PDA

View Full Version : Lambda controller για ολα τα Yamaha...



electron690
26/02/2018, 18:31
Oι περισσοτεροι κατοχοι yamaha και μοντελων οπως xt660,tenere 660 και tracer θα εχετε αντιληφθει
αυτην την αθλια τρυπα οταν κινηστε με σταθερο γκαζι και κατω απο 60% ανοιγματος του γκαζιου
που ειναι ενεργοποιημενο το close loop του λαμδα και η αναλογια καυσιμου ρυθμιζεται απο τον εγκεφαλο στο 14,7 περιπου με αποτελεσμα να νιωθεις εντονα μια αυξομειωση σαν να σε χτυπουν δυνατες ριπες ανεμου.
Οταν αγορασα την μοτοσυκλετα μου xt660z tenere και πηγα την πρωτη μεγαλη βολτα με ενοχλησε τοσο η λειτουργια στο σταθερο γκαζι που νομιζα οτι υπηρχε καποιο προβλημα.
Διαβαζοντας διαπιστωσα οτι δεν ειναι προβλημα αλλα κατασκευαστικη λειτουργια που βοηθαει περισσοτερο στην αυξηση της θερμοκρασιας καταλυτη παρα στην οικονομια καυσιμου.
Οσοι θα εχετε δοκιμασει lambda eliminator θα εχετε διαπιστωσει οτι το προβλημα παραμενει αφου η σταθερη τιμη που δινει αυτη η αμονιμη αντισταση δεν βοηθαει πουθενα.

Γνωριζοντας καλα το πως λειτουργει το ολο συστημα σχεδιασα και κατασκευασα ενα μικρο κυκλωμα που
δεν καταργει τον λαμδα αλλα κοροιδευει τον εγκεφαλο δινοντας του διαφορετικη τιμη.
Πηρα λοιπον την εξοδο του λαμδα την εβαλα σε ενα μικρο ηλεκτρονικο κυκλωμα κατασκευης μου και το εστειλα στον εγκεφαλο με μειωμενη την τιμη της.
Ο εγκεφαλος βλεπει κανονικα τον λαμδα αλλα η τιμη του ειναι μικροτερη απο την κανονικη με αποτελεσμα η αναλογια καυσιμου στο σταθερο γκαζι τωρα να ειναι 13,2-13,3
Απο τη πρωτη κιολας δοκιμη δεν υπαρχει το παραμικρο κομπιασμα και η οδηγηση ειναι πολυ πιο ευχαριστη απο πριν.

To μιγμα ειναι στο 13,2 afr τωρα και η μικρη του αυξηση δεν επηρεαζει την καταναλωση καυσιμου.



.....................................




Edited by daz.

Μανολης67
26/02/2018, 19:00
Εχω το R mod 2006 χωρις λαμδα αλλα και στο δικο μου μηχανάκι υπαρχει γυρω στις 3.000 στροφες μια ενοχλητική απροθυμία του κινητηρα, λενε οτι συμβαινει μονο στα ΧΤ λογω λάθους ρυθμιση ψεκασμου και οχι στο ΜT -03 που εχει το ιδιο μοτερ,
Παντως όπως και να εχει αξιος για την προσπάθεια, :beer:

DrBig
26/02/2018, 20:23
Οσοι θα εχετε δοκιμασει lambda eliminator θα εχετε διαπιστωσει οτι το προβλημα παραμενει αφου η σταθερη τιμη που δινει αυτη η αμονιμη αντισταση δεν βοηθαει πουθενα.


Μπορεις να το εξηγησεις λιγο το παραπανω?
Αυτο το "δεν βοηθαει πουθενα" κυριως.

toyar
26/02/2018, 20:34
νομιζω πως το 13,2 ειναι αρκετα πλουσιο με οτι αυτο μπορει να σημαινει για αποδοση καταναλωση καυσαερια κλπ

DrBig
26/02/2018, 20:45
νομιζω πως το 13,2 ειναι αρκετα πλουσιο με οτι αυτο μπορει να σημαινει για αποδοση καταναλωση καυσαερια κλπ

Μια χαρα το βρισκω για αρχαιο και μεγαλο μονοκυλινδρο μοτερ.
Μη σου πω θα πηγαινα και παρακατω. Αλλα φανταζομαι ο electron δοκιμασε διαφορες τιμες πριν καταληξει στο 13.2.

electron690
27/02/2018, 08:58
Μπορεις να το εξηγησεις λιγο το παραπανω?
Αυτο το "δεν βοηθαει πουθενα" κυριως.

Οταν βασουμε lambda eliminator ο εγκεφαλος βλεπει μια σταθερη τιμη 0,5 βολτ. Την στιγμη που μπαινει σε close loop θελει να βλεπει δειγματα σε ευρος 0,1 βολτ εως 1 βολτ αλλα αφου δεν τα βλεπει μπερδευεται και δεν σταθεροποιει το μειγμα αλλα το αυξομειωνει.

Στην περιπτωση του lambda controller η τιμη του λαμδα υπαρχει σε πραγματικο χρονο αλλα ειναι μειωμενη κατα 200 μιλιβολτ απο την κανονικη. Ετσι ο εγκεφαλος μπαινει σε close loop και κανει οτι εκανε και πριν απλα το μιγμα τωρα ειναι 13,2 και οχι 14,7. Αν η τιμη ηταν μειωμενη κατα 100 μιλιβολτ το καυσιμο θα ηταν 13,8 (το δοκιμασα)

DrBig
27/02/2018, 10:50
Οταν βασουμε lambda eliminator ο εγκεφαλος βλεπει μια σταθερη τιμη 0,5 βολτ. Την στιγμη που μπαινει σε close loop θελει να βλεπει δειγματα σε ευρος 0,1 βολτ εως 1 βολτ αλλα αφου δεν τα βλεπει μπερδευεται και δεν σταθεροποιει το μειγμα αλλα το αυξομειωνει.

Στην περιπτωση του lambda controller η τιμη του λαμδα υπαρχει σε πραγματικο χρονο αλλα ειναι μειωμενη κατα 200 μιλιβολτ απο την κανονικη. Ετσι ο εγκεφαλος μπαινει σε close loop και κανει οτι εκανε και πριν απλα το μιγμα τωρα ειναι 13,2 και οχι 14,7. Αν η τιμη ηταν μειωμενη κατα 100 μιλιβολτ το καυσιμο θα ηταν 13,8 (το δοκιμασα)

Δοκιμασες lamda eliminator για καποιες μερες ωστε να αντικατασταθουν τα trim tables απο τα καινουργια? Με μια βολτα δε θα καταλαβεις κατι.
Στα 990 πχ δουλευουν μια χαρα οι eliminators.

daz
27/02/2018, 11:48
Το θρεντάκι είναι υπό εξέταση αν θα μείνει.

Την κατανόησή σας! :beer:

OldMan
27/02/2018, 12:06
Πηρα λοιπον την εξοδο του λαμδα την εβαλα σε ενα μικρο ηλεκτρονικο κυκλωμα κατασκευης μου και το εστειλα στον εγκεφαλο με μειωμενη την τιμη της.
Η οποια τιμή παραμενει μειωμενη σε ολο το ευρος των στροφων, να υποθεσω...

edit: Sorry Σουπια, δεν το ειδα πριν..

daz
27/02/2018, 12:16
H συζήτηση παραμένει.

Φίλε electron, η πώληση προϊόντων μέσω του φόρουμ απαγορεύεται. Έπρεπε τουλάχιστον να έχεις έρθει σε επικοινωνία με κάποιον διαχειριστή.

Μπορείς ελεύθερα να πωλήσεις την κατασκευή σου μέσω των αγγελιών του φόρουμ.

electron690
27/02/2018, 13:53
H συζήτηση παραμένει.

Φίλε electron, η πώληση προϊόντων μέσω του φόρουμ απαγορεύεται. Έπρεπε τουλάχιστον να έχεις έρθει σε επικοινωνία με κάποιον διαχειριστή.

Μπορείς ελεύθερα να πωλήσεις την κατασκευή σου μέσω των αγγελιών του φόρουμ.

Εχεις δικιο. Ζητω συγνωμη.

electron690
27/02/2018, 13:58
Δοκιμασες lamda eliminator για καποιες μερες ωστε να αντικατασταθουν τα trim tables απο τα καινουργια? Με μια βολτα δε θα καταλαβεις κατι.
Στα 990 πχ δουλευουν μια χαρα οι eliminators.

Στα ktm ο λαμδα εχει παρα πολυ μικρη διορθωση στον ψεκασμο και γιαυτο εξαλου δεν φημιζονται και για την οικονομια τους. Ακομα και αν ξεσυνδεσεις το καλωδιο του λαμδα σε ενα ktm δεν θα αντιληφθεις καποια διαφορα στην λειτουργια. Στα yamaha υπαρχει το προβλημα.

Οσες μερες και να το αφησεις επανω δεν θα αλλαξει κατι. Ειναι δοκιμασμενο απο πολυ κοσμο και το προβλημα παραμενει.

Μανολης67
27/02/2018, 18:41
αυτο το θεμα με το λαμδα σε οσα ΧΤ εχουν Λαμδα ειναι ασχετο με το προβλημα που εχουν ολα τα 660 στις 3.000 στροφες?

vassat
27/02/2018, 21:01
Η οποια τιμή παραμενει μειωμενη σε ολο το ευρος των στροφων, ...

@ electron, φαντάζομαι ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει,
εκτιμώ η παρεμβολή είναι διαφορετική για κάθε διαφορετική τιμή τάσης εξόδου, σωστά;
/ Β

xaotikos
28/02/2018, 08:28
Στα ktm ο λαμδα εχει παρα πολυ μικρη διορθωση στον ψεκασμο και γιαυτο εξαλου δεν φημιζονται και για την οικονομια τους. Ακομα και αν ξεσυνδεσεις το καλωδιο του λαμδα σε ενα ktm δεν θα αντιληφθεις καποια διαφορα στην λειτουργια. Στα yamaha υπαρχει το προβλημα.

Οσες μερες και να το αφησεις επανω δεν θα αλλαξει κατι. Ειναι δοκιμασμενο απο πολυ κοσμο και το προβλημα παραμενει.Σε ποια Ktm αναφέρεσαι ακριβως? Στα 990 σαφώς και δεν ισχύει οτι ο λ έχει μικρή διόρθωση, γιαυτο και εχει συζητηθεί πολυ η χρήση του η οχι.

electron690
28/02/2018, 08:32
@ electron, φαντάζομαι ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει,
εκτιμώ η παρεμβολή είναι διαφορετική για κάθε διαφορετική τιμή τάσης εξόδου, σωστά;
/ Β

Ο λαμδα παραγει μια ταση την οποια δεχεται ο εγκεφαλος. Αυτη η ταση κυμαινεται απο 0,1 βολτ εως 1 βολτ. Στο 0,1 βολτ η αναλογια καυσιμου ειναι 15:1 και στο 1βολτ 11,5:1 Εγω παιρνω αυτην την ταση και της αφαιρω ενα ποσοστο δηλαδη 0,2 βολτ με αποτελεσμα να πηγαινει στον εγκεφαλο λιγο μειωμενη.
Ολο αυτο εχει εφε μονο στις χαμηλομεσαιες στροφες οπου χρειαζεται ο λαμδα για να μπορει να διορθωσει ο εγκεφαλος το μιγμα σε κατασταση close loop. Σε ανοιγματα του γκαζιου πανω απο 50% η στροφες κινητηρα μεγαλυτερες των 4700 ο λαμδα βγαινει εκτος και ο εγκεφαλος δεν βασιζεται σε αυτον.

electron690
28/02/2018, 08:41
Σε ποια Ktm αναφέρεσαι ακριβως? Στα 990 σαφώς και δεν ισχύει οτι ο λ έχει μικρή διόρθωση, γιαυτο και εχει συζητηθεί πολυ η χρήση του η οχι.

Στα 990 ο λαμδα διορθωνει μεχρι και 15% καυσιμο γιαυτο και οταν τον αφαιρεις δεν επηρεαζεται πολυ το ολο συστημα. Εχω δουλεψει πολλα 990 και τα εχω μετρησει με αναλυτη και εχω αφαιρεσει λαμδα με eliminator. Στα Yamaha η διορθωση αυτη ειναι σε ποσοστο 25-30 % Το κυριοτερο ομως ειναι οτι Σε εργοστασιακο ktm 990 ο αναλυτης δειχνει 13,5 το πολυ σε κατασταση close loop που οπως καταλαβαινεις ειναι αρκετα πλουσιο απο το εργοστασιο γιαυτο και δεν υπαρχουν κομπιασματα στην λειτουργια του κινητηρα οπως στα xt660 kai tenere που εχουν 14,7 αναλογια.

xaotikos
28/02/2018, 09:28
Δεν έχω ιδία άποψη μιας και δεν έχω ούτε wideband ούτε πρόσβαση σε αναλυτή και dyno, αλλά όλοι όσους έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια επι του θέματος ισχυρίζονται πως οταν μπει σε closed loop (coolant temp/rpm/tps) το μείγμα ειναι 14.7:1 και η λύση ειναι να ξηλωθούν οι λ μέσω tuneecu ωστε να χαρτογραφήσεις απευθείας σε open loop.

Αυτό που επίσης είχα διαβάσει ειναι πως δεν μπορεις να στειλεις σταθερό σήμα στις καινουριες ECU για να ξεγελάσεις το closed loop (οπως γινόταν στις παλιότερες πχ του 990) γιαυτο και χρειάζεται να φτιάξεις ενα signal emulator (κυκλοφορεί στην αγορά απο τον Αυστραλό kevxtx). Φαντάζομαι κατι αντίστοιχο εχει φτιάξει και εσυ και φυσικα αν ειχα 690 θα προτιμούσα να μιλήσω με κάποιον στη χώρα μου. Μπράβο για το ψάξιμο και την κατασκευή.

electron690
28/02/2018, 13:43
Δεν έχω ιδία άποψη μιας και δεν έχω ούτε wideband ούτε πρόσβαση σε αναλυτή και dyno, αλλά όλοι όσους έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια επι του θέματος ισχυρίζονται πως οταν μπει σε closed loop (coolant temp/rpm/tps) το μείγμα ειναι 14.7:1 και η λύση ειναι να ξηλωθούν οι λ μέσω tuneecu ωστε να χαρτογραφήσεις απευθείας σε open loop.

Αυτό που επίσης είχα διαβάσει ειναι πως δεν μπορεις να στειλεις σταθερό σήμα στις καινουριες ECU για να ξεγελάσεις το closed loop (οπως γινόταν στις παλιότερες πχ του 990) γιαυτο και χρειάζεται να φτιάξεις ενα signal emulator (κυκλοφορεί στην αγορά απο τον Αυστραλό kevxtx). Φαντάζομαι κατι αντίστοιχο εχει φτιάξει και εσυ και φυσικα αν ειχα 690 θα προτιμούσα να μιλήσω με κάποιον στη χώρα μου. Μπράβο για το ψάξιμο και την κατασκευή.

Aκριβως αυτο εχω φτιαξει. Αυτο το controller μπορει να συνδεθει σε οποιοδηποτε μοντελο με close loop και οποιασδηποτε μαρκας.

OldMan
28/02/2018, 14:31
Αυτη η ταση κυμαινεται απο 0,1 βολτ εως 1 βολτ. Εγω παιρνω αυτην την ταση και της αφαιρω ενα ποσοστο δηλαδη 0,2 βολτ
"Ποσοστό" θα ήταν αν αφαιρουσες διαφορετικη ταση, αναλογα με την αρχική, καθε φορα..
(κοινως, συνεχως μεταβαλομενη τελικη ταση..)


Anyway, το να βαφτιζεις "controller" μια "κλοπη" τασης 200mV, που μπορεί να επιτευχθει απλά με μια διοδο Ge σε σειρα, εμενα μου φαινεται "καπως"..
(το λεω "κλοπη" γιατί δεν βλέπω κανενα ελεγχομενο υποβιβασμό που να σχετίζεται με στροφες/φορτίο κινητηρα..)

Υ.Γ.
No hard feelings - μουχαμπετι κανουμε..;)

electron690
01/03/2018, 19:08
"Ποσοστό" θα ήταν αν αφαιρουσες διαφορετικη ταση, αναλογα με την αρχική, καθε φορα..
(κοινως, συνεχως μεταβαλομενη τελικη ταση..)


Anyway, το να βαφτιζεις "controller" μια "κλοπη" τασης 200mV, που μπορεί να επιτευχθει απλά με μια διοδο Ge σε σειρα, εμενα μου φαινεται "καπως"..
(το λεω "κλοπη" γιατί δεν βλέπω κανενα ελεγχομενο υποβιβασμό που να σχετίζεται με στροφες/φορτίο κινητηρα..)

Υ.Γ.
No hard feelings - μουχαμπετι κανουμε..;)

Δεν το εχεις καταλαβει καλα. Το controller μου ειναι ενα arduino microcontroller και αυτο που κανω ειναι να διαβαζω σε analog input την ταση του λαμδα και να την εξαγω σε analog output 200μιλιβολτ μειωμενη.
Γιαν καταλαβεις του εχω πει με απλα λογια στον κωδικα...

a=lambda in
b=lambda out(to ecu)
b=a-0,2 volt

Aυτο σημαινει οτι οτι ταση διαβασει απο τον λαμδα θα την εξαγει σε πραγματικο χρονο μειωμενη κατα 0,2 βολτ

Αυτο βεβαια χοντρικα γιατι το 0-5 βολτ σε εναν κωδικα ειναι ενα 0-1024

Bαφτιζω λοιπον controller αυτο
Την μειωση της διοδου την εχω δοκιμασει σε λαμδα εδω και χρονια και δεν δουλευει. Και αυτο γιατι η ταση του λαμδα δεν ειναι καθαρη dc ταση αλλα με εναλλαγες ac.

(Although the sensor output is technically an oscillating DC voltage, some multimeters may require to be set on AC voltage measurement to correctly read the sensor output)
Για αυτον τον λογο η διοδος δεν λειτουργει στην συγκεκριμενη εφαρμογη.
Η μειωση με αυτο τον τροπο δεν εχει αποτελεσμα (δοκιμασμενο)
Οταν μιλαμε για στροφες και φορτιο κινητηρα εδω δεν μας χρειαζονται. Ειπαμε τον λαμδα τον χρησιμοποιει ο εγκεφαλος μονο σε κατασταση close loop που αυτο σημαινει οτι τις στροφες -φορτιο τις οριζει αυτος για να ενεργοποιησει το close loop.
Σε κατασταση open loop απλα σεν τον βλεπει.

Οταν οι συνθηκες ειναι καταλληλες και ο εγκεφαλος μπει στο close loop θα βλεπει τοτε μια αναλογια λιγο φτωχοτερη απο την πραγματικη οταν υπαρχει το controller και θα μπερδευεται με αποτελεσμα να μειωθει το 14,7 στο 13,2.
Ελπιζω να σε καλυψα τωρα

To ιδιο περιπου εχει φτιαξει καποιος Kev και το διαθετει προς πωλησηhttps://www.youtube.com/watch?v=hOUozkRZkiE

OldMan
02/03/2018, 15:00
Σας βρισκω με παντελή ελλειψη χιουμορ εσάς τους arduinιστες..

Υ.Γ.
Μηπως προγραμματιζεις και τπτς PIC, να σου κοψω την καλημερα..??

electron690
02/03/2018, 15:45
Σας βρισκω με παντελή ελλειψη χιουμορ εσάς τους arduinιστες..

Υ.Γ.
Μηπως προγραμματιζεις και τπτς PIC, να σου κοψω την καλημερα..??



Χαχαχαχα! Δεν ειμαι πολυ καλος! Δουλευω τα arduino σε χαλαρους κωδικες προς το παρον.Απλα με βοηθανε σε διαφορες εφαρμογες που για να κατασκευασεις ενα κυκλωμα χρειαζεσαι χρονο.

nidok
31/05/2023, 22:20
Τώρα με ευρο5 μήπως είναι καλημέρα να τον βγάλουμε με συνδυασμό φίλτρο+εξάτμιση ?

OldMan
01/06/2023, 14:08
Τώρα με ευρο5 μήπως είναι καλημέρα να τον βγάλουμε με συνδυασμό φίλτρο+εξάτμιση ?

Καποιος απο τους 2 μας πινει..
(και δεν το σηκωνει..)