View Full Version : Περί χρονισμού
Καλημέρα. Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση, να με συγχωράτε αν είναι χαζή και αφορά πολύ βασικές γνώσεις. Η απορία που μου δημιουργήθηκε είναι η εξής: Έστω ότι έχουμε ένα μονοκύλινδρο τετράχρονο κινητήρα με 2 βαλβίδες, 1+1, λυμένο και συναρμολογούμε. Για να ρυθμίσουμε το χρονισμό βρίσκουμε τα σημάδια πάνω-κάτω και έστω πως τα βάζουμε σωστά. Το ΑΝΣ βρίσκεται στον τρίτο χρόνο, οπότε πρέπει να βάλουμε έτσι τον εκκεντροφόρο ώστε στον 4ο να ανοίξει η βαλβίδα εξαγωγής. Πως όμως μπορούμε να ξέρουμε έτσι πως το μπουζί θα έχει ρεύμα στο σωστό χρόνο, εφόσον για να κλείσει ο κύκλος το βολάν γυρνάει 2 φορές έναντι του εκκεντροφόρου που γυρνάει 1 και το μπουζί έχει σπίθα 1 φορά μέσα στον κύκλο. Άρα το μπουζί θα έχει ρεύμα ίσως 2 χρόνους πριν (?).
Ευχαριστώ πολύ
telegonos
21/04/2017, 10:42
Τα περισσότερα συστήματα ανάφλεξης, ειδικά στα καρμπυρατεράτα μοτέρ, ΔΕΝ ασχολούνται αν στέλνουν σπινθήρα στο τέλος της συμπίεσης ή αν στέλνουν σπινθήρα στο τέλος της εξαγωγής. Πως το κάνουν αυτό; Απλά στέλνουν σπινθήρα ΚΑΙ στις δυο φάσεις, και ο ένας από τους δύο πάει στο βρόντο.
Γιατί το κάνουν έτσι; Γιατί έτσι γίνεται πιο απλό το σύστημα ανάφλεξης. Με ένα αισθητήρα θέσης στροφαλοφόρου, η ανάφλεξη διαβάζει πότε το πιστόνι πάει πάνω, και απλά δίνει σπινθήρα την σωστή στιγμή. Αν θέλαμε όμως να στέλνει σπινθήρα μόνο στο τέλος της συμπίεσης, θα έπρεπε να έχει το σύστημα και ένα δεύτερο αισθητήρα θέσεως εκκεντροφόρου, και αυτό είναι πολυπλοκότητα χωρίς λόγο, ειδικά στα καρμπυρατεράτα μοτέρ, που η τροφοδοσία γίνεται ρευστομηχανικά. Στα ψεκαστά υπάρχει πάντα και αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου, γιατί εκεί τα ηλεκτρονικά πρέπει να στείλουν και ψεκασμό την σωστή στιγμή, και εκεί δεν μας παίρνει να βαράει έναν στους δύο ψεκασμούς τζάμπα, εκεί όντως πρέπει να ψεκάζει ανά δύο περιστροφές.
Αν το μοτέρ σου είναι καρμπυρατέρ, δεν σε απασχολεί το θέμα ανάφλεξης, το μοτέρ σου θα δώσει ανάφλεξη κάθε 360 μοίρες και το μοτέρ θα δουλέψει.
Αν είναι ψεκαστό, πάλι δεν σε απασχολεί το θέμα, ο αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου, πάλι θα του πει που να δώσει ανάφλεξη και ψεκασμό.
Εσύ απλά βάλε τα σωστά σημάδια στην τοποθέτηση του εκκεντροφόρου, σύμφωνα με το μάνιουαλ ή αν δεν εχεις μάνιουαλ όπως το βρηκες πριν το λύσεις, και ανάφλεξη-ψεκασμό θα τα βρει αυτό μόνο του.
Καμιά απορία;
Σε ευχαριστώ πολύ, ήσουν κατατοπιστικότατος :)
Μανολης67
21/04/2017, 20:13
Οδηγω μηχανάκι χρόνια και δεν γνωριζα ότι εχουμε ανάφλεξη στα 4Stroke ακριβώς όπως τα διχρονα....δεν το σκεφτηκα ποτέ.....
Τα περισσότερα συστήματα ανάφλεξης, ειδικά στα καρμπυρατεράτα μοτέρ, ΔΕΝ ασχολούνται αν στέλνουν σπινθήρα στο τέλος της συμπίεσης ή αν στέλνουν σπινθήρα στο τέλος της εξαγωγής. Πως το κάνουν αυτό; Απλά στέλνουν σπινθήρα ΚΑΙ στις δυο φάσεις, και ο ένας από τους δύο πάει στο βρόντο.
Γιατί το κάνουν έτσι; Γιατί έτσι γίνεται πιο απλό το σύστημα ανάφλεξης. Με ένα αισθητήρα θέσης στροφαλοφόρου, η ανάφλεξη διαβάζει πότε το πιστόνι πάει πάνω, και απλά δίνει σπινθήρα την σωστή στιγμή. Αν θέλαμε όμως να στέλνει σπινθήρα μόνο στο τέλος της συμπίεσης, θα έπρεπε να έχει το σύστημα και ένα δεύτερο αισθητήρα θέσεως εκκεντροφόρου, και αυτό είναι πολυπλοκότητα χωρίς λόγο, ειδικά στα καρμπυρατεράτα μοτέρ, που η τροφοδοσία γίνεται ρευστομηχανικά. Στα ψεκαστά υπάρχει πάντα και αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου, γιατί εκεί τα ηλεκτρονικά πρέπει να στείλουν και ψεκασμό την σωστή στιγμή, και εκεί δεν μας παίρνει να βαράει έναν στους δύο ψεκασμούς τζάμπα, εκεί όντως πρέπει να ψεκάζει ανά δύο περιστροφές.
Αν το μοτέρ σου είναι καρμπυρατέρ, δεν σε απασχολεί το θέμα ανάφλεξης, το μοτέρ σου θα δώσει ανάφλεξη κάθε 360 μοίρες και το μοτέρ θα δουλέψει.
Αν είναι ψεκαστό, πάλι δεν σε απασχολεί το θέμα, ο αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου, πάλι θα του πει που να δώσει ανάφλεξη και ψεκασμό.
Εσύ απλά βάλε τα σωστά σημάδια στην τοποθέτηση του εκκεντροφόρου, σύμφωνα με το μάνιουαλ ή αν δεν εχεις μάνιουαλ όπως το βρηκες πριν το λύσεις, και ανάφλεξη-ψεκασμό θα τα βρει αυτό μόνο του.
Καμιά απορία;
Και όμως ούτε το xj6 δεν είχε αισθητήρα θέσης εκκεντροφόρου (εκτός εάν έχω τόσο στραβωμάρα!)
Πως στο διάολο δουλεύει ο ψεκασμός του? Το μόνο που μπορώ να υποθέσω είναι ότι ρίχνει μισό καύσιμο και στις 360 μοίρες του κάθε
κυλίνδρου και το άλλο μισό στις επόμενες 360 που είναι και οι βαλβίδες εισαγωγής ανοιχτές.
Εισαι ολοσωστος με το wasted spark ... ομως να συμπληρωσω:
Στα ψεκαστά υπάρχει πάντα και αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου, γιατί εκεί τα ηλεκτρονικά πρέπει να στείλουν και ψεκασμό την σωστή στιγμή, και εκεί δεν μας παίρνει να βαράει έναν στους δύο ψεκασμούς τζάμπα, εκεί όντως πρέπει να ψεκάζει ανά δύο περιστροφές.
Σε ΠΟΛΛΟΥΣ κινητηρες, υπαρχει ΜΟΝΟ αισθητηρας θεσης στροφαλοφορου.
Σε τετοιες περιπτωσεις... σε καθε περιστροφη, ψεκαζει το μισο καυσιμο απο αυτο που θα ψεκαζε εαν υπηρχε αισθητηρας εκκεντροφορου.
bros400pgm
22/04/2017, 08:22
Σε ορισμένα μηχανάκια, η ECU μπορεί να αντιληφθεί πότε παράγει έργο το μοτέρ και να σταματήσει τους διπλούς ψεκασμούς και τις διπλές αναφλέξεις. Στο δικό μου περνάει νομίζω ένας χρόνος 3-4 sec λειτουργίας μαζί με 1-2 sec μιζαρισμα (όταν είναι κρύο) ώστε να αντιληφθεί τί γίνεται.
stefanos
22/04/2017, 13:47
Στον ψεκασμό δεν παίζει ρόλο η θέση του στρόφαλου, μόνο στην ανάφλεξη.
Καληςπερα. Ζωντανεύω το thread για να κανω την εξής ερώτηση. Αν δεν ανοίξουμε καπάκι βαλβίδων υπαρχει κάποιος τρόπος να βρούμε θέση στροφάλου; Υπαρχει κάποιο σημάδι για να μας δείξει άνω νεκρό σημείο πιστονιού; Εχω ένα bmw f650 funduro
Καληςπερα. Ζωντανεύω το thread για να κανω την εξής ερώτηση. Αν δεν ανοίξουμε καπάκι βαλβίδων υπαρχει κάποιος τρόπος να βρούμε θέση στροφάλου; Υπαρχει κάποιο σημάδι για να μας δείξει άνω νεκρό σημείο πιστονιού; Εχω ένα bmw f650 funduro
Ναι λογικα στη δεξια μερια του μοτερ εχει 2 "ταπες"
Η κεντρικη, σου δινει προσβαση στο παξιμαδι του στροφαλου, ωστε να περιστρεψεις και να βρεις ξεβιδωνοντας την 2η μικρη τάπα το σημαδακι που αφορα το ΑΝΣ ή τα οποια σημαδια δινει ο κατασκευαστής για το χρονισμο του μοτερ.
Το καπάκι εχει βγει. Η φωλιά με το γρανάζι ειναι επάνω και ψάχνω τη σωστή θέση του μαγνήτη των πηνιων για να το βιδωσω πανω στη φωλιά, ο οποίος φέρει το λαμακι που διαβάζει ο αισθητήρας ανάφλεξης.
https://ibb.co/7VfXJyR
Το καπάκι εχει βγει. Η φωλιά με το γρανάζι ειναι επάνω και ψάχνω τη σωστή θέση του μαγνήτη των πηνιων για να το βιδωσω πανω στη φωλιά, ο οποίος φέρει το λαμακι που διαβάζει ο αισθητήρας ανάφλεξης.
https://ibb.co/7VfXJyR
Πρεπει να βρω το μανουάλι για να σου πω με σιγουρια και για το δικο σου μοντελο ειναι δυσκολο... αλλα, εαν το βρεις πριν απο 'μενα, να ΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΙΣΤΑ τον προβλεπομενο τροπο σφιξιματος στις βιδες αυτες. (κολλα σπειρωματων, ροπες συσφιξης).
καποιο σημαδι στην περιφερεια της φωλιας;
Κανένα σημάδι δυστυχώς. Έπρεπε να το σημαδεψω εγω απο πριν με ένα μαρκαδόρο. Δε ξερω βεβαια αν βγαλω το κεντρικό παξιμάδι αν υπαρχει κάποιο σημάδι πανω στο σφονδυλο. Η φωλιά μπαίνει σε συγκεκριμένη θέση γιατι εχει σφήνα. Αλλα ο μαγνήτης δεν εχω ιδέα πως θα το βρω... παντα οι βίδες με κολα σπειρωματων και ροποκλειδο ;)
https://ibb.co/rvvwZWf
Ο μαγνήτης εσωτερικα εχει κάποιο σημάδι στην συγκεκριμένη τρύπα όπως φαινεται στη φωτο. Αλλα δεν ξερω που κεντράρει στη φωλιά!! Μήπως εκει που ειναι η σφήνα της φωλιάς;;
https://ibb.co/hLsWR6B
παντως αν γυρισεις με το χερι το μοτερ σιγα σιγα μπορεις να καταλαβεις στο περιπου το τελος της συμπιεσης και μετα θα σε οδηγησουν οι οι βιδες για ακριβεια
Μου πρότεινε ένα παιδι απο δω μεσα μια λύση και νομιζω ήταν επιτυχής. Ξεβιδωσα το μπουζί, έβαλα ένα καλαμάκι μεσα και γυρνώντας το στρόφαλο βρήκα το ΑΝΣ. Ευχαριστω για το ενδιαφέρον
Μου πρότεινε ένα παιδι απο δω μεσα μια λύση και νομιζω ήταν επιτυχής. Ξεβιδωσα το μπουζί, έβαλα ένα καλαμάκι μεσα και γυρνώντας το στρόφαλο βρήκα το ΑΝΣ. Ευχαριστω για το ενδιαφέρον
Εαν δεν προκειται να λυσεις ξανα το μαγνητη επανω απο τον φορεα του, αποψη μου, βαλε κολλα σπειρωματων, αφου καθαρισεις πολυ καλα τις επιφανειες απο λάδι.
