικό κομμάτι δουλεύει. Και δεν είχε υποχρέωση αλλά το συμμάζεψε και εμφανισιακά. Και τον σέβομαι για την δουλειά που έκανε και τον ευχαριστώ πάρα πολύ γιατί κανείς άλλος που ρώτησα δεν ήθελε να ακουμπήσει SACHS αμορτισέρ ή τέλος πάντων αυτό το συγκεκριμένο.

Ο μάστορας δεν φαίνεται να ξέρει όμως πως ακριβώς δουλεύει αυτό που έφτιαξε ή δεν ξέρει να επικοινωνήσει σωστά τις γνώσεις του. Αυτό που λέει σε όλους στην διαφήμισή του με στεναχωρεί γιατί είναι λάθος και παραπλανητικό, φτιάξε τα υδραυλικά και η ανάρτησή σου είναι “καινούρια”. Δεν είναι έτσι απλό, δεν ισχύει αυτό το πράγμα.



Ελατήριο κύριοι. Ο πιο “παραγνωρισμένος” ήρωας που υπάρχει.


Και φυσικά, επειδή είμαι ξερόλας και αυτοδίδακτος και ιντερνετικός γκουγκλοπαντογνώστης και τα λοιπά, μπορεί να λέω 100% βλακείες και να έχω 100% άδικο. Ξέρω όμως ότι δύο μηχανάκια τα έφτιαξα κόντρα στις συστάσεις των μαστόρων και δύο μηχανάκια είναι ακριβώς εκεί που θεωρητικά πρέπει (καλά, το δεύτερο θα ξέρω σε λίγες μέρες). Οπότε σε ότι με αφορά, έχω δίκιο :)

stefanos
07/02/2017, 21:06
Εσύ, πότε μέτρησες το πίσω ελατήριό σου τελευταία φορά; Τα μπροστά; Ποτέ, μάλλον.

Όποτε μετράς sag ουσιαστικό "μετράς" το ελατήριο.

nik69
08/02/2017, 06:29
Πραγματικά μπερδεύτηκα με τους υπολογισμούς σου και μάλλον κατέληξα σε κάποια αυθαίρετα συμπεράσματα που ίσως είναι λάθος.

Θεωρώ ότι δεν μετράς την βύθιση του αμοστισέρ , αλλά την βύθιση της μηχανής μετρώντας από το παξιμάδι του πίσω τροχού μέχρι ένα σταθερό σημείο από επάνω του. Αυτό δεν σημαίνει ότι τόση είναι και η συμπίεση του αμορτισέρ.
Ο άξονας του τροχού βρίσκεται σε μια απόσταση Χ από τον άξονα περιστροφής του και η βάση του αμορτισέρ περίπου στο 1/3 αυτής. Άρα
με πολύ απλοποίηση τα 60mm sag είναι 20mm στο ελατήριο. Στην πράξη οι υπολογισμοί είναι αρκετά ποιό πολύπλοκοι γιατί η κινητή βάση του αμορτισέρ κάνει ένα τόξο γύρω από τον άξονα του ψαλιδιού ενώ η επάνω βάση είναι σταθερή και δεν βάλαμε στην εξίσωση και τα αξονάκια του μοχλικού που ίσως υπάρχει.
Μάλλον έχει δίκιο το manual που σου λέει ότι η ωφέλιμη διαδρομή του αμορτισέρ είναι 50mm και όχι 165mm που είναι η συνολική διαδρομή της ανάρτησης.

amyroukai
08/02/2017, 07:46
Πραγματικά μπερδεύτηκα με τους υπολογισμούς σου και μάλλον κατέληξα σε κάποια αυθαίρετα συμπεράσματα που ίσως είναι λάθος.

Θεωρώ ότι δεν μετράς την βύθιση του αμοστισέρ , αλλά την βύθιση της μηχανής μετρώντας από το παξιμάδι του πίσω τροχού μέχρι ένα σταθερό σημείο από επάνω του. Αυτό δεν σημαίνει ότι τόση είναι και η συμπίεση του αμορτισέρ.
Ο άξονας του τροχού βρίσκεται σε μια απόσταση Χ από τον άξονα περιστροφής του και η βάση του αμορτισέρ περίπου στο 1/3 αυτής. Άρα
με πολύ απλοποίηση τα 60mm sag είναι 20mm στο ελατήριο. Στην πράξη οι υπολογισμοί είναι αρκετά ποιό πολύπλοκοι γιατί η κινητή βάση του αμορτισέρ κάνει ένα τόξο γύρω από τον άξονα του ψαλιδιού ενώ η επάνω βάση είναι σταθερή και δεν βάλαμε στην εξίσωση και τα αξονάκια του μοχλικού που ίσως υπάρχει.
Μάλλον έχει δίκιο το manual που σου λέει ότι η ωφέλιμη διαδρομή του αμορτισέρ είναι 50mm και όχι 165mm που είναι η συνολική διαδρομή της ανάρτησης.

εμ....


:bawl:


ρε.


τώρα (έχεις απόλυτο δίκιο και νιώθω εντελώς χαζός γιατί είναι πάναπλο και... ευχαριστώ). Σε ότι αφορά το αμορτισέρ το ίδιο, το τι κίνηση κάνουν τα άκρα του δεν το ενδιαφέρει, μόνο η βράχυνση μεταξύ τους. Αυτό που θέλεις να πεις μάλλον (ή πιο σωστά αυτό που καταλαβαίνω εγώ ότι θέλεις να πεις) είναι πως η βράχυνση δεν είναι γραμμική κατά την συμπίεση και τα μοχλικά έχουν όντως ένα όμορφο σετάκι εξισώσεων που αφορά τις γεωμετρίες τους (είχα ασχοληθεί κάποτε θέλοντας να αλλάξω την σχέση στο fazer) αλλά για ευκολία, ας πούμε ότι είναι "περίπου" 1:3 (μάλλον είναι λίγο παραπάνω στην πραγματικότητα) η αναλογία διαδρομής τροχού-διαδρομής άξονα αμορτισέρ.

διορθώνω το επάνω :bawl:


χωρίς αυτό να μου αλλάζει την άποψη για το ζήτημα, προφανές το γιατί.



Όποτε μετράς sag ουσιαστικό "μετράς" το ελατήριο.

Ναι αλλά ακόμα και τυχαίοι άνθρωποι με σχετικά OCDs στο ζήτημα, το ξεχνάνε ή ασχολούνται με αυτό την πρώτη φορά που θα καβαλήσουν και μετά ποτέ πάλι ή σπάνια. Κάπως έτσι την πάτησα με το fazer ας πούμε και ήρθαν άλλα σημάδια να μου δείξουν ότι "ξεχάστηκα". Εν τω μεταξύ, ένα ελατήριο που έχει παραμορφωθεί και δεν στηρίζει, θα ταλαιπωρεί το αμορτισέρ λόγω μεγαλύτερων μετακινήσεων και θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες/γρηγορότερες φθορές. Είναι λογικό και αναμενόμενο να συμβαίνει και σε άλλους και σε άλλα μηχανάκια με χειρότερη ποιότητα αναρτήσεων, κλειστών και μη ρυθμιζόμενων.

bros400pgm
08/02/2017, 11:55
Βαλε στον συλλογισμο σου οτι το sag, φτιαχνεται στο 1/3 της διαδρομης, για να εκμεταλευτεις το υδραυλικο κομματι (αμορτισερ) σωστα. Εαν λοιπον σφιξεις το ελατηριο τερμα αλλα εχεις σωστο sag, τι ακριβως σε προβληματιζει στην οδηγηση;

DrBig
08/02/2017, 12:01
Βαλε στον συλλογισμο σου οτι το sag, φτιαχνεται στο 1/3 της διαδρομης, για να εκμεταλευτεις το υδραυλικο κομματι (αμορτισερ) σωστα. Εαν λοιπον σφιξεις το ελατηριο τερμα αλλα εχεις σωστο sag, τι ακριβως σε προβληματιζει στην οδηγηση;

Το συνολο υδραυλικο κομματι + ελατηριο σουπα δε θα δουλευει.
Εκει που υπεισερχεται η σταθερα του ελατηριου δεν ειναι στο να στηριζει απλα το βαρος, αλλα στο να αποσβενει σωστα μαζι με τα υδραυλικα τις ταλαντωσεις. Με λαθος Κ ελατηριου για δεδομενο φορτιο γινεται το ελα να δεις, οσο καλο κι αν ειναι το αμορτισερ.

bros400pgm
08/02/2017, 13:42
Το συνολο υδραυλικο κομματι + ελατηριο σουπα δε θα δουλευει.
Εκει που υπεισερχεται η σταθερα του ελατηριου δεν ειναι στο να στηριζει απλα το βαρος, αλλα στο να αποσβενει σωστα μαζι με τα υδραυλικα τις ταλαντωσεις. Με λαθος Κ ελατηριου για δεδομενο φορτιο γινεται το ελα να δεις, οσο καλο κι αν ειναι το αμορτισερ.



Για κάντο πιο λιανα.
Το ελατήριο δεν εχει ένα νούμερο πχ 1mm για κάθε 10 κιλά δύναμης; Εάν αναβάτης&μοτο είναι 200 κιλά και προφορτισω το ελατήριο (20mm, το οποιο τρώει όλο το εύρος ρύθμισης) και πετυχαίνω έτσι να καλύπτω το 1/3 της διαδρομής, τι πρόβλημα αντιμετωπίζω;
Τα νούμερα τυχαία.

amyroukai
08/02/2017, 14:12
το πρόβλημα με ένα "μαλακό" ελατήριο είναι πως όσο και να το προφορτίσεις, είναι μαλακό. Σε συγκεκριμένη διέγερση θα έχει πάντα "υπερβολικά μεγάλη" συμπίεση ή/και θα τερματίζει. Η γεωμετρία σου θα είναι ΟΦΑ και το αμορτισέρ θα δουλεύει υπερωρία για να αποσβέσει (άρα υπερθέρμανση πολύ γρήγορα, κούραση στα λάδια πολύ γρήγορα) και το σίγουρο είναι πως δεν θα πατάει σωστά το πίσω.


ΠΧ, το ελατήριο που είχα επάνω ήταν αστεία μαλακό στο συγκεκριμένο μηχανάκι αφού τερμάτιζε και μονοκάβαλο. Στο fazer (λόγω διαφορετικού μοχλικού) ήταν επαρκές για μονοκάβαλα + φόρτωμα, ανεπαρκές για δικάβαλα+φόρτωμα για αυτό και αλλάχτηκε (και τυχαία έκατσε να ταιριάζει το μήκος στον πήγασο).

Το λέω στον μάστορα (πρόσεξε τώρα, προφόρτιση 5εκατοστά, δηλαδή περίπου όσο είναι η μέγιστη βράχυνση που δέχεται ένα "νορμάλ" ελατήριο από το τέρμα συμπιεσμένο αμορτισέρ, συν την συμπίεση λειτουργίας, δηλαδή αυτό όταν τερμάτιζε από 18εκ γινόταν 8, αντιλαμβάνεσαι για τι πράγμα μιλάμε).

Η απάντηση: Μα σου είχα σφίξει το υδραυλικό για να συμπιέζεται αργά!!! Εσύ το μαλάκωσες και τερματίζει!!!

Βρε μαστόρι μου γλυκό, ΝΑΙ μπορείς να το κάνεις αυτό. Αλλά αν σφίξεις το υδραυλικό τόσο που να "συμπιέζεται αργά" το αμορτισέρ, ουσιαστικά το καταργείς και περνάνε όλες οι ανωμαλίες του δρόμου αφιλτράριστες στη σέλα! Συν τις κρούσεις που δέχονται ΟΛΑ τα μέρη πίσω, από την ζάντα, τον άξονα τροχού, τα ρουλεμάν μοχλικού, ψαλιδιού, την άνω βάση αμορτισέρ...
Το ζητούμενο είναι να παρέχει τόσο "φρένο" που να μην εμποδίζει έντονα την συμπίεση, παρέχοντας άνεση και δυνατότητα ακολούθησης από τον τροχό του αναγλύφου του δρόμου αλλά και να φρενάρει τόσο την επαναφορά ώστε να μην περνάει πολύ το σημείο ηρεμίας και οδηγείται σε ταλάντωση. Tricky.


Οπότε θέλεις στατικά στο 1/3 της διαδρομής ώστε ο τροχός σου αν βρει λακκούβα να έχει διαδρομή να κάνει έκταση, ακολουθώντας το οδόστρωμα και θέλεις τα υπόλοιπα 2/3 για τα εξογκώματα του οδοστρώματος ή τις αλλαγές στην δυναμική (φρένα/γκάζι).

Ομοίως θεωρώ πως ανάρτηση σαν σύνολο που επιτρέπει τακτικές "επισκέψεις" στο τελευταίο 1/3 της διαδρομής κατά την συνήθη χρήση είναι λάθος. Το τελευταίο 1/3 πρέπει να το πιάνεις μόνο σε "ακραία" χρήση τύπου φρένα και εξόγκωμα, άσχημο χώμα/βραχώδες κλπ κλπ κλπ και θεωρώ πως δεν πρέπει να τερματίζει "ποτέ" ή να τερματίζει σπάνια και στο ακραίο των ακραίων. Έτσι έχω φτιάξει το fazer. Τερματίσματα έχω νιώσει μόνο σε χωματόδρομο και δικάβαλος και νεροφαγώματα (ναι ξέρω, δεν είναι το κατάλληλο μηχανάκι για τέτοια αλλά όταν βρεθείς εκεί, θα πας).


Μιά ανάρτηση που τερματίζει σε καπάκι υπονόμου δικάβαλη (αυτή που είχα δηλαδή) ακόμα και αν είναι φρεσκοσερβαρισμένη είναι άχρηστη λειτουργικά σαν σύνολο και ζημιογόνος μηχανικά.

DrBig
09/02/2017, 05:23
Για κάντο πιο λιανα.
Το ελατήριο δεν εχει ένα νούμερο πχ 1mm για κάθε 10 κιλά δύναμης; Εάν αναβάτης&μοτο είναι 200 κιλά και προφορτισω το ελατήριο (20mm, το οποιο τρώει όλο το εύρος ρύθμισης) και πετυχαίνω έτσι να καλύπτω το 1/3 της διαδρομής, τι πρόβλημα αντιμετωπίζω;
Τα νούμερα τυχαία.

Με μαλακο ελατηριο αναγκαζεσαι να σφιξεις πολυ το υδραυλικο συστημα για να μη πας βαρκα γιαλο, με αποτελεσμα να μη μπορει ο τροχος να ακολουθησει τις πιο ηψισυχνες διεγερσεις απο το δρομο και να χανει προσφυση.