"Το δικό μας AIDS είναι τα ατυχήματα. Ειδικά στην Ελλάδα, οι συνέπειές τους είναι αυξημένες, χάρη στις κακές οδικές συνθήκες, τους ανεκπαίδευτους οδηγούς αυτοκινήτων και αναβάτες μοτοσυκλετών, και τα ελλιπή μέσα προστασίας που λαμβάνουΑκόμα και χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία, αφού η χώρα μας μόνο ελλιπείς στατιστικές παράγει κάπου-κάπου και όχι σοβαρές μελέτες, όλοι μας θα συμφωνούσαμε πως η κατάσταση είναι χειρότερη απ’ ό,τι στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Ισπανία. Οι γενικοί δείκτες των ατυχημάτων στην Ε.Ε. δείχνουν ξεκάθαρα την περήφανη χώρα μας να κατέχει τη χειρότερη θέση. Σ’ αυτές τις πέντε χώρες που αναφέρω πιο πάνω, ο ACEM, ο Σύνδεσμος των Ευρωπαίων Κατασκευαστών Δικύκλων, διερεύνησε σε βάθος (και σε αντίθεση με τις δικές μας στατιστικές που βασίζονται στην καταγραφή συμβάντων από την Τροχαία, αναγκαστικά –λόγω χρόνου και μέσων– ελλιπή και με αμφισβητούμενα δηλωμένα αίτια, τα οποία συνήθως περιορίζονται στην “υπερβολική ταχύτητα”) 921 ατυχήματα στα οποία εμπλέκονταν μοτοσυκλέτες.
Κι όταν λέμε “σε βάθος”, εννοούμε πως εξετάστηκαν πάνω από 2.000 (!) παράμετροι για κάθε ατύχημα, πως έγινε αναπαράσταση του ατυχήματος, πως πάρθηκαν συνεντεύξεις από τους εμπλεκομένους, πως αναλύθηκαν οι τραυματισμοί αναβατών και συνεπιβατών, και πως μελετήθηκαν όλοι οι παράγοντες που αφορούσαν τους ανθρώπους, το περιβάλλον και τα οχήματα. Μαζεύτηκαν επίσης στοιχεία από άλλες 923 περιπτώσεις αναβατών που κινούνταν στην ίδια περιοχή, την ίδια ώρα, και δεν ενεπλάκησαν σε ατύχημα, για να υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία. Σοβαροί άνθρωποι, τεράστιος όγκος δουλειάς, κι αυτό εξηγεί γιατί τα αποτελέσματα της μελέτης ανακοινώθηκαν πρόσφατα, ενώ τα ατυχήματα που μελέτησε συνέβησαν την περίοδο 1999-2000, σε αστικές περιοχές και εκτός αυτών. Ιδού τα κυριότερα συμπεράσματα της μελέτης, με τα δικά μας σχόλια:
Η πλειοψηφία των ατυχημάτων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Και το πιο συνηθισμένο λάθος είναι η αποτυχία των οδηγών αυτοκινήτων να δουν τη μοτοσυκλέτα.
Να γιατί φωνάζουμε για εκπαίδευση, αντί για καταστολή και είσπραξη.
Η πλειοψηφία των ατυχημάτων συμβαίνει σε αστικές περιοχές, με ταχύτητες μικρότερες από 50 km/h. Ελάχιστες ήταν οι περιπτώσεις όπου η υπερβολική ταχύτητα ήταν από μόνη της αίτιο ατυχήματος.
Την επόμενη φορά που θα πείτε “έλα μωρέ, εδώ κοντά πάω, δεν βάζω κράνος”, σκεφτείτε το καλύτερα. Και βέβαια, στο Ελλάντα φταίει πάντα η “υπερβολική ταχύτητα”.
Το συχνότερο “εμπόδιο” που στουκάρουν οι μοτοσυκλέτες είναι τα αυτοκίνητα, με δεύτερο το δρόμο, είτε επειδή έπεσαν μόνοι τους είτε προσπαθώντας να αποφύγουν –τί άλλο;– ένα αυτοκίνητο.
Οδηγείτε πάντα σαν όλα τα αυτοκίνητα να σας έχουν βάλει στόχο (κάτι που δεν απέχει και πολύ απ’ την πραγματικότητα).
Αποδείχθηκε πως αναβάτες χωρίς δίπλωμα αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο εμπλοκής σε ατύχημα.
Ε, γιατί φωνάζουμε εμείς πως πρέπει να εκπαιδεύονται οι νέοι από τα 16 για δίπλωμα 125; “ΟΧΙ”, φωνάζει ο Υ.ΜΕ., “είναι επικίνδυνο”. Άσ’ τους να σκοτώνονται δηλαδή, κι εμείς δεν φέρουμε καμία ευθύνη: Αφού δεν είχε δίπλωμα!
Στο 37% των περιπτώσεων, τα ατυχήματα οφείλονταν σε λάθος του μοτοσυκλετιστή. Τονίζεται πως σε πολλές περιπτώσεις η ικανότητα του αναβάτη ήταν κατώτερη των περιστάσεων, καθώς δεν έκανε τίποτα για να αποφύγει το ατύχημα (13%), πήρε λάθος αποφάσεις ή δεν είδε το αυτοκίνητο.
Όποιος πιστεύει πως με τη σημερινή εκπαίδευση και εξετάσεις για δίπλωμα βγαίνουμε πλήρως προετοιμασμένοι στους δρόμους, να σηκώσει το χέρι του. Η εκπαίδευση δεν πρέπει να τελειώνει ποτέ.
Μόνο στο 5% των περιπτώσεων ο μοτοσυκλετιστής είχε πιει, αλλά αυτοί οι αναβάτες ήταν σαφώς πιο επιρρεπείς σε ατυχήματα.
Κι όμως, πολλοί από μας πιστεύουν πως είναι υπεράνω του αλκοόλ, και τόσο γάτοι που μπορούν να πιουν όσο θέλουν. Εβίβα!
Την μικρότερη εμπλοκή σε ατυχήματα έχουν οι αναβάτες 41-55 ετών. Αντίθετα, οι ηλικίας 18-25 είχαν το μεγαλύτερο ποσοστό.
Ιδού γιατί το όριο ηλικίας για δίπλωμα μεγάλης μοτοσυκλέτας σπρώχνεται τα τελευταία χρόνια όλο και πιο πάνω. Φοβερή λογική: Η απαγόρευση είναι πρόληψη;
Στο 50% των ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται μοτοσυκλέτες, ο κύριος παράγοντας πρόκλησης του ατυχήματος ήταν το ανθρώπινο λάθος οδηγού αυτοκινήτου.
Γι’ αυτούς, είμαστε αόρατοι. Κάντε ό,τι μπορείτε: Φώτα πάντα αναμμένα, ανοιχτόχρωμα κράνη και ρούχα, κοιτάτε τους οδηγούς αυτοκινήτων στα μάτια. Σιγουρευτείτε πως σας είδαν, μην έχετε εμπιστοσύνη σε κανέναν.
Σε ποσοστό 10% οι μοτοσυκλετιστές χτύπησαν αυτοκίνητο από δικό τους λάθος.
Η διαφορά ποσοστού, 40%, δείχνει και ποιος χρειάζεται περισσότερη εκπαίδευση: ο οδηγός του αυτοκινήτου.
Οι οδηγοί αυτοκινήτων που έχουν και δίπλωμα μοτοσυκλέτας αντιλαμβάνονται πολύ πιο εύκολα τις μοτοσυκλέτες γύρω τους.
Έχουν νιώσει τον τρόμο… Και ξέρουν να εκτιμήσουν την κίνηση μιας μοτοσυκλέτας, και τις σοβαρές συνέπειες της όποιας απροσεξίας τους.
Στο 30% των ατυχημάτων, και οδηγοί και αναβάτες απέτυχαν να εκτιμήσουν σωστά τις συνθήκες κυκλοφορίας (κυρίως την ορατότητα) και έκαναν λάθος επιλογές (που οδήγησαν σε ατύχημα).
Κι εδώ η εμπειρία, που φέρνει τη σωστή εκτίμηση των συνθηκών, έχει τον πρώτο ρόλο, αφού βέβαια έχει προηγηθεί σωστή εκπαίδευση.