Δεν ενδεικνυται γενικα να βγαινει ο μαγνητης απο εκει πανω, παρα μονο ολοκληρο το βολαν.
Εαν καποια βιδα δεν σφιξει καλα η χαλαρωσει, η μικροτερη ζημια που θα κανει, θα ειναι τα ξεσκισμενα πηνια. Για γρεζια κλπ που θα κοψουν βολτες σε ολοκληρο το μοτερ, δεν το συζηταμε ετσι;
Κι όμως μετα το χρονισμό η μηχανή εξακολουθεί να μην παίρνει. Υπαρχει περίπτωση να χρειάζεται reset η ηλεκτρονική, επειδή μίζαρα χωρίς τον αισθητήρα ανάφλεξης πανω κάποιες φορες; Κάποιος μου το επισήμανε για αυτο ρωτάω. Και αν ναι, ποιος ειναι ο τρόπος για να κανω reset? Απλα βγάζω φυσα για κάποια δευτερόλεπτα ή θέλει σύνδεση με μηχάνημα;
Σπινθήρα εχει κανονικά. Δεν ξερω αν χρειάζεται κάποιο αβανς συνεπώς, ο μαγνήτης να πρεπει να τοποθετηθεί αε διαφορετική θέση και οχι ακριβώς όταν το πιστόνι βρίσκεται στο ΑΝΣ...
Χμμ, ακόμη κι έτσι να ήταν θα έσκαγε τουλάχιστον. Μπορεί κ να έπαιρνε κ μπρος κ να δούλευε χάλια, αλλά αν έχει σπινθήρα κ καύσιμο.
Δοκίμασε άλλη πατέντα.
Από την τρύπα του μπουζί ρίξε ελάχιστο καύσιμο. Μιλάμε για μερικές 3-4 σταγόνες με σύριγγα. Βίδωσε μπουζί κ δώσε μιζια.
Θεωρητικά θα πάρει μπρος κ θα στροφαρει τρελά μέχρι να κάψει την βενζίνη, για μερικά δευτερόλεπτα. Αν συμβεί κάτι τέτοιο εστιαζεις στην τροφοδοσία.
Αν δεν σκάσει καθόλου, ηλεκτρολογικο
Για κανενα λογο βενζινη μεσα στον κυλινδρο !!!!
Μιλάμε για μοτέρ που πριν δούλευε και πειραχτηκαν μόνο τα ηλεκτρικά;
Παιδια το προβλημα λύθηκε. Προφανώς ήταν και θεμα χρονισμού στο οποίο δόθηκε κάποιο αβανς τελικα, αλλα και μπουκωμένος καρμπυρατέρ. Χρόνισα σωστα, έριξα και λιγο αιθέρα στην εισαγωγή και πηρε. Βεβαια τωρα θέλει ρυθμίση το καρμπυρατερ γιατι μετα απο κάποια χιλιόμετρα και αφού ζεσταθεί μου σβήνει! Αλλα αυτο θα το βρω με πειραματισμό στις βίδες αερα
Όταν πατάω συμπλέκτη για αλλαγή ταχύτητας, ανεβαίνουν οι στροφές για λίγο και μετά ξαναπέφτουν. Σαν να μαρσάρω. Υπάρχει περίπτωση να θέλουν πείραγμα οι βίδες ρύθμισης μείγματος για το ρελαντί? Τις έχω στις 3 στροφές όπως δίνει ο κατασκευαστής...
Powered by vBulletin® Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.