Σύνδεση

View Full Version : Επισκευή ηλεκτρικού εργαλείου



JNP
29/05/2023, 14:14
Η περιγραφή αφορά στραβαδια μαστροχαλαστες σαν εμένα και όχι κάτι σαινια που κυκλοφορανε εδώ μέσα.
Προ ημερών έπιασα τον 230αρη μπλε τροχό Bosch και εκοψα τις πλάκες Καρύστου και το μπετόν ενός διαδρόμου στον κήπο για να περάσω μια νεροσωληνα. Σχεδόν είχα τελειώσει το κόψιμο και ξαναπατοντας τον διακόπτη άκουσα ένα θόρυβο και το εργαλείο νεκρωθηκε. Πήγα κοίταξα τον πίνακα αλλά δεν είχε πέσει καμμια ασφάλεια.
Άφησα τον τροχό στον πάγκο στο γκαράζ για ψαχουλεμα αργότερα και τελείωσα την δουλειά με ένα σκαπτικο.
Ο τροχός αυτός είναι 1800w,6500 rpm, 35+ χρόνων και έχει κόψει μάρμαρα, πλάκες Καρύστου, γρανιτοπλακακια και ένα σωρό μασίφ σίδερα για κάγκελα και συρόμενες γκαραζοπορτες κήπου. Ζόρικο εργαλείο και ακόμα σε άριστη κατάσταση.
443661
Καταρχάς άνοιξα τα πλαϊνά καπάκια και έλεγξα τα καρβουνακια. Φαγωμένα μέχρι τη μέση ήταν και τα άλλαξα με ολοκαινουργα που είχα καλού κακού. Όμως δεν πήρε μπροστά, άλλωστε το περίμενα.
Αναγκαστικά έπρεπε να ανοίξω την χειρολαβή όπου μπαίνει το καλώδιο τροφοδοσίας και βρίσκεται και ο διακόπτης.
443662
Ανοίγοντας παρατηρώ ότι στην είσοδο του διακόπτη συνδέονται το καφέ και μπλε καλώδιο και στην έξοδο είναι δύο ασπρα καλώδια και ένας πυκνωτής για την εκκίνηση του κινητήρα.
443663
Αποφασίζω να ελέγξω πρώτα τον πυκνωτή γιατί το μαύρο λαστιχένιο καλώδιο τροφοδοσιας είναι σε καλή κατάσταση αν και περίπου 35+ χρόνων. Βγάζω τον πυκνωτή και τον συνδέω στο πολυμετρο με κροκοδειλακια. 0,22μF έγραφε ο πυκνωτής, 223 nF μέτρησε το πολυμετρο άμεσα(=0,223μF). Όλα καλά λοιπόν.
443673
443664
443665
Το επόμενο βήμα ήταν να δω αν φέρνει κανονικά ρεύμα το καλώδιο. Όπως το είχα αποσυνδεσει ακουμπούσα στις άκρες του φις και της άλλης άκρης του καλωδίου τα ηλεκτρόδια του πολυμετρου αφού το είχα βάλει να μετράει αντίσταση. Το καφέ καλώδιο έδινε σταθερά την ίδια μέτρηση αντίστασης ενώ το μπλε άλλοτε έδινε άλλοτε όχι.
Έβαλα και το buzzer να σφυραει και ξαναελεγξα την συνέχεια των αγωγών, μια από τα ίδια...
Βάζω το φις στην πρίζα, το πολυμετρο στην ένδειξη NCV (έλεγχος επαγωγικης τάσης) και ακολουθώ το καλώδιο από το φις προς τα ανοιχτά άκρα. Το πολυμετρο έδειχνε 4 γραμμές, σφυραγε και άναβoσβηνε ένα κόκκινο λαμπάκι, ένδειξεις ότι υπάρχει ρεύμα κανονικά. Ξαφνικά μισο μέτρο από τα ανοιχτά άκρα, η ένδειξη του πολυμετρου άλλαξε σε EF(Error) και μουγκαθηκε.
443666
443667
Έκοψα την λαστιχένια μονωση και παρατήρησα τα δύο καλώδια. Φαίνονταν εντάξει, αλλά κουνοντας τα το μπλε λύγισε περίεργα γιατί τα συρματακια του εσωτερικά ήτανε κομμένα. Τίποτα εξωτερικά δεν έδειχνε την ζημιά...
Αγορά λοιπόν 4μ καλωδιο λαστιχένιο 2Χ1,5 και ένα καλό φις στα 9 ευρώ ολα και άμεση αλλαγή.Χρειάστηκε να φαρδυνω το στεγανωτικο λάστιχο πίσω από την λαβή με ένα τρυπάνι 9 χιλ και να αλειψω με λαδι σιλικόνης για να περάσει το νέο καλώδιο. Άφησα μέσα τα καινούργια καρβουνακια (τα παλιά κρατήθηκαν καβαντζα) και το εργαλείο λαλάει χαρούμενο.
Θέλω κάποια στιγμή να δοκιμάσω να μετρήσω το ρεύμα εκκίνησης γιατί μου ρίχνει ανέκαθεν την ασφάλεια σε κάποιες πρίζες στο ξεκινημα.
Γλυτωνοντας τα πηγαινέλα στην αντιπροσωπεία και τα λοιπά έξοδα επισκευης αγόρασα ένα καινούργιο εργαλείο τώρα που έχω δικαιολογία! Θα γράψω γιαυτό όταν το παραλάβω.

JNP
29/05/2023, 14:43
443672
Στην φωτο έχω σημειώσει με τα βελάκια τρία πράγματα. Στη μέση είναι ένα εξάρτημα του διακόπτη. Βρίσκεται εξωτερικά στη λαβή, πατάς ένα κουμπάκι που έχει στην άκρη του λεβιέ και τοτε σου επιτρέπει να το στρίψεις. Για να ανοιχτει η λαβή του εργαλείου και να βγει ο διακόπτης έπρεπε να αφαιρεθεί πρώτα αυτό το διακοπτακι. Στο τεχνικό διάγραμμα του τροχού είδα ότι υπήρχε εσωτερικά στο πλάι ένα μικρό βιδακι που με το μάτι δεν το έβλεπες εύκολα. Εκεί χώραγε ένα ψιλό κατσαβιδακι 2 χιλιοστών αλλά ήταν αδύνατον να ξεσφιξει την βίδα. Με ένα τρυπανακι 3 χιλιοστών άνοιξα προσεχτικά μια τάπα που προφυλαγε την βίδα και έτσι χώρεσε κατσαβιδακι 3 χιλιοστων αυτή την φορά. Το σετ τα 6 κατσαβιδακια έκανε 1,5 ευρώ στο jumbo. Μιλάμε γιά απιστευτη ποιότητα! Ήταν όμως και πάλι αδύνατον να ξεσφιξω τη βίδα με τα δαχτυλα. Έπιασα τελικά το κατσαβιδακι με την σκύλα και το έστριψα πατοντας ταυτόχρονα από πανω και περιμένοντας να μου μείνει στο χέρι το κατσαβίδι, που όμως τελικά τα κατάφερε. Απίστευτη αντίσταση σε τέτοια ροπή! Θα έχω να το θυμάμαι...
Σημ. Τα κοκκινομαυρα κατσαβίδια είναι αμερικανικα Stanley το δε κίτρινο Gedore, όλα 35-40 ετών.

o_gavros
29/05/2023, 15:34
Πολυ ωραίος!
Αφου μπήκες στον κόπο, πως και δεν άνοιξες και το άλλο τμήμα με τη μπομπινα και τα γρανάζια; για έναν έλεγχο και λίγο φρέσκο γρασο έστω;

JNP
29/05/2023, 15:49
Πολυ ωραίος!
Αφου μπήκες στον κόπο, πως και δεν άνοιξες και το άλλο τμήμα με τη μπομπινα και τα γρανάζια; για έναν έλεγχο και λίγο φρέσκο γρασο έστω;

Το μπροστινό κομμάτι με τα γρανάζια το άνοιξα προ δύο ετών και αφού το καθάρισα άλλαξα το γρασσο. Καθάρισα καλά και τις σχισμές αερισμού. Φαίνεται η κεφαλή πόσο καθαρή είναι... Το χρειαζότανε γιατί τα γρασσα χάνουν το λάδι τους σιγά σιγά και πήζουν.
Την μπομπινα και τις περιεληξεις μόνο φύσημα, δεν τα έχω λύσει. Μέχρι τωρα δεν έχει χρειαστεί.

stefanos
29/05/2023, 16:00
Έχω ακριβώς τον ίδιο. Μετά οπό κανα τέταρτο λειτουργίας μου ζεσταίνει τη λαβή στην περιοχή του διακόπτη. Σου κάνει τίποτα τέτοιο ή είναι να ανοίγω και εγώ?

JNP
29/05/2023, 17:31
Έχω ακριβώς τον ίδιο. Μετά οπό κανα τέταρτο λειτουργίας μου ζεσταίνει τη λαβή στην περιοχή του διακόπτη. Σου κάνει τίποτα τέτοιο ή είναι να ανοίγω και εγώ?

Όχι δεν έχω τέτοια θέματα.
Άνοιξε και δες προσεχτικά αν οι βίδες των επαφών είναι σωστά σφιγμενες και τα καλώδια σε καλή κατάσταση. Μέτρα και τον πυκνωτή...Δες με το πολυμετρο αν ο διακόπτης δουλεύει κανονικά. Δεν υπάρχει κάτι άλλο στην λαβή και το πρόβλημα μοιάζει ηλεκτρολογικο.

daz
29/05/2023, 18:32
Έχω ακριβώς τον ίδιο. Μετά οπό κανα τέταρτο λειτουργίας μου ζεσταίνει τη λαβή στην περιοχή του διακόπτη. Σου κάνει τίποτα τέτοιο ή είναι να ανοίγω και εγώ?

Δες για γράσο στην κεφαλή.
Πάντως δεν είναι κάτι ασυνήθιστο να ζεσταίνεται αν δουλεύει συνεχόμενα και με φορτίο.

daz
29/05/2023, 18:35
Η περιγραφή ...

Ωραίος :beer:

Το κιτρινο κατσαβίδι είναι made in Germany. Δε τα ξαναβρίσκεις.

JNP
29/05/2023, 20:07
Ωραίος :beer:

Το κιτρινο κατσαβίδι είναι made in Germany. Δε τα ξαναβρίσκεις.

Έχω όλη την σειρά στα ίσια, νομιζω 4 κομμάτια τσιλικα!

daz
29/05/2023, 22:34
Έχω όλη την σειρά στα ίσια, νομιζω 5 ή 6 κομμάτια τσιλικα!

Βάλε καμία κοντινή φωτό στο θρεντ με τα κατσαβίδια αν μπορείς.

Bowleno
30/05/2023, 08:06
443672
Στην φωτο έχω σημειώσει με τα βελάκια τρία πράγματα. Στη μέση είναι ένα εξάρτημα του διακόπτη. Βρίσκεται εξωτερικά στη λαβή, πατάς ένα κουμπάκι που έχει στην άκρη του λεβιέ και τοτε σου επιτρέπει να το στρίψεις. Για να ανοιχτει η λαβή του εργαλείου και να βγει ο διακόπτης έπρεπε να αφαιρεθεί πρώτα αυτό το διακοπτακι. Στο τεχνικό διάγραμμα του τροχού είδα ότι υπήρχε εσωτερικά στο πλάι ένα μικρό βιδακι που με το μάτι δεν το έβλεπες εύκολα. Εκεί χώραγε ένα ψιλό κατσαβιδακι 2 χιλιοστών αλλά ήταν αδύνατον να ξεσφιξει την βίδα. Με ένα τρυπανακι 3 χιλιοστών άνοιξα προσεχτικά μια τάπα που προφυλαγε την βίδα και έτσι χώρεσε κατσαβιδακι 3 χιλιοστων αυτή την φορά. Το σετ τα 6 κατσαβιδακια έκανε 1,5 ευρώ στο jumbo. Μιλάμε γειά ποιότητα! Ήταν όμως και πάλι αδύνατον να ξεσφιξω τη βίδα με τα δαχτυλα. Έπιασα τελικά το κατσαβιδακι με την σκύλα και το έστριψα πατοντας ταυτόχρονα και περιμένοντας να μου μείνει στο χέρι το κατσαβίδι, που όμως τελικά τα κατάφερε. Απίστευτη αντίσταση σε τέτοια ροπή! Θα έχω να το θυμάμαι...
Σημ. Τα κοκκινομαυρα κατσαβίδια είναι αμερικανικα Stanley το δε κίτρινο Gedore, όλα 35-40 ετών.

Ορίστε κύριοι ποιος έχει stanley εργαλεια! :moutza::lol:


Γιάννη, ωραίος! :beer:

JNP
30/05/2023, 08:34
Κρυβομουνα τόσα χρόνια, τελικά με ανακαλύψατε!
Έχω και πλάνες Εγγλεζικες κούκλες, κοπιδια χαρτιων/μοκετών αλουμινένια και κοπιδια ξύλου.
Αντε τα μαρτυρησα όλα μπας και συγχωρεθω.... :priest:

JNP
30/05/2023, 08:51
Έχω ακριβώς τον ίδιο. Μετά οπό κανα τέταρτο λειτουργίας μου ζεσταίνει τη λαβή στην περιοχή του διακόπτη. Σου κάνει τίποτα τέτοιο ή είναι να ανοίγω και εγώ?

Στέφανε αν χρειαστείς βοήθεια ή αν δεν έχεις πολυμετρο κλπ ευχαρίστως να βοηθήσω.

lazarefa
30/05/2023, 16:26
Πολύ ωραίος Γιάννη και αναλυτικός στα βήματα. Πολύ ωραία και τα εργαλεία σου (Stanley και μη).
Παρεπιπτόντως, όσο κι αν κάποιοι δε θέλουν να το παραδεχτούν, τα παλιά Stanley ήταν (κατά κανόνα) ποιοτικά και αξιόλογα εργαλεία.

daz
30/05/2023, 19:11
Παρεπιπτόντως, όσο κι αν κάποιοι δε θέλουν να το παραδεχτούν, τα παλιά Stanley ήταν (κατά κανόνα) ποιοτικά και αξιόλογα εργαλεία.

Δε πιστεύω να υπονοείς εμένα ε? Γιατί δε θυμάμαι να έχω πει κάτι διαφορετικό.

Και τα stanley και τα BnD ήταν ποιοτικά. Και σε κάποιους τομείς ακόμα είναι. Πχ η stanley έχει ακόμα πολύ καλές λάμες, χαρτοκόφτες και μετροταινίες (το έχω ξαναγράψει). Έχεις δει όμως πόσο έχουν οι μετροταινίες της?

Και τα force ήταν πολύ καλά και τα bgs και γενικά οι περισσότερες απ' αυτές τις μάρκες που σήμερα πουλάνε κατά βάση φθηνά εργαλεία.


Και όταν λες "δε θέλουν να το παραδεχθούν", υπονοείς οτι γνωρίζουν την αλήθεια, αλλά υποστηρίζουν μια αντίθετη άποψη γιατί είναι βαμμένοι με άλλα χρώματα...??? Συγνώμη αλλά ξερνάω!





Edit..

BTW στις εποχές που αναφέρεσαι όλα τα εργαλεία ήταν "κατά κανόνα" καλά!

lazarefa
30/05/2023, 19:43
Τσιμπάνε και οι "Σουπιές";:lol:

https://www.mixanitouxronou.gr/pos-vgike-i-frasi-apotelei-proion-mythoplasias-opoiadipote-omoiotita-einai-symptomatiki/

Χιούμορ κάνω, οκ; Μη με παρεξηγείς Απόστολε

silkman
30/05/2023, 21:24
@JNP
Ωραιος ο μάστορας.

Επειδη τον δούλεψα και εγώ αρκετά αυτόν τον τροχό φέτος, τις 10αρες ασφαλειες τις εριχνε και σε μένα στην εκκίνηση, ειναι φυσιολογικό. Τραβηξα μπαλαντέζα απο 16αρα πρίζα της κουζινας και ολα οκ.

Βρηκα και ενα σωληναριο γρασο Bosch στα πραματα του πατέρα μου, πρεπει να τον ανοίξω και εγώ μπροστά τον τροχό για γρασάρισμα κάποια στιγμή γιατί ειδα πέταξε και λίγα γράσα έξω.

JNP
31/05/2023, 00:59
Επειδη τον δούλεψα και εγώ αρκετά αυτόν τον τροχό φέτος, τις 10αρες ασφαλειες τις εριχνε και σε μένα στην εκκίνηση, ειναι φυσιολογικό. Τραβηξα μπαλαντέζα απο 16αρα πρίζα της κουζινας και ολα οκ.

Βρηκα και ενα σωληναριο γρασο Bosch στα πραματα του πατέρα μου, πρεπει να τον ανοίξω και εγώ μπροστά τον τροχό για γρασάρισμα κάποια στιγμή γιατί ειδα πέταξε και λίγα γράσα έξω.

Το ταμπελακι των προδιαγραφών του δίνει ρεύμα υπό φορτίο 8,6 Α,εγω μέτρησα σήμερα με την αμπεροτσιμπιδα χωρίς φορτίο 3,2-4,5Α.
Γιαυτο θέλω να μετρήσω το ρεύμα εκκίνησης χωρίς φορτίο πόσο φθάνει. Πιστεύω ότι και η 16αρα ασφάλεια είναι οριακή. Στον πίνακα του γκαράζ έχω δύο πρίζες των 20Α και με αύτες βολεύομαι. Τις ίδιες χρησιμοποιώ και για ηλεκτροκολληση.
Αν ο τροχός είναι 35ετιας επειγόντως αλλαγή γρασσου γιατί το δικό του έχει χάσει τις λιπαντικες ιδιότητες. Τσέκαρε και τα καρβουνακια...

JNP
31/05/2023, 14:04
Επιτέλους ήρθε σήμερα από το Aliexpress η καινουργια αμπεροτσιμπιδα που μετράει και το ρεύμα εισόδου (inrush current). Τι είναι αυτό :
443717
443718
Με δύο λόγια ο κινητήρας κατά το ξεκίνημα τραβάει πολύ υψηλότερο ρεύμα από το κανονικό για να υπερνικησει τις τριβές και την αδράνεια του ροτορα, ρουλεμάν, γραναζιων, κλπ με αποτέλεσμα τα σχετικά βαριά σε ισχύ εργαλεία να ρίχνουν τις σχετικά μικρές ασφάλειες.
443720
443721
Σύνδεσα λοιπόν τον γωνιακό τροχό στην πρίζα μέσω μιας ιδιοκατασκευης που σου επιτρέπει να μετράς το ρεύμα με την αμπεροτσιμπιδα σε όποιο από τα τρία καλώδια θες. Η ασφάλεια όμως έπεσε (10Α) και δεν έγινε μέτρηση.
Αντε πάλι στην πρίζα του πίνακα που είναι 20Α.
443722
443723
3,21Α μέτρησα την απλή λειτουργία χωρίς φορτίο, οι προδιαγραφές του εργαλείου μιλάνε για 8,6Α μέγιστο με φορτίο.
443724
443725
Ναι καλά βλέπετε, ρεύμα ΕΙΣΌΔΟΥ (INRUSH) 32,68Α! Δεκαπλάσιο από το ρεύμα χωρίς φορτίο.
Το ότι δεν ρίχνει την 16αρα ή και την 20αρα ασφάλεια συνήθως, είναι γιατί αυτό το ρεύμα είναι στιγμιαίο και δεν προλαβαίνει η ασφάλεια να πεσει.Η 10αρα πάντως πέφτει επιτόπου!
Σημ. Όλα τα ηλεκτρικά εργαλεία δεν σημαίνει ότι έχουν ανάλογη συμπεριφορά στο ρεύμα εισόδου, 10πλασιο δηλαδή. Αυτό έχει σχέση με την αδράνεια και τις τριβές που έχει να αντιμετωπιση ο κινητήρας κατά την εκκίνηση.
Μέτρησα από περιέργεια ένα παλιό B&D μιας ταχύτητας. Έδωσε ρεύμα εισόδου 4,2Α και λειτουργία χωρις φορτίο 0,9Α. 4,5 φορές επάνω γιατί ο ροτορας είναι μικρός και δεν υπάρχουν ογκώδη γωνιακα γρανάζια.