PDA

View Full Version : Πόσο βαρύ βολάν χρειάζομαι;



doctor_john
27/08/2024, 19:23
Κοίταγα τον συμπλέκτη των zx636 και Ζ650 που έχουν slip μηχανισμούς και μου μπήκε η ιδέα πως
σε μια μοτό που είναι πολύστροφη και ανεβάζει γρήγορα με φορτίο, υπάρχει μικρό περιθώριο να αυξηθεί το βάρος
του βολάν.

Έψαξα λίγο και είδα πως είναι κοινό ανταλλακτικό και το κάνουν πολλοί σε μικρά ΜΧ δίχρονα που θέλουν
να χρησιμοποιήσουν για enduro.

Τι μπορεί να προσφέρει όμως ένα λίγο βαρύτερο βολάν;
Θεωρητικά χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να πετύχει τις ίδιες στροφές λειτουργίας.
Ακολούθως αυξάνεται η ενέργεια που παράγει το σύστημα του βολάν με τον συμπλέκτη.
Που εκφράζεται η παραπάνω ενέργεια;

telegonos
27/08/2024, 19:36
Κανένα βολάν δεν παράγει ποτέ καμία ενέργεια. Στροφορμή από τον κινητήρα παίρνει, και την αποδίδει πίσω όταν ο κινητήρας πάει να επιβραδύνει, σταθερά ή στιγμιαια

azar41
27/08/2024, 19:42
Θα μπορούσαμε να πούμε οτι η παραπάνω αδράνεια μεταφράζεται σε ροπή(σαν αίσθηση και κάνοντας λίγο κατάχρηση του όρου)

Tsber
27/08/2024, 20:04
Τι μπορεί να προσφέρει όμως ένα λίγο βαρύτερο βολάν;


Αργότερη αίσθηση επιτάχυνσης από στάση, πιο ομαλή συμπεριφορά στο άφημα του γκαζιού ειδικά από υψηλές στροφές, πιο ομαλές αλλαγές από τρίτη και πάνω και πιο "δύστροπες" από πρώτη μέχρι τρίτη, λιγότερη έως καθόλου νευρική συμπεριφορά στις αλλαγές κινητικής κατάστασης αλλά πιο βαριά αίσθηση.

kostaskk
27/08/2024, 20:12
Οι στροφές θα ανεβαίνουν και κατεβαίνουν ποιο αργά, σε ανηφόρες θα έχει παραπάνω ροπή, δεν θα θέλει κατέβασμα. Θα μεταφερθεί ροπή από ψηλά σε ποιο χαμηλα

doctor_john
27/08/2024, 20:32
Κανένα βολάν δεν παράγει ποτέ καμία ενέργεια. Στροφορμή από τον κινητήρα παίρνει, και την αποδίδει πίσω όταν ο κινητήρας πάει να επιβραδύνει, σταθερά ή στιγμιαια

Λες δηλαδή πως το μόνο που αλλάζει είναι η ταχύτητα απόκρισης;

Δεν αντιλέγω, η διαφορά που βλέπω από βαρύτερο σε ελαφρύτερο σε δικύλινδρα, έχει διαφορά σε αυτό
που καταλαβαίνω πως "βάζουν κάτω".
Η πρώτη εντύπωση είναι ότι στροφάρουν πιο γρήγορα αλλά μοιάζουν πιο άδειες.

πχ στο S2R η διαφορά με ολόκληρο συμπλέκτη-βολάν race ήταν έντονη. Ανέβαζε διαολεμένα αλλά
δεν πέρναγες καλά καθημερινά. Ακόμα και τα γλιστρήματα του πίσω χάθηκαν, έπρεπε να το προσπαθήσεις
για να γλιστρήσει σε σημεία που με 1500rpm έπαιζες με την σκέψη.

Σίγουρα πολύ καλύτερο αν κυνηγιέσαι σε πίστα κ.λπ. για καθημερινή ροπάτη οδήγηση δεν μου άρεσε.

telegonos
27/08/2024, 22:36
Λες δηλαδή πως το μόνο που αλλάζει είναι η ταχύτητα απόκρισης;

Δεν αντιλέγω, η διαφορά που βλέπω από βαρύτερο σε ελαφρύτερο σε δικύλινδρα, έχει διαφορά σε αυτό
που καταλαβαίνω πως "βάζουν κάτω".
Η πρώτη εντύπωση είναι ότι στροφάρουν πιο γρήγορα αλλά μοιάζουν πιο άδειες.

πχ στο S2R η διαφορά με ολόκληρο συμπλέκτη-βολάν race ήταν έντονη. Ανέβαζε διαολεμένα αλλά
δεν πέρναγες καλά καθημερινά. Ακόμα και τα γλιστρήματα του πίσω χάθηκαν, έπρεπε να το προσπαθήσεις
για να γλιστρήσει σε σημεία που με 1500rpm έπαιζες με την σκέψη.

Σίγουρα πολύ καλύτερο αν κυνηγιέσαι σε πίστα κ.λπ. για καθημερινή ροπάτη οδήγηση δεν μου άρεσε.

Ο κινητήρας δεν επιβραδύνει μόνο όταν κλείνουμε το γκάζι. Επιβραδύνει επίσης, όταν δεν είναι σε φάση έκρηξης κάποιος κύλινδρός του. Το ''στιγμιαία'' που έγραψα και πριν.

Το να έχεις ένα βαρύ βολάν, δεν παράγει απολύτως καμία δύναμη από μόνο του. Βοηθάει όμως μέσω της αδράνειάς του, αυτές οι μικρομεταβολές περιστροφής του κινητήρα σε κάθε κύκλο του, όταν φρενάρει που κάνει συμπίεση και όταν επιταχύνεται που κάνει έκρηξη, να είμαι μικρότερες και ο κινητήρας να δουλεύει πιο ομαλά.

Που σε αίσθηση μεταφράζεται ως ''ροπή'' όπως πάρα πολύ σωστά έγραψε ο φίλος παραπάνω (σαν αίσθηση και κάνοντας λίγο κατάχρηση του όρου), αλλά δεν είναι παραπάνω ροπή στην πραγματικότητα, είναι απλά η περιστροφόμενη μάζα που διορθώνει την ατσαλοσύνη σου στο γκάζι και στην νευρικότητα του μοτέρ.


Ενα άλλο που επηρεάζει ένα βαρύ βολάν, είναι τις γυροσκοπικές αντιδράσεις του κινητήρα, όταν η μοτοσυκλέτα τείνει να πλαγιάσει. Ενα βαρύ βολάν, και κατά τα άλλα ο ίδιος κινητήρας, σημαίνει ότι η μοτοσυκλέτα με το βαρύ βολάν, θα έχει -θεωρητικά τουλάχιστον- μεγαλύτερη δυσκολία να αλλάξει πλαγιασμα.

Εχουμε δει και περιπτώσεις, π.χ. το ZX12R που η εταιρία στο facelift μοντέλο έβαλε βαρύτερο βολάν, για να εξομαλύνει την υπερβολική νευρικότητα του κινητήρα, που δημιουργούσε αναίτια γλυστρίματα ή άλλα προβλήματα λόγω νευρικού τρόπου απόδοσης.

doctor_john
28/08/2024, 07:28
Ευχαριστώ! τώρα είναι λίγο πιο ξεκάθαρο.
Αν πετύχω να αποδίδει κάτι παραπάνω ο κινητήρας, θα το έχω υπόψιν μου στα πλαίσια της λογικής
του ότι "μετακινώ" την λειτουργία του κοντά στο μέσο του εύρους των δυνατοτήτων του.
Σαν να λέμε αύξηση όγκου στην γυμναστική.

Νομίζω πως είμαι κοντά να κατανοήσω ένα χαρακτηριστικό που απολαμβάνω στις μοτο
και τόσα χρόνια το περιγράφω σαν "ροπή" κ.λπ.

Το σίγουρο είναι πως θέλει υπομονή για να δεις αν έχει να σου προσφέρει κάτι και να μην
κάνεις την μοτό πούλμαν στην απόκριση.

karellen
28/08/2024, 08:18
[...]
Εχουμε δει και περιπτώσεις, π.χ. το ZX12R που η εταιρία στο facelift μοντέλο έβαλε βαρύτερο βολάν, για να εξομαλύνει την υπερβολική νευρικότητα του κινητήρα, που δημιουργούσε αναίτια γλυστρίματα ή άλλα προβλήματα λόγω νευρικού τρόπου απόδοσης.
Ακριβώς το ίδιο έκανε η και BMW στο GS του 2015,έβαλε βολάν 1,5 κιλό βαρύτερο (σαν αυτό του adventure) εν σχέσει με του 2013,για πιο τουριστική συμπεριφορά.

Tsber
28/08/2024, 09:58
Κοιτάξτε να δείτε που ήθελα να σας πουλήσω μούρη ότι η McLaren F1 μου δεν έχει καν βολάν και τελικά μετά από 30 χρόνια ο μύθος κατέρρευσε :lol:

"The McLaren F1 has an aluminium flywheel that has only the dimensions and mass absolutely needed to allow the torque from the engine to be transmitted. This is done in order to decrease rotational inertia and increase the responsiveness of the drivetrain, resulting in faster gear changes and better throttle feedback. This is possible due to the F1 engine lacking secondary vibrational couples and featuring a torsional vibration damper by BMW"

https://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1


Πάντως δεν ξέρω τι ακριβώς ψάχνεις Γιάννη, τα ερωτήματά σου τα απάντησες ουσιαστικά μόνος σου, ή που θα στροφάρει σαν F1 με πολύ ελαφρύ βολάν και δεν θα πηγαίνει βήμα ή που δεν θα πηγαίνει βήμα μέχρι να περιστρέψει ένα πολύ βαρύ βολάν ο κινητήρας αναλόγως ροπής:

"Flywheels are used in some machines to regulate the speed of operation or store kinetic energy"

https://www.wordreference.com/engr/flywheel

doctor_john
28/08/2024, 11:09
Στα er που έχουν ολοκληρωθεί οι ρυθμίσεις - αλλαγές, στροφαρουν πιο γεμάτα από τα εργοστασιακά και πιο γρήγορα από πριν.
Αν έχω περιθώρια να προσθέσω βάρος που δεν θα το καταλαβαίνω ιδιαίτερα και μου δίνει πιο γεμάτη αίσθηση λειτουργίαςισως το δοκιμάσω.

Το καλό είναι πως τα περισσότερα βολάν έχουν τρύπες για να είναι ελαφρά που δημιουργούν τις τέλειες θέσεις να δοκιμάσεις βαρίδια.

Έβλεπα το καλάθι του 636 που ζαχαρωνω και είναι ελαφρύτερο από το δικό μου.
Μου αρέσει η αίσθηση της δύναμης χωρίς να κυνηγάω χρόνους.



...
Πάντως δεν ξέρω τι ακριβώς ψάχνεις Γιάννη, τα ερωτήματά σου τα απάντησες ουσιαστικά μόνος σου, ή που θα στροφάρει σαν F1 με πολύ ελαφρύ βολάν και δεν θα πηγαίνει βήμα ή που δεν θα πηγαίνει βήμα μέχρι να περιστρέψει ένα πολύ βαρύ βολάν ο κινητήρας αναλόγως ροπής:

"Flywheels are used in some machines to regulate the speed of operation or store kinetic energy"

https://www.wordreference.com/engr/flywheel

σόρυ Παντελή τώρα βρήκα χρόνο.
Μου αρέσει ποιο γεμάτη αίσθηση της λειτουργίας, δεν ξέρω πως να το περιγράψω καλύτερα.
Δεν απάντησα, αναφέρω καθαρά που καταλήγω με τις πληροφορίες που πήρα έτσι ώστε αν έχω καταλάβει λάθος, να μου το πουν οι υπόλοιποι.

Και λογικά να το δείς, το εργοστάσιο με τα καύσιμα που του δίνει, τοποθετεί ένα βολάν ελαφρωμένο (έστω 560gr)
στοχεύοντας την ισορροπία της δύναμης που θα μεταφερθεί σε σχέση με τον χρόνο.
Σε εμένα ο "σωστός" χρόνος διαμορφώνεται από την δική μου αντίληψη και όχι συγκριτικά με τις άλλες
μοτοσυκλέτες της κατηγορίας.

Θέλω δηλαδή την δύναμη να πάει πχ 200 αλλά δεν με νοιάζει αν θα πάει σε 16" ή 18"
αν αυτό μου δίνει πιο στιβαρή αίσθηση.

SeniorCanardo
28/08/2024, 16:35
Το καλό είναι πως τα περισσότερα βολάν έχουν τρύπες για να είναι ελαφρά που δημιουργούν τις τέλειες θέσεις να δοκιμάσεις βαρίδια.
.

Και η θέση του βάρους παίζει ρόλο.
Δες σχετικά εδώ (https://motocrossactionmag.com/mxa-tech-spec-how-flywheel-weights-work/).

doctor_john
28/08/2024, 17:26
Nαι, όσο πιο απομακρυσμένα απο το κέντρο και ζυγοσταθμισμένα.
Οι φέτες κυλίνδρου που σκέφτομαι γίνονται πολύ εύκολα κοντά στα 200gr και το βολάν στα er6 ζυγίζει ανα τέσσερα.

455433

toyar
29/08/2024, 08:06
Πέρα από την αίσθηση στην οδήγηση και το στροφαρισμα το βολάν συμμετέχει και στη ζυγοστάθμιση του στροφαλοφορου
Έχουν διαλυθεί έδρανα βάσης από ελαφρωμενα βολαν

stefanos
29/08/2024, 09:08
Αυτά τα πράγματα γινόντουσαν εποχές που κυκλοφορούσαν δίχρονα που στις εξι χιλιάδες στροφές βγάζαν δέκα άλογα και στις εξίμισι βγάζαν 40 και προσπαθούσε ο κόσμος να βρει τρόπο να στρίβει χωρίς να πέφτει.
Τώρα με ψεκασμούς και λοιπά ηλεκτρονικά όλα αυτά είναι υπό έλεγχο.
Δεν υπάρχει λόγος τέτοιων επεμβάσεων.

telegonos
29/08/2024, 09:37
Nαι, όσο πιο απομακρυσμένα απο το κέντρο και ζυγοσταθμισμένα.
Οι φέτες κυλίνδρου που σκέφτομαι γίνονται πολύ εύκολα κοντά στα 200gr και το βολάν στα er6 ζυγίζει ανα τέσσερα.

455433

Αυτο στην φωτό, δεν μου μοιάζει με βολάν. Πιο πολύ με γρανάζι μίζας-κόμπλερ μου μοιάζει. Μπορεί βέβαια να κάνω και λάθος.

Γενικότερα, αυτά που σκέφτεσαι είναι τζάμπα περιπέτειες. Οι οποίες αν φύγει κανά αντίβαρο με τον κινητήρας σε λειτουργία, γίνονται ακόμα μεγαλύτερες

doctor_john
29/08/2024, 12:24
Καλά δεν είναι καμιά σοβαρή επέμβαση.
Μάλλον δεν γίνομαι κατανοητός,

Έχουμε έναν κινητήρα σχεδιασμένο να στροφαρει
Βλέπουμε πως με καλύτερες ρυθμίσεις στροφαρει ακόμα πιο γρήγορα και αποδίδει καλύτερα σε όλο φάσμα.

Εφόσον συνεχίζει η λειτουργία του να μας δίνει την ίδια αίσθηση, τι μας εμποδίζει να θυσιάσουμε λίγα για να πετύχουμε πιο στιβαρή αίσθηση;

Πως δεν υπάρχει λόγος όταν πχ συντηρούμε ευκολότερα την ταχύτητα που έχουμε αναπτύξει;
Σε μια γυμνή μοτό που εξαρχής μας δίνει την εντύπωση κοντού γραναζομματος, χωρις να χρειαζόμαστε υψηλότερη ταχύτητα από τις σχέσεις, γιατί να μην ρυθμίσουμε αντίστοιχα το βολάν;
Σε μεγάλη διαδρομή βλέπουμε και διάφορα στα καύσιμα.

doctor_john
29/08/2024, 13:15
Αυτο στην φωτό, δεν μου μοιάζει με βολάν. Πιο πολύ με γρανάζι μίζας-κόμπλερ μου μοιάζει. Μπορεί βέβαια να κάνω και λάθος.

Γενικότερα, αυτά που σκέφτεσαι είναι τζάμπα περιπέτειες. Οι οποίες αν φύγει κανά αντίβαρο με τον κινητήρας σε λειτουργία, γίνονται ακόμα μεγαλύτερες

Για πες, τι κουλαμαρα έχω κάνει πάλι.. είναι το γρανάζι της μίζας πάνω στο καλάθι του συμπλέκτη. Παίζει να λειτουργεί το ίδιο μονόδρομο; Νόμιζα πως δένει με βίδες..

υγ: έλα εντάξει, αν ζεις ακόμα βρήκα το σφάλμα μου και είμαι τόσο κωλόφαρδος
που και το πραγματικό βολαν έχει τέτοιες θέσεις στο γρανάζι του :D

Όλα καλά, συνεχίζουμε απο αριστερά.. δεν φταίω ρε telegonos στα μποξερ τα έχουμε όλα μαζί, τακτοποιημένα :lol:

455471

υγ2: έφαγα άκυρο απο τον μηχανικό μου.. αν θέλω να το ελαφρώσω λίγο είναι οκ
Για να το βαρύνω θα πρέπει να βρώ τρόπο να ισορροπήσω το βάρος στον στρόφαλο και να τα ζυγοσταθμίσω μεταξύ τους..
Σε καμία περίπτωση. :lol:

Όντως όμως μπορεί να βαρύνει το βολάν χωρίς πολλά μπερδέματα σε πολλά 4K και στα μπόξερ..