PDA

View Full Version : AFR και τύπος/ποιότητα βενζίνης



DrIoannis
14/10/2020, 08:21
Στον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο μου, παρευρέθηκα σε πρόσφατο trackday στην πίστα των Σερρών και παρατήρησα κάτι που δεν είχε ξαναπέσει στη αντίληψή μου. Την πρώτη ημέρα χρησιμοποίησα βενζίνη (100άρα) την οποία είχα μαζί μου, αγορασμένη από γνωστό βενζινάδικο, γνωστής εταιρία της πόλης μου. Επειδή η μηχανή έχει τηλεμετρία με αισθητήρα λ Bosch 4.9 παρατήρησα σημαντικές διαφορές στη μέτρηση του AFR σε ίδιες συνθήκες και ίδιο σημείο σε σχέση με τη βενζίνη που αγόρασα στις Σέρρες. Το σημείο ήταν η ευθεία στην πίστα των Σερρών όπου το γκάζι ήταν ανοικτό 100% με ίδιες στροφές και στις 2 περιπτώσεις. Η βενζίνη που έφερα μαζί μου είχε πιο υψηλό AFR (13-13.1) ενώ η 100άρα που έβαζα από πρατήριο των Σερρών είχε πιο πλούσιο AFR (12.6-12.7). Η διαφορά για όσους ξέρουν είναι πολύ μεγάλη και φυσικά δεν δικαιολογείται από κάποια αλλαγή συνθηκών η οποία άλλωστε δεν υπήρξε. Η μόνη αλλαγή που έγινε ήταν η αλλαγή στην βενζίνη και μπορώ να εντοπίσω ακριβώς το χρόνο που έγινε, λόγω τηλεμετρίας.
Πώς μπορεί να εξηγηθεί αυτή η τόσο μεγάλη διαφορά στο AFR σε σχέση με την ποιότητα της βενζίνης; Γιατί η μηχανή έγινε πιο πλούσια;
Ακούω τις τεκμηριωμένες απόψεις σας.

ΥΓ θα ακολουθήσει πιο μετά και κομμάτι από την τηλεμετρία με τις μετρήσεις...

stamatisx
14/10/2020, 09:36
Αν θεωρήσουμε ότι όλα τα υπόλοιπα έμειναν ακριβώς ίδια και το μόνο που άλλαζε ήταν ο αριθμός οκτανίων, τότε έγινε πιο πλούσιο γιατί είχε λιγότερα οκτάνια.

DrBig
14/10/2020, 10:12
Στον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο μου, παρευρέθηκα σε πρόσφατο trackday στην πίστα των Σερρών και παρατήρησα κάτι που δεν είχε ξαναπέσει στη αντίληψή μου. Την πρώτη ημέρα χρησιμοποίησα βενζίνη (100άρα) την οποία είχα μαζί μου, αγορασμένη από γνωστό βενζινάδικο, γνωστής εταιρία της πόλης μου. Επειδή η μηχανή έχει τηλεμετρία με αισθητήρα λ Bosch 4.9 παρατήρησα σημαντικές διαφορές στη μέτρηση του AFR σε ίδιες συνθήκες και ίδιο σημείο σε σχέση με τη βενζίνη που αγόρασα στις Σέρρες. Το σημείο ήταν η ευθεία στην πίστα των Σερρών όπου το γκάζι ήταν ανοικτό 100% με ίδιες στροφές και στις 2 περιπτώσεις. Η βενζίνη που έφερα μαζί μου είχε πιο υψηλό AFR (13-13.1) ενώ η 100άρα που έβαζα από πρατήριο των Σερρών είχε πιο πλούσιο AFR (12.6-12.7). Η διαφορά για όσους ξέρουν είναι πολύ μεγάλη και φυσικά δεν δικαιολογείται από κάποια αλλαγή συνθηκών η οποία άλλωστε δεν υπήρξε. Η μόνη αλλαγή που έγινε ήταν η αλλαγή στην βενζίνη και μπορώ να εντοπίσω ακριβώς το χρόνο που έγινε, λόγω τηλεμετρίας.
Πώς μπορεί να εξηγηθεί αυτή η τόσο μεγάλη διαφορά στο AFR σε σχέση με την ποιότητα της βενζίνης; Γιατί η μηχανή έγινε πιο πλούσια;
Ακούω τις τεκμηριωμένες απόψεις σας.

ΥΓ θα ακολουθήσει πιο μετά και κομμάτι από την τηλεμετρία με τις μετρήσεις...

Πιστευω πως ηταν θεμα αβανς. Λογω του διαφορετικου αριθμου οκτανιωνε βγηκε ελαφρως οφφ ο χαρτης αναφλεξης και αυτο επιρεασε και το afr της καυσης.

sapila racing
14/10/2020, 10:21
Διαβάστε εδω τι συμβαίνει με το AFR Ratio οταν αλλάζει ο αριθμός οκτανίων.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311916.2019.1616866

ptc
14/10/2020, 10:36
Διαβάστε εδω τι συμβαίνει με το AFR Ratio οταν αλλάζει ο αριθμός οκτανίων.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311916.2019.1616866

Άρα το συμπέρασμα είναι πως η πρώτη 100άρα ήταν γιαλαντζί, σωστά;

DrIoannis
14/10/2020, 10:46
Διαβάστε εδω τι συμβαίνει με το AFR Ratio οταν αλλάζει ο αριθμός οκτανίων.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311916.2019.1616866

Υποθέτω αυτό που ενδιαφέρει είναι το κεφάλαιο 10.2.

Με άλλα λόγια, αν όλα έμειναν σταθερά, που έμειναν, η βενζίνη που έβαλα στας Σέρρας, ήταν χαμηλότερων οκτανίων ή υψηλότερων οκτανίων από την προηγούμενη με αποτέλεσμα, ενδεχομένως να αλλάξει και ο χάρτης του αβάνς;

sapila racing
14/10/2020, 11:33
Υποθέτω αυτό που ενδιαφέρει είναι το κεφάλαιο 10.2.

Με άλλα λόγια, αν όλα έμειναν σταθερά, που έμειναν, η βενζίνη που έβαλα στας Σέρρας, ήταν χαμηλότερων οκτανίων ή υψηλότερων οκτανίων από την προηγούμενη με αποτέλεσμα, ενδεχομένως να αλλάξει και ο χάρτης του αβάνς;

Θα το περιγράψω όσο πιο απλά γίνεται.
To βασικό θέμα που έχει σχέση με την αλλαγή του AFR ratio ειναι η προσθήκη αρωματικών υδρογονανθράκων στην βενζίνη προκειμένου να ανέβουν τα οκτάνια.
τα σύνηθη που χρησιμοποιούνται είναι η αιθανόλη και η μεθανόλη.
Βασικά από το 2019 εχουμε ήδη αυξημενη αιθανόλη στα κάυσιμα.
Η αιθανόλη εχει μικρότερη ενέργεια απο την βενζίνη αλλά έχει και πολύ χαμηλότερο AFR αφού περιέχει περισσότερο οξυγόνο.
Ετσι αλλάζει και το συνολικό AFR του εμπλουτισμένου πλέον καυσίμου.

DrIoannis
14/10/2020, 11:54
Θα το περιγράψω όσο πιο απλά γίνεται.
To βασικό θέμα που έχει σχέση με την αλλαγή του AFR ratio ειναι η προσθήκη αρωματικών υδρογονανθράκων στην βενζίνη προκειμένου να ανέβουν τα οκτάνια.
τα σύνηθη που χρησιμοποιούνται είναι η αιθανόλη και η μεθανόλη.
Βασικά από το 2019 εχουμε ήδη αυξημενη αιθανόλη στα κάυσιμα.
Η αιθανόλη εχει μικρότερη ενέργεια απο την βενζίνη αλλά έχει και πολύ χαμηλότερο AFR αφού περιέχει περισσότερο οξυγόνο.
Ετσι αλλάζει και το συνολικό AFR του εμπλουτισμένου πλέον καυσίμου.

Άρα πιθανόν η βενζίνη με το χαμηλότερο AFR είχε μεγαλύτερη συγκέντρωση σε αιθανόλη ή μεθανόλη ή...κάτι άλλο, με λιγότερα οκτάνια και χαμηλότερο AFR;

Με απλά λόγια αυτό που θέλω να μάθω είναι ποια βενζίνη ήταν καλύτερη γιατί τέτοια αλλαγή στο AFR με βενζίνη από πρατήριο δεν έχω ματαδει...πιστέψτε με βλέπω πολύ συχνά τις καταγραφές του AFR.

sapila racing
14/10/2020, 11:57
Άρα πιθανόν η βενζίνη με το χαμηλότερο AFR είχε μεγαλύτερη συγκέντρωση σε αιθανόλη ή μεθανόλη ή...κάτι άλλο, με λιγότερα οκτάνια και χαμηλότερο AFR; Σωστά κατάλαβα;

Δεν ειναι σιγουρο οτι ειχε λιγότερα οκτάνια. Το σιγουρο ειναι οτι περιείχε περισσότερο οξυγόνο!

DrIoannis
14/10/2020, 12:06
Δεν ειναι σιγουρο οτι ειχε λιγότερα οκτάνια. Το σιγουρο ειναι οτι περιείχε περισσότερο οξυγόνο!

Οπότε για να έχω τη βέλτιστη ρύθμιση AFR (AFR 13.0-13.1) και κατά συνέπεια τη μέγιστη απόδοση που δίνει ο κινητήρας στο συγκεκριμένο εύρος στροφών θα πρέπει να αφαιρέσω 3-4% καύσιμο από το μείγμα. Αυτό αυτόματα δεν μας δίνει μία βενζίνη με καλύτερη απόδοση;

OldMan
14/10/2020, 13:33
Οχι απαραιτητα..

Αν ξεπερασεις την στοιχειομετρικη αναλογια (ειτε προς τα πανω ειτε προς τα κατω), χειροτερευει..

Acacius
14/10/2020, 14:26
Το AFR, εκτός από την τηλεμετρία, δεν το λαμβάνει και ο εγκέφαλος της μοτοσυκλέτας ώστε να μπορεί να ρυθμίζει το μίγμα σε πραγματικό χρόνο χωρίς άλλη (εξωτερική) παρέμβαση;

DrIoannis
14/10/2020, 14:34
Το AFR, εκτός από την τηλεμετρία, δεν το λαμβάνει και ο εγκέφαλος της μοτοσυκλέτας ώστε να μπορεί να ρυθμίζει το μίγμα σε πραγματικό χρόνο χωρίς άλλη (εξωτερική) παρέμβαση;

Τσου...Έχει knock sensor όμως που ενδεχομένως περιπλέκει λίγο περισσότερο την ερώτηση.

DrIoannis
14/10/2020, 15:03
Στον ελάχιστο ελεύθερο χρόνο μου, παρευρέθηκα σε πρόσφατο trackday στην πίστα των Σερρών και παρατήρησα κάτι που δεν είχε ξαναπέσει στη αντίληψή μου. Την πρώτη ημέρα χρησιμοποίησα βενζίνη (100άρα) την οποία είχα μαζί μου, αγορασμένη από γνωστό βενζινάδικο, γνωστής εταιρία της πόλης μου. Επειδή η μηχανή έχει τηλεμετρία με αισθητήρα λ Bosch 4.9 παρατήρησα σημαντικές διαφορές στη μέτρηση του AFR σε ίδιες συνθήκες και ίδιο σημείο σε σχέση με τη βενζίνη που αγόρασα στις Σέρρες. Το σημείο ήταν η ευθεία στην πίστα των Σερρών όπου το γκάζι ήταν ανοικτό 100% με ίδιες στροφές και στις 2 περιπτώσεις. Η βενζίνη που έφερα μαζί μου είχε πιο υψηλό AFR (13-13.1) ενώ η 100άρα που έβαζα από πρατήριο των Σερρών είχε πιο πλούσιο AFR (12.6-12.7). Η διαφορά για όσους ξέρουν είναι πολύ μεγάλη και φυσικά δεν δικαιολογείται από κάποια αλλαγή συνθηκών η οποία άλλωστε δεν υπήρξε. Η μόνη αλλαγή που έγινε ήταν η αλλαγή στην βενζίνη και μπορώ να εντοπίσω ακριβώς το χρόνο που έγινε, λόγω τηλεμετρίας.
Πώς μπορεί να εξηγηθεί αυτή η τόσο μεγάλη διαφορά στο AFR σε σχέση με την ποιότητα της βενζίνης; Γιατί η μηχανή έγινε πιο πλούσια;
Ακούω τις τεκμηριωμένες απόψεις σας.

ΥΓ θα ακολουθήσει πιο μετά και κομμάτι από την τηλεμετρία με τις μετρήσεις...



Όπως υποσχέθηκα το διάγραμμα τηλεμετρίας....


Ερώτηση μπόνους. Ποιος μπορεί να μου πει ποιος από τους 2 γύρους είναι γρηγορότερος και το κυριότερο γιατί...Απλό αλλά πρέπει να γνωρίζεις και να παρατηρείς.Ο πρώτος που θα το βρει κερδίζει ένα Vroom από εμένα;)

DimST
14/10/2020, 15:07
Η απάντηση στο ερώτημα σου θεωρητικά βρίσκεται στην συγκέντρωση οξυγόνου που έχουν οι δύο βενζίνες. Όμως η διαφορά που διαπίστωσες είναι αρκετά μεγάλη που δεν μπορώ να πώ με σιγουριά ποια βενζίνη μπορεί να θεωρηθεί καλύτερη. Η πιο απλή δοκιμή είναι αυτή των επιδόσεων στο ίδιο afr.

DrIoannis
14/10/2020, 18:21
Η απάντηση στο ερώτημα σου θεωρητικά βρίσκεται στην συγκέντρωση οξυγόνου που έχουν οι δύο βενζίνες. Όμως η διαφορά που διαπίστωσες είναι αρκετά μεγάλη που δεν μπορώ να πώ με σιγουριά ποια βενζίνη μπορεί να θεωρηθεί καλύτερη. Η πιο απλή δοκιμή είναι αυτή των επιδόσεων στο ίδιο afr.

Mου έκανε τρομερή εντύπωση πώς είχα τόσο μεγάλη διαφορά σε βενζίνη από βενζινάδικο. Τέτοιες διαφορές στο AFR νομίζω μόνο με αγωνιστικές βενζίνες πρέπει να βλέπεις. Ίσως αξίζει να το ψάξω λίγο ακόμη. Δυστυχώς το δυναμόμετρο, που θα μας έδινε τη λύση (έχουν μείνει 10-15 λίτρα από Σέρρες) εδώ έχει κάποιες δυσκολίες.

stamatisx
14/10/2020, 19:33
Αν η συμπίεση είναι τέτοια που με το συγκεκριμένο καύσιμο (λιγότερα οκτάνια) ο knock sensor χρειαστεί να επέμβει, τότε αυξάνει την ποσότητα του καυσίμου ή το αβανς και κατά συνέπεια το κάνει το μείγμα πιο πλούσιο (πχ 12.6) καθώς μένει περισσότερη βενζίνη άκαυστη σε σχέση με την ποσότητα του αέρα.
Αν βγάλουμε τον knock sensor από την εξίσωση και δεχθούμε ότι η συμπίεση είναι τέτοια που δεν προκύπτει knock με τα λιγότερα οκτάνια, τότε η βενζίνη αυτή είναι πιο αποδοτική σε σχέση με αυτή με τα περισσότερα οκτάνια και θα έχει μείγμα πιο φτωχό (πχ 13.1) καθώς γίνεται καλύτερη καύση.
Γι' αυτό υπάρχουν και τα αγωνιστικά καύσιμα που χρειάζονται σε κινητήρες με πολύ υψηλή συμπίεση όπου η 100αρα δε μπορεί να τα καλύψει από πλευράς knock.

DrIoannis
16/10/2020, 18:42
Όπως υποσχέθηκα το διάγραμμα τηλεμετρίας....


Ερώτηση μπόνους. Ποιος μπορεί να μου πει ποιος από τους 2 γύρους είναι γρηγορότερος και το κυριότερο γιατί...Απλό αλλά πρέπει να γνωρίζεις και να παρατηρείς.Ο πρώτος που θα το βρει κερδίζει ένα Vroom από εμένα;)

Για την ερώτηση μπόνους...Ο γρηγορότερος γύρος θα μπορούσε να είναι και είναι, ο πράσινος γιατί φαίνεται ότι ο οδηγός έχει μεγαλύτερη εμπειρία και εξοικείωση με την πίστα και κόβει το γκάζι πολύ απότομα και συνεπώς αποτελεσματικά.