electron690
18/12/2020, 11:01
Γεια σε ολους!!! Αφηνω αυτο εδω γιατι αρχικα μαρεσει να μοιραζομαι τα προτζεκτ μου και εδω μεσα μενουν και λειτουργουν σαν εγκυκλοπαιδεια για καποιον που ψαχνει για κατι αναλογο.
Πριν λιγο καιρο ξεκινησα ενα καινουριο προτζεκτ που λεγεται Δυναμομετρο. Χρονια τωρα ηθελα να ασχοληθω με την κατασκευη του αλλα επειδη η χρηση του θα ηταν κυριως ερασιτεχνικη δεν το ειχα προχωρησει.
Επειδη λοιπον τον τελεταιο καιρο ημουν σε θεση να συντονισω καποια μοτο που ειχαν καποιες ιδιαιτερες μετατροπες ο μονος σωστος τροπος να το κανω ηταν πανω σε δυναμομετρο γιαυτο το ονειρο ξεθαφτηκε και τα σχεδια επεσαν στο τραπεζι.
Το δυναμομετρο που σχεδιασα ειναι ενα inertia Dyno (αδρανειακο) το οποιο χρησιμοποιει εναν αισθητηρα στροφων για να υπολογιζει τις στροφες του τυμπανου. Οι στροφες μεταδιδονται σε ενα module το οποιο με την σειρα του μεταφερει τα δεδομενα σε ενα software το οποιο κανει τους υπολογισμους και εμφανιζει τις μετρουμενες τιμες.
Με απλα λογια δηλωνουμε στο προγραμμα το βαρος και την διασταση του τυμπανου το οποιο εκτελει μαθηματικους τυπους και υπολογιζει την ιπποδυναμη και την ροπη του κινητηρα βαση του χρονου που χρειαζεται για να επιταχυνθει για παραδειγμα μια (Α) μαζα απο τις 500 εως τις 2500 στροφες.
Το προγραμμα που χρησιμοποιησα ειναι το Simpledyno software το οποιο ειναι free. Το συγκεκριμενο προγραμμα εχει φτιαχτει για να χρησιμοποιει ως hardware εναν microcontroller arduino το οποιο αναλαμβανει να διαβασει στροφες τυμπανου ,κινητηρα,θερμοκρασια,afr και διαφορες αλλες αναλογικες τιμες τις οποιες μεταφερει στο software και αυτο με την σειρα του στην οθονη του υπολογιστη μας.
Aρχικα ασχοληθηκα με ενα κυκλωμα αναγνωσης δικης μου κατασκευης το οποιο διαβαζει τις στροφες απο εναν επαγωγικο αισθητηρα και τις μεταφερει στο arduino. Μου πηρε λιγο καιρο να βρω τις σωστες τιμες πυκνωτων και αντιστασεων ωστε ο αισθητηρας να εχει και αναλογα φιλτρα σε ολο το ευρος στροφων.
Η παραμικρη διακοπη κατα την διαρκεια μιας μετρησης διεκοπτε επιτοπου και την μετρηση οποτε ολα πρεπει να λειτουργουν αψογα για μια σωστη μετρηση.
Αφου ειχα σχεδον τελειωσει με το κομματι των ηλεκτρονικων ξεκινησα να κατασκευαζω το τυμπανο.
Το τυμπανο το οποιο ειναι ενα απο τα ποιο σημαντικα κομματια το οποιο πρεπει να γινει με ακριβεια ως προς τις διαστασεις και το βαρος.
Αρχικα πηρα προσφορες απο 2,3 cnc για μασιφ τυμπανο βαρους 320 κιλων. Οι τιμες ηταν πολυ υψηλες αφου κυμαινονταν απο 2500-2800 ευρω χωρις ρουλεμαν εδρασης. Μιλαμε για πανω απο 3000 ευρω για ενα τυμπανο κομπλε με τα ρουλεμαν οποτε αφησα στην ακρη αυτην την επιλογη.
Μετα απο αρκετο ψαξιμο βρηκα εναν παλιο ηλεκτροκινητηρα 380v 50hp και του πηρα τον ροτορα τον οποιο πηγα σε τορνο και του προσθεσα επιπλεον απο πανω του μια tubo σωληνα 320mm διαμμετρο με φλατζες δεξια και αριστερα. Το ολο συνολο βγηκε στα 180 κιλα και αφου ζυγοσταθμιστηκε σε δυναμικη ζυγοσταθμιση του τοποθετησα 2 ωμεγα ρουλεμαν.
Οι διαστασεις του τυμπανου πρεπει να σχεδιαστουν αναλογα με το ευρος ισχυος που θελουμε να μετρησουμε οποτε με 180 κιλα τυμπανο και 320mm διαμμετρο μπορω να μετρησω μοτοσυκλετες με ιπποδυναμη εως 80 ιππων. Δεν μπηκα στην διαδικασια να φτιαξω κατι πιο βαρυ γιατι το μηχανημα προοριζεται περισσοτερο για ερασιτεχνικη χρηση και δεν ηθελα να ανεβει το κοστος.
Το ραουλο λοιπον μου κοστισε μολις 400 ευρω μαζι με την ζυγοσταθμιση και τα ρουλεμαν.
Το επομενο βημα ηταν να κατασκευασω ενα πλαισιο που θα φιλοξενουσε το τυμπανο και θα ειχε μια ρυθμιζομενη βαση τροχου που θα ρυθμιζεται αναλογα με το μηκος της καθε μοτοσυκλετας . Το εφτιαξα ολο στο χερι με απλο κιλοδοκο 40χ40.
Το τυμπανο ευθυγραμμιστηκε σωστα και αφου εγιναν οι πρωτες δοκιμες εντυσα ολη την κατασκευη με λαμαρινα και το εβαψα.
Τελος τοποθετησα εναν ανεμιστηρα 750w 220v για την απαγωγη θερμοτητας.
Για την αναγνωση χρησιμοποιησα μια τηλεοραση 32 ιντζων και μια συρομενη βαση στην οροφη κατασκευαστηκε για να φιλοξενει το pc και το πληκτρολογιο για live tuning.
Μετα απο πολλες μετρησεις τροποποιησεις και δοκιμες σε software και hardware το δυναμομετρο ειναι ετοιμο.
Για το καλιμπραρισμα του χρησιμοποιησα το προσωπικο μου sym vf185 το οποιο σε εργοστασιακη μορφη αποδιδει 17-17,5 αλογα μετρημενο σε διαφορα σοβαρα δυναμομετρα στην Ελλαδα. Η τελικη μου μετρηση μετα το καλιμπραρισμα ηταν 17,2-17,5 engine power.
Τα γραφηματα που πηρα μετα απο πολλες δοκιμες και ρυθμισεις ειναι απολυτως ικανοποιητικα αν αναλογιστει κανεις οτι το προγραμμα ειναι δωρεαν και το κοστος του microcontroller και των ηλεκτρονικων δεν ξεπερασε τα 50 ευρω σε υλικα.
Το προγραμμα εχει και μειονεκτηματα οπως η ελλειψη επικοινωνιας με μετεωρολογικο σταθμο για correction βαση των μετεωρολογικων συνθηκων οπως και ελλειψη ελεγχου ηλεκτροφρενου. Τα δυο τελευταια δεν με ενδιαφερουν προς το παρον γιατι οπως ειπα προοριζεται για ερασιτεχνικη χρηση.
Πριν λιγο καιρο ξεκινησα ενα καινουριο προτζεκτ που λεγεται Δυναμομετρο. Χρονια τωρα ηθελα να ασχοληθω με την κατασκευη του αλλα επειδη η χρηση του θα ηταν κυριως ερασιτεχνικη δεν το ειχα προχωρησει.
Επειδη λοιπον τον τελεταιο καιρο ημουν σε θεση να συντονισω καποια μοτο που ειχαν καποιες ιδιαιτερες μετατροπες ο μονος σωστος τροπος να το κανω ηταν πανω σε δυναμομετρο γιαυτο το ονειρο ξεθαφτηκε και τα σχεδια επεσαν στο τραπεζι.
Το δυναμομετρο που σχεδιασα ειναι ενα inertia Dyno (αδρανειακο) το οποιο χρησιμοποιει εναν αισθητηρα στροφων για να υπολογιζει τις στροφες του τυμπανου. Οι στροφες μεταδιδονται σε ενα module το οποιο με την σειρα του μεταφερει τα δεδομενα σε ενα software το οποιο κανει τους υπολογισμους και εμφανιζει τις μετρουμενες τιμες.
Με απλα λογια δηλωνουμε στο προγραμμα το βαρος και την διασταση του τυμπανου το οποιο εκτελει μαθηματικους τυπους και υπολογιζει την ιπποδυναμη και την ροπη του κινητηρα βαση του χρονου που χρειαζεται για να επιταχυνθει για παραδειγμα μια (Α) μαζα απο τις 500 εως τις 2500 στροφες.
Το προγραμμα που χρησιμοποιησα ειναι το Simpledyno software το οποιο ειναι free. Το συγκεκριμενο προγραμμα εχει φτιαχτει για να χρησιμοποιει ως hardware εναν microcontroller arduino το οποιο αναλαμβανει να διαβασει στροφες τυμπανου ,κινητηρα,θερμοκρασια,afr και διαφορες αλλες αναλογικες τιμες τις οποιες μεταφερει στο software και αυτο με την σειρα του στην οθονη του υπολογιστη μας.
Aρχικα ασχοληθηκα με ενα κυκλωμα αναγνωσης δικης μου κατασκευης το οποιο διαβαζει τις στροφες απο εναν επαγωγικο αισθητηρα και τις μεταφερει στο arduino. Μου πηρε λιγο καιρο να βρω τις σωστες τιμες πυκνωτων και αντιστασεων ωστε ο αισθητηρας να εχει και αναλογα φιλτρα σε ολο το ευρος στροφων.
Η παραμικρη διακοπη κατα την διαρκεια μιας μετρησης διεκοπτε επιτοπου και την μετρηση οποτε ολα πρεπει να λειτουργουν αψογα για μια σωστη μετρηση.
Αφου ειχα σχεδον τελειωσει με το κομματι των ηλεκτρονικων ξεκινησα να κατασκευαζω το τυμπανο.
Το τυμπανο το οποιο ειναι ενα απο τα ποιο σημαντικα κομματια το οποιο πρεπει να γινει με ακριβεια ως προς τις διαστασεις και το βαρος.
Αρχικα πηρα προσφορες απο 2,3 cnc για μασιφ τυμπανο βαρους 320 κιλων. Οι τιμες ηταν πολυ υψηλες αφου κυμαινονταν απο 2500-2800 ευρω χωρις ρουλεμαν εδρασης. Μιλαμε για πανω απο 3000 ευρω για ενα τυμπανο κομπλε με τα ρουλεμαν οποτε αφησα στην ακρη αυτην την επιλογη.
Μετα απο αρκετο ψαξιμο βρηκα εναν παλιο ηλεκτροκινητηρα 380v 50hp και του πηρα τον ροτορα τον οποιο πηγα σε τορνο και του προσθεσα επιπλεον απο πανω του μια tubo σωληνα 320mm διαμμετρο με φλατζες δεξια και αριστερα. Το ολο συνολο βγηκε στα 180 κιλα και αφου ζυγοσταθμιστηκε σε δυναμικη ζυγοσταθμιση του τοποθετησα 2 ωμεγα ρουλεμαν.
Οι διαστασεις του τυμπανου πρεπει να σχεδιαστουν αναλογα με το ευρος ισχυος που θελουμε να μετρησουμε οποτε με 180 κιλα τυμπανο και 320mm διαμμετρο μπορω να μετρησω μοτοσυκλετες με ιπποδυναμη εως 80 ιππων. Δεν μπηκα στην διαδικασια να φτιαξω κατι πιο βαρυ γιατι το μηχανημα προοριζεται περισσοτερο για ερασιτεχνικη χρηση και δεν ηθελα να ανεβει το κοστος.
Το ραουλο λοιπον μου κοστισε μολις 400 ευρω μαζι με την ζυγοσταθμιση και τα ρουλεμαν.
Το επομενο βημα ηταν να κατασκευασω ενα πλαισιο που θα φιλοξενουσε το τυμπανο και θα ειχε μια ρυθμιζομενη βαση τροχου που θα ρυθμιζεται αναλογα με το μηκος της καθε μοτοσυκλετας . Το εφτιαξα ολο στο χερι με απλο κιλοδοκο 40χ40.
Το τυμπανο ευθυγραμμιστηκε σωστα και αφου εγιναν οι πρωτες δοκιμες εντυσα ολη την κατασκευη με λαμαρινα και το εβαψα.
Τελος τοποθετησα εναν ανεμιστηρα 750w 220v για την απαγωγη θερμοτητας.
Για την αναγνωση χρησιμοποιησα μια τηλεοραση 32 ιντζων και μια συρομενη βαση στην οροφη κατασκευαστηκε για να φιλοξενει το pc και το πληκτρολογιο για live tuning.
Μετα απο πολλες μετρησεις τροποποιησεις και δοκιμες σε software και hardware το δυναμομετρο ειναι ετοιμο.
Για το καλιμπραρισμα του χρησιμοποιησα το προσωπικο μου sym vf185 το οποιο σε εργοστασιακη μορφη αποδιδει 17-17,5 αλογα μετρημενο σε διαφορα σοβαρα δυναμομετρα στην Ελλαδα. Η τελικη μου μετρηση μετα το καλιμπραρισμα ηταν 17,2-17,5 engine power.
Τα γραφηματα που πηρα μετα απο πολλες δοκιμες και ρυθμισεις ειναι απολυτως ικανοποιητικα αν αναλογιστει κανεις οτι το προγραμμα ειναι δωρεαν και το κοστος του microcontroller και των ηλεκτρονικων δεν ξεπερασε τα 50 ευρω σε υλικα.
Το προγραμμα εχει και μειονεκτηματα οπως η ελλειψη επικοινωνιας με μετεωρολογικο σταθμο για correction βαση των μετεωρολογικων συνθηκων οπως και ελλειψη ελεγχου ηλεκτροφρενου. Τα δυο τελευταια δεν με ενδιαφερουν προς το παρον γιατι οπως ειπα προοριζεται για ερασιτεχνικη χρηση.