road spirit
20/01/2010, 14:14
Διάβασα στο περιοδικό sportrider μια αναφορά σε συνέντευξη που έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος της HONDA, κατά την διάρκεια της περασμένης έκθεσης στο Τόκυο. Μερικές σκόρπιες σκέψεις ...
Ο Δ/Σ της ΗΟΝΔΑ εστίασε στη κατεύθυνση της εταιρείας και τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν λόγω οικονομικών συνθηκών. Ο Ito δήλωσε ότι οι μελλοντικοί στόχοι της εταιρείας έχουν να κάνουν με τις κυψέλες καυσίμων (fuel cells) και με τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής για την υποστήριξη τους. Θεωρεί ότι τα ηλεκτροκίνητα και οι μπαταρίες θα χρησιμοποιούνται μόνο για να καλύπτουν μικρές αποστάσεις.
Αυτό είναι το ένα σημαντικό προμύνημα... Σταδιακά η εξέλιξη των μοτό όπως τις ξέρουμε σήμερα θα σταματήσει. Κυρίως όσον αφορά τους κινητήρες. Ίσως να μην απέχουμε πολύ απο το μαξ ιπποδύναμης που θα γνωρίσουμε ποτέ...
Ίσως, τα σημερινά 1000άρια για παράδειγμα να είναι πολύ κοντά σε μια τελευταία γενιά δυνατών 2τροχων. Ακόμα, στο βαθμό που η χωροταξική δομή των κυψελών καυσίμου ενδέχεται να τροποποιήσει τη σχεδίαση πλαισίων, μπορεί να αλλάξει ριζικά και η μορφή των μοτοσυκλετών στο σύνολο τους ...
Εντάξει, θα μου πείτε ότι λίγο πολύ, τα εναλλακτικά καύσιμα είναι μέσα στο παιχνίδι του μέλλοντος, και ότι δεν μας λέει κάτι νέο. Το θέμα όμως, έρχεται και δένει με τα όσα είπε παρακάτω και αν διαβάσουμε πίσω απο τις λέξεις ίσως δούμε ότι το τέλος των σούπερ ντούπερ, απολαυστικών μοτοσυκλετών όπως τα 1000άρια superbikes έτσι όπως τα ξέρουμε σήμερα, είναι πιο κοντά απο όσο νομίζουμε.
Στη συνέχεια λοιπόν ο Ιτο, αναφέρθηκε στη σημερινή κατάσταση με την οικονομία, λέγοντας ότι απο τα 15 εκατομμύρια δίκυκλα που πούλησε η χόντα , τα 14 αφορούν commuters (σκούτερ, μοτοποδήλατα, παπιά κλπ), και μόνο το 1 εκ. αφορά μοτοσυκλέτες που ο ίδιος ονομάτισε ως "fun" motorcycles, ενώ οι πωλήσεις τους διαρκώς συρρικνώνονται!
Το γεγονός ότι βαφτίζουν τις μοτοσυκλέτες ως "fun" έχει και αυτό τη σημασία του... Μεσούσης οικονομικής κρίσης, το fun περιορίζεται δραστικά. Θα είναι όλο και λιγότεροι αυτοί που θα έχουν την πολυτέλεια του χρόνου και του χρήματος ώστε να μπορούν αγοράσουν μια ακριβή fun bike...
Κρατώ αυτό ως σημαντικό στοιχείο. Όταν έχεις μια προϊόντική γκάμα η οποία χάνει διαρκώς αγοραστικό μερίδιο και ταυτόχρονα αναγνωρίζεις ότι αργά η γρήγορα, το παιχνίδι θα παίζεται αλλού (κυψέλες καυσίμου), τότε σταματάς να επενδύεις σε αυτήν!
Για αρχή σταματάς την εξέλιξη και έπειτα σταδιακά αποσύρεις απο την αγορα... Αναγκαστικά, γιατί πάντα οι διαθέσιμοι πόροι είναι περιορισμένοι και πρέπει να επενδύσεις πόρους (χρήμα, ανθρώπινο δυναμικό και υποδομή) - οι οποίοι όλο και λιγοστεύουν - για την νέα τεχνολογία (κυψέλες).
Και έχει συνέχεια...
Σε ερώτηση τι πρέπει να γίνει για να τονωθούν οι πωλήσεις των fun moto, ο Δ/Σ έδωσε δυο κατευθύνσεις. Είπε λοιπόν ότι στο αγοραστικό κοινό με την μερίδα του λέοντος, σταδιακά αυξάνεται ο μ.ο. ηλικίας. Η ζήτηση σύντομα (πόσο σύντομα?) θα επικεντρώνεται σε μοτο όπως τα CB1100 CB1300, μοτοσυκλέτες με πιο ξεκούραστες θέσεις οδήγησης, λιγότερο ακραίες σε συμπεριφορά, με λιγότερη δύναμη, όπως αρμόζει σε ένα ταργκετ γκρουπ που δημογραφικά γερνάει!
Βέβαια, εντοπίζει και ταργκετ γκρουπ νέων αναβατών που θα αντικαθιστούν τους παλιούς, όμως για αυτούς ο στόχος θα είναι φτηνές μοτοσυκλέτες! (άρα όχι κάτι εξεζητημένο, όχι κάτι εντυπωσιακά γρήγορο και ικανό)
Δεδομένου ότι και οι άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές δεν αναμένεται να διαφοροποιούνται σημαντικά, όσον αφορά τις επιδιώξεις τους για το μέλλον και για τη διαχείριση μιας οικονομικής κρίσης, δε θα με εξέπληττε αν γενικά εξέφραζαν ίδιες ή πολύ κοντινές απόψεις.
Ίσως μερικοί κάτοχοι των σημερινών Hayabusa, R1, Fireblade, κλπ κλπ, θα πρέπει να αναρωτιούνται μήπως πρέπει να διαφυλάξουν τις μηχανές τους ως κόρη οφθαλμού, να διατηρηθούν ως πρεσβευτές μιας γρήγορης εποχής, το τέλος της οποίας είναι πολύ πιο κοντά από όσο φανταζόμαστε...
Ο Δ/Σ της ΗΟΝΔΑ εστίασε στη κατεύθυνση της εταιρείας και τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν λόγω οικονομικών συνθηκών. Ο Ito δήλωσε ότι οι μελλοντικοί στόχοι της εταιρείας έχουν να κάνουν με τις κυψέλες καυσίμων (fuel cells) και με τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής για την υποστήριξη τους. Θεωρεί ότι τα ηλεκτροκίνητα και οι μπαταρίες θα χρησιμοποιούνται μόνο για να καλύπτουν μικρές αποστάσεις.
Αυτό είναι το ένα σημαντικό προμύνημα... Σταδιακά η εξέλιξη των μοτό όπως τις ξέρουμε σήμερα θα σταματήσει. Κυρίως όσον αφορά τους κινητήρες. Ίσως να μην απέχουμε πολύ απο το μαξ ιπποδύναμης που θα γνωρίσουμε ποτέ...
Ίσως, τα σημερινά 1000άρια για παράδειγμα να είναι πολύ κοντά σε μια τελευταία γενιά δυνατών 2τροχων. Ακόμα, στο βαθμό που η χωροταξική δομή των κυψελών καυσίμου ενδέχεται να τροποποιήσει τη σχεδίαση πλαισίων, μπορεί να αλλάξει ριζικά και η μορφή των μοτοσυκλετών στο σύνολο τους ...
Εντάξει, θα μου πείτε ότι λίγο πολύ, τα εναλλακτικά καύσιμα είναι μέσα στο παιχνίδι του μέλλοντος, και ότι δεν μας λέει κάτι νέο. Το θέμα όμως, έρχεται και δένει με τα όσα είπε παρακάτω και αν διαβάσουμε πίσω απο τις λέξεις ίσως δούμε ότι το τέλος των σούπερ ντούπερ, απολαυστικών μοτοσυκλετών όπως τα 1000άρια superbikes έτσι όπως τα ξέρουμε σήμερα, είναι πιο κοντά απο όσο νομίζουμε.
Στη συνέχεια λοιπόν ο Ιτο, αναφέρθηκε στη σημερινή κατάσταση με την οικονομία, λέγοντας ότι απο τα 15 εκατομμύρια δίκυκλα που πούλησε η χόντα , τα 14 αφορούν commuters (σκούτερ, μοτοποδήλατα, παπιά κλπ), και μόνο το 1 εκ. αφορά μοτοσυκλέτες που ο ίδιος ονομάτισε ως "fun" motorcycles, ενώ οι πωλήσεις τους διαρκώς συρρικνώνονται!
Το γεγονός ότι βαφτίζουν τις μοτοσυκλέτες ως "fun" έχει και αυτό τη σημασία του... Μεσούσης οικονομικής κρίσης, το fun περιορίζεται δραστικά. Θα είναι όλο και λιγότεροι αυτοί που θα έχουν την πολυτέλεια του χρόνου και του χρήματος ώστε να μπορούν αγοράσουν μια ακριβή fun bike...
Κρατώ αυτό ως σημαντικό στοιχείο. Όταν έχεις μια προϊόντική γκάμα η οποία χάνει διαρκώς αγοραστικό μερίδιο και ταυτόχρονα αναγνωρίζεις ότι αργά η γρήγορα, το παιχνίδι θα παίζεται αλλού (κυψέλες καυσίμου), τότε σταματάς να επενδύεις σε αυτήν!
Για αρχή σταματάς την εξέλιξη και έπειτα σταδιακά αποσύρεις απο την αγορα... Αναγκαστικά, γιατί πάντα οι διαθέσιμοι πόροι είναι περιορισμένοι και πρέπει να επενδύσεις πόρους (χρήμα, ανθρώπινο δυναμικό και υποδομή) - οι οποίοι όλο και λιγοστεύουν - για την νέα τεχνολογία (κυψέλες).
Και έχει συνέχεια...
Σε ερώτηση τι πρέπει να γίνει για να τονωθούν οι πωλήσεις των fun moto, ο Δ/Σ έδωσε δυο κατευθύνσεις. Είπε λοιπόν ότι στο αγοραστικό κοινό με την μερίδα του λέοντος, σταδιακά αυξάνεται ο μ.ο. ηλικίας. Η ζήτηση σύντομα (πόσο σύντομα?) θα επικεντρώνεται σε μοτο όπως τα CB1100 CB1300, μοτοσυκλέτες με πιο ξεκούραστες θέσεις οδήγησης, λιγότερο ακραίες σε συμπεριφορά, με λιγότερη δύναμη, όπως αρμόζει σε ένα ταργκετ γκρουπ που δημογραφικά γερνάει!
Βέβαια, εντοπίζει και ταργκετ γκρουπ νέων αναβατών που θα αντικαθιστούν τους παλιούς, όμως για αυτούς ο στόχος θα είναι φτηνές μοτοσυκλέτες! (άρα όχι κάτι εξεζητημένο, όχι κάτι εντυπωσιακά γρήγορο και ικανό)
Δεδομένου ότι και οι άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές δεν αναμένεται να διαφοροποιούνται σημαντικά, όσον αφορά τις επιδιώξεις τους για το μέλλον και για τη διαχείριση μιας οικονομικής κρίσης, δε θα με εξέπληττε αν γενικά εξέφραζαν ίδιες ή πολύ κοντινές απόψεις.
Ίσως μερικοί κάτοχοι των σημερινών Hayabusa, R1, Fireblade, κλπ κλπ, θα πρέπει να αναρωτιούνται μήπως πρέπει να διαφυλάξουν τις μηχανές τους ως κόρη οφθαλμού, να διατηρηθούν ως πρεσβευτές μιας γρήγορης εποχής, το τέλος της οποίας είναι πολύ πιο κοντά από όσο φανταζόμαστε...