OLDMAN
Το κάτω μέρος του παραπάνω σχήματος (βαριέμαι να το ξανα-photoshopάρω..) μας δείχνει μια εναλλακτική μέθοδο για να βοηθηθούμε στην ρύθμιση του μίγματός μας.
Βάζουμε ένα αισθητήρα "λ" στην εξάτμιση (το ακριβές σημείο ποικίλει ανάλογα με την εξάτμιση και τον κινητήρα, αλλά σε γενικές γραμμές , ένα παραδεκτό σημείο είναι στον σωλήνα του λαιμού και σε απόσταση γύρω στα 10-15cm από το στόμιο της εξαγωγής), ανοίγοντας μια τρύπα στην οποία βάζουμε helicoil (ή κολλάμε οποιοδήποτε θηλυκό σπείρωμα) με "καθαρή" τρύπα (χωρίς τα πάσα) τέτοια που να περνάει εφαρμοστά ο αισθητήρας.
(μετά, απλά βιδώνουμε μια κοντή ανοξείδωτη (ή τιτανίου, ή ergal) βίδα και δίνουμε factory look στο μοτόρι μας... )
Προτιμάμε αισθητήρα"λ" της Bosh ή NGK/NTK με 4 καλώδια (γύρω στα 35-40? στα "αυτοκινητάδικα"), γιατί έχει εξτρά επιστροφή (απευθείας γείωση, χωρίς το σασί της μοτό) και θερμαντήρα που βοηθάει ΠΟΛΥ στην γρήγορη και καλή ανάγνωση του αισθητήρα.
Συνδέουμε ένα Βολτόμετρο (κατά προτίμηση True RMS και ικανοποιητικής ανάλυσης - 4 digits ή 9.999 counts τουλάχιστον) στα καλώδια σήματος του αισθητήρα.
(δεν θα μπούμε σε λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του αισθητήρα, απλά να ξέρουμε ότι "λ" ονομάζεται η αναλογία αέρα/καυσίμου και ότι ο αισθητήρας αυτός είναι τόσο ευαίσθητος όσο πιο κοντά στην στοιχειομετρική αναλογία βρισκόμαστε...)
Ο στόχος είναι να πάρουμε μια μέτρηση κάπου ανάμεσα στα 0.90 και 0.70 Volt, για την καλύτερη απόδοση του κινητήρα μας.
Ψηλότερες τάσεις σημαίνουν "πλουσιότερο" μίγμα και χαμηλότερες "φτωχότερο".
(η στοιχειoμετρική αναλογία βρίσκεται περίπου στα 0.50 Volt)
Το "ζήτημα" εδώ είναι ότι η αύξηση της τάσης ΔΕΝ είναι γραμμική σε σχέση με τον "εμπλουτισμό" του μίγματος (από το 0.60 στο 0.80 έχουμε ΠΟΛΥ πιο πλούσιο μίγμα από ότι από το 0.40 στο 0.60) γι αυτό, αν π.χ. αλλάζοντας ένα νούμερο ζιγκλέρ πηγαίνουμε από το 0.