Σύνδεση

View Full Version : Προβλήματα ακοής στους μοτοσυκλετιστές.



requiem
14/04/2008, 15:04
Όταν χρησιμοποιούμε MP3 Players στην μηχανή, ουσιαστικά μεγαλώνουμε το πρόβλημα ακοής που έχουμε ήδη λόγω του υψηλού θορύβου της μηχανής στις μεγάλες ταχύτητες. Ο λόγος είναι ότι έχοντας πάντα κάποιο βασικό θόρυβο λόγω ταχύτητας, για να ακούσουμε μουσική πρέπει να την ανεβάσουμε τουλάχιστον 3-6 dB παραπάνω από την στάθμη θορύβου. Μόνον τότε έχουμε την ικανότητα αντίληψης της μουσικής (γενικά οποιοδήποτε ηχητικό σήμα για να αρχίσει να γίνεται καταληπτό, πρέπει να έχει τουλάχιστον 3-6 dB διαφορά από ένα άλλο). Αυτό σημαίνει ότι εάν ταξιδεύουμε με θόρυβο κράνους 110dB, τότε πρέπει να ανεβάσουμε την μουσική στα 113-116dB για να αρχίσουμε να την ξεχωρίζουμε από τον θόρυβο, άρα ταξιδεύουμε με μια μόνιμη ένταση που είναι τραυματική για τα αυτιά μας. Να σας θυμίσω ότι η μέτρηση της στάθμης είναι λογαριθμική, που σημαίνει ότι κάθε +6 dB έχουμε διπλασιασμό της έντασης!!! Άρα 116 dB είναι διπλάσια ένταση από τα 110 dB, άρα κλάφτα Χαράλαμπε τα αυτάκια μας :icon_hysterical

Κάτι τώρα για τα ακουστικά που μπαίνουν μέσα στο αυτί. Η δουλειά μου είναι μηχανικός ήχου και τα έχω ψάξει πολύ αυτά τα θέματα, αφού με απασχολούν καθημερινά. Τέτοιου τύπου ακουστικά λοιπόν χρησιμοποιούμε στους καλλιτέχνες και μουσικούς τα τελευταία χρόνια (κάτι ψιλά καλωδιάκια που βλέπετε πίσω από τα αυτιά των star μας στην TV) με σκοπό να ακούνε την φωνή τους ή το όργανό τους στις συναυλίες και στα νυκτερινά κέντρα όπου οι εντάσεις είναι πολύ μεγάλες. Τελευταία, μελέτες έδειξαν ότι τα ακουστικά αυτού του τύπου επιβαρύνουν την υγεία του αυτιού, γιατί όντας μέσα στο αυτί, αχρηστεύουν τον μισό σχεδόν μηχανισμό του, δηλαδή την δουλειά που προσφέρει το πτερύγιο και ο ακουστικός σωλήνας. Έτσι το αυτί δεν έχει όλα τα εργαλεία που χρειάζεται για να αμυνθεί στις υψηλές εντάσεις, με αποτέλεσμα να μπερδεύεται και να φτάνει πιο γρήγορα στην μόνιμη πτώση ακουστικότητας, κατάσταση που οφείλεται στην άμυνα του εσωτερικού αυτιού για να προστατευτεί από τις μεγάλες εντάσεις.

Ξέρω ότι ακούγομαι κουραστικός, αλλά δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια που μας οδηγεί λογικά στα παρακάτω συμπεράσματα:

1. Οι ωτοασπίδες είναι ότι καλύτερο μπορούμε να χρησιμοποιούμε, ιδιαίτερα σε μεγάλα ταξίδια όπου ο θόρυβος λόγω υψηλής ταχύτητας και διάρκειας ταξιδιού είναι μεγάλος και πολύωρος. Θυμηθείτε ότι η πτώση ακουστικότητας δεν έρχεται από στιγμιαίες υψηλές στάθμες αλλά από μεγάλες σχετικά στάθμες που διαρκούν πολύ χρόνο.

2. Όλα τα κράνη μετά τα 130-140 χλμ. είναι θορυβώδη. Φυσικά υπάρχουν διαφορές ανάλογα με τον κατασκευαστή, αλλά ακόμη και το πιο καλομελετημένο κράνος παράγει θόρυβο ικανό να δημιουργήσει πρόβλημα ακουστικότητας.

3. Όχι ακουστικά τύπου μέσα στο αυτί (in ear headphones). Εκτος από το ότι μας απομονώνουν αρκετά από τους εξωτερικούς θορύβους περιορίζοντας την αντίληψη και την ασφάλεια, επιβαρύνουν περισσότερο την υγεία της ακοής μας.

4. Σε περίπτωση που η χρήση κινητού μέσα από το κράνος και η ενδοσυνεννόηση είναι απαραίτητη, χρησιμοποιήστε ένα κράνος σχεδιασμένο γι αυτή τη δουλειά από το εργοστάσιο. Πολύ καλή και οικονομική σχετικά λύση είναι το N-Com της Nolan, το οποίο χρησιμοποιώ και μπορώ να πω ότι υπό τις παρούσες συνθήκες είναι από τα καλύτερα που υπάρχουν, χωρίς μάλιστα να κοστίζει μια περιουσία. Έχει τα ακουστικά εξωτερικά του αυτιού, το μικρόφωνο είναι θαυμάσιο και η Nοlan έχει ενσωματώσει έναν αλγόριθμο που απορρίπτει τους εξωτερικούς θορύβους από την κίνηση και αυξάνει την καταληπτότητα της φωνής, κάτι που το κάνει ιδιαίτερα λειτουργικό. Ακόμη και σε ταχύτητες 160+ χλμ. μπορείς να μιλήσεις άνετα. Και το σπουδαιότερο, λόγω του σχεδιασμού του σου επιτρέπει να το χρησιμοποιήσεις φορώντας ωτοασπίδες. Υπάρχει και το System 5 της BMW αλλά δεν έχω γνώμη για την απόδοσή του, απλά ότι είναι διπλάσια τιμή από το Nolan, όπως επίσης είδα κάποια διαφημιστικά από Dainese και Gaberg που προσφέρουν και αυτοί κάποιες λύσεις τέτοιου τύπου

5. Για την μουσική θα έλεγα να το ξανασκεφτεί ο αναβάτης, αφού ακόμη και εάν παίζει με +6dB μεγαλύτερη ένταση από τον θόρυβο ταχύτητας, η παρεμβολή του θορύβου αφαιρεί τόσα συχνοτικά χαρακτηριστικά της μουσικής (και ιδιαίτερα στις μπάσες και πρίμες συχνότητες) που καταλήγει τελικά να ακούγεται η μουσική σαν από ραδιοφωνάκι. Τώρα εάν αυτή η ποιότητα είναι αποδεκτή, περί ορέξεως... κολοκυθόπιτα!

Θα κλείσω όμως και με κάποια αισιόδοξα μηνύματα για το μέλλον του θορύβου στον αναβάτη της μοτοσυκλέτας.

Μια λύση που είναι πολύ κοντά για εφαρμογή, είναι η ενεργή αποθορυβοποίηση μέσω ακουστικών (active noise cancelation). Είναι τεχνολογία που υπάρχει ήδη σε εφαρμογή, αναπτύχθηκε για να βοηθήσει τους επιβάτες υπερατλαντικών πτήσεων που τραβάνε υψηλές στάθμες θορύβου για μεγάλα χρονικά διαστήματα και την πουλάνε σε συγκεκριμένα μοντέλα ακουστικών εταιρείες όπως η Sennheiser, η Philips και η Beyerdynamic. Η ιδέα είναι ένα μικρόφωνο σε κάθε ακουστικό που λαμβάνει τους εξωτερικούς θορύβους, τους αντιστρέφει σε φάση και τους αναπαράγει σε πραγματικό χρόνο στο αυτί μας ακυρώνοντάς τους. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά (-20 έως -36db αποθορυβοποίηση με πολύ φυσικό τρόπο και χωρίς να αισθάνεσαι απομονωμένος από τον περιβάλλοντα χώρο) ενώ το κόστος τους είναι σχετικά προσγειωμένο, αφού ένα τέτοιο ζευγάρι ακουστικών κοστίζει από 150-180? στην Γερμανία. Πιστεύω ότι είναι κοντά η μέρα που κάποια εταιρεία κατασκευής κρανών θα την εφαρμόσει.

Άλλη μία λύση που έρχεται πάλι από την βιομηχανία του θεάματος, είναι οι προσωποποιημένες ωτοασπίδες, οι οποίες βγαίνουν κατά παραγγελία για κάθε άνθρωπο, χρησιμοποιώντας εκμαγεία του αυτιού του. Το αποτέλεσμα είναι αποθορυβοποίηση ελεγχόμενη, με σκοπό να υπάρχει η ίδια πτώση θορύβου σε όλες τις συχνότητες, δημιουργώντας μείωση της έντασης αλλά όχι πτώση της ποιότητας της ακουστικότητάς μας. Εάν δηλαδή παραγγείλουμε τέτοιες ωτοασπίδες, με συντελεστή πτώσης π.χ. -24dB, τότε είναι σαν να ακούμε τα πάντα ακριβώς όπως και πριν αλλά 24dB χαμηλότερα. Αυτό είναι κάτι που πάσχουν ιδιαίτερα οι συμβατικές ωτοασπίδες, τις οποίες όταν τις φοράμε, επειδή κόβουν πάντα περισσότερα πρίμα ή και άλλες συχνότητες ανάλογα με την κατασκευή του αυτιού μας, δημιουργούν ένα αίσθημα "μουγκώματος" του ήχου, που οδηγεί σε ένα δυσάρεστο συναίσθημα στην πολύωρη χρήση, ταυτόχρονα με πτώση της καταληπτότητας, άρα και σχετική μείωση της ασφάλειας. Οι προσωποποιημένες ωτοασπίδες υπάρχουν ήδη στο εμπόριο για χρήση από καλλιτέχνες, εργάτες βιομηχανιών κ.λ.π. και κοστίζουν από 200-300? περίπου.

www.bmwmoto.gr

DUKASII
14/04/2008, 15:21
Αρχικά δημιουργήθηκε από empyrium


www.bmwmoto.gr ΤΙ ΝΑ ΠΕΙΣ ΤΩΡΑ...
ΜΕ ΤΑ ΦΛΩΡΟΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ..ΘΕΛΟΥΝΕ ΚΑΙ ΜΠ3 ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΥΛΑ...


ΣΤΑΔΙΑΛΑ ΠΙΑ ΤΡΥΦΕΡΑ ΠΟΔΙΑ.:smokin:

requiem
14/04/2008, 15:25
ΣΤΑΔΙΑΛΑ ΠΙΑ ΤΡΥΦΕΡΑ ΠΟΔΙΑ


:look: :hypnotize
πως με το'πες???
:rotflmao:

Aggelos_SV
14/04/2008, 16:44
Αρχικά δημιουργήθηκε από DUKASII


ΣΤΑΔΙΑΛΑ ΠΙΑ ΤΡΥΦΕΡΑ ΠΟΔΙΑ.:smokin:


Είναι ο Ινδιάνος ξάδερφος του ''Ξυρισμένες γάμπες''??:rotflmao: :rotflmao: :rotflmao:

Ουγκ

arhs
16/04/2008, 00:21
Αρχικά δημιουργήθηκε από empyrium
Να σας θυμίσω ότι η μέτρηση της στάθμης είναι λογαριθμική, που σημαίνει ότι κάθε +6 dB έχουμε διπλασιασμό της έντασης!!! Άρα 116 dB είναι διπλάσια ένταση από τα 110 dB

... η δουλειά μου είναι μηχανικός ήχου και τα έχω ψάξει πολύ αυτά τα θέματα

μηχανικός ήχου και μιλάει για διπλασιασμό στα 6dB? :wave2:

gdevelek
16/04/2008, 09:31
αν μιλά κανείς για ηχητική πίεση, τότε ο διπλασιασμός έρχεται στα 6 ντεσιμπέλ

αν μιλά για ηχητική ισχύ, στα 3

fethry
16/04/2008, 09:45
dB = 10*log ( I / I0)
όπου I η ένταση του προς μέτρηση ήχου και Ι0 η ένταση αναφοράς (κατώφλι ακοής)...
Αν κάνεις τις πράξεις θα δείς ότι 2db αντιστοιχούν σε ήχο 1.5 φορά πάνω, ενώ 3db αντιστοιχούν σε διπλασιασμό της έντασης... Για την ακρίβεια 1,99526 και κάτι ψιλά... :hypnotize

Άσχετο, αλλά υπάρχει κανείς που ακούει μουσική με ακουστικά την ώρα που οδηγάει?
Το θεωρώ ιδιαίτερα επικίνδυνο...

gdevelek
16/04/2008, 09:56
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power_level

;)

fethry
16/04/2008, 10:02
Αρχικά δημιουργήθηκε από gdevelek
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power_level
;)

μμμμμμμμμμμ ναι... Δε διαφωνούμε... Έ? :rotflmao: :rotflmao:

gdevelek
16/04/2008, 10:08
δεν ξέρω, εξαρτάται από το πώς ορίζεις την "ένταση ήχου" ;)

fethry
16/04/2008, 10:42
Έχουν περάσει και χρόνια απο το πρώτο έτος...
Μονοσήμαντη δεν είναι η έννοια της έντασης ή έχω χάσει επεισόδια? :lol: :lol:

Σαν ορισμός, ένταση νομίζω οτι είναι το ποσό ηχητικής ενέργειας στη μονάδα του χρόνου...
Πρακτικά, είναι με το πλάτος του ηχητικού κύματος... :sick:

gdevelek
16/04/2008, 10:45
Αρχικά δημιουργήθηκε από fethry

Σαν ορισμός, ένταση νομίζω οτι είναι το ποσό ηχητικής ενέργειας στη μονάδα του χρόνου...
Πρακτικά, είναι με το πλάτος του ηχητικού κύματος... :sick:

είθισται η ενέργεια στη μονάδα του χρόνου (δηλαδή η ισχύς) ενός κύματος να είναι ανάλογη με το τετράγωνο του πλάτους του κύματος ;)

αλλά έχουμε ξεφύγει από την ουσία του θέματος

Ταξιδευτής
16/04/2008, 10:53
Αρχικά δημιουργήθηκε από fethry

Άσχετο, αλλά υπάρχει κανείς που ακούει μουσική με ακουστικά την ώρα που οδηγάει?
Το θεωρώ ιδιαίτερα επικίνδυνο...


Υπάρχει! (http://www.moto.gr/forums/member.php?s=&action=getinfo&userid=19903) :a38::lol:

fethry
16/04/2008, 11:00
Αρχικά δημιουργήθηκε από gdevelek
είθισται η ενέργεια στη μονάδα του χρόνου (δηλαδή η ισχύς) ενός κύματος να είναι ανάλογη με το τετράγωνο του πλάτους του κύματος ;)
αλλά έχουμε ξεφύγει από την ουσία του θέματος

Ξεφύγαμε λες απο το σοβαρότατο θέμα των τρυφερών ποδιών? :rotflmao: :rotflmao:

Τεσπα, τους ακριβείς τύπους δεν τους θυμάμαι όλους... Χονδρικά μιλάω γιατί δεν ασχολούμαι επαγγελματικά με ήχο οπότε οι όποιες γνώσεις (αν και εφ'όσον υπήρξαν) έχουν ξεφτίσει...
Ας πάρει το δρόμο που πρέπει κι αυτό το post... :wave2:

gcrook
16/04/2008, 20:33
O ηχος οπως και το φως αυξανονται λογαριθμικα.....:a024: :a024:

Συμφωνα με νεες επιστημονικες μελετες, λογαριθμικη αυξηση επισης εχουμε στα τραπεζικα χρεη, στην χοληστερινη, και τελος στην κρεβατομουρμουρα η οποια οταν τεινει προς το απειρο ειναι ωρα η να παιρνει το μπουλο (η κΕρα οχι η κρεβατομουρμουρα)....

gcrook
16/04/2008, 20:36
Αρχικά δημιουργήθηκε από Ταξιδευτής
Υπάρχει! (http://www.moto.gr/forums/member.php?s=&action=getinfo&userid=19903) :a38::lol:

Ο συγκεκριμενος ετσι και αλλιως δεν βλεπει που παει οποτε καλυτερα και να μην ακουει...:lol: :wave2: :beer:

arhs
16/04/2008, 23:13
Αρχικά δημιουργήθηκε από gdevelek
αν μιλά κανείς για ηχητική πίεση, τότε ο διπλασιασμός έρχεται στα 6 ντεσιμπέλ

αν μιλά για ηχητική ισχύ, στα 3

δεκτόν, αλλά όταν στην καθομιλουμένη μιλάμε για ήχο αναφερόμαστε σε ισχύ. δε λες ας πούμε οτι ένας ενισχυτής βγάζει 20V στα 4Ω αλλά οτι βγάζει 100W. όπως και να ΄χει, η αναφορά στην ηχητική πίεση έχει θεωρητικό και μόνο ενδιαφέρον και μπορεί να την συναντήσει κανείς στο λινκ και μόνο που δίνεις παρακάτω.

γενικότερα σε έναν μηχανικό το "μισό" είναι ταυτόσημο με το 3dB (-3dB για την ακρίβεια).

fethry
17/04/2008, 08:49
Αρχικά δημιουργήθηκε από gcrook
Ο συγκεκριμενος ετσι και αλλιως δεν βλεπει που παει οποτε καλυτερα και να μην ακουει...:lol: :wave2: :beer:

Να μας ειδοποιείτε όταν βγαίνει στο δρόμο για να παίρνουμε συγκοινωνία... :a13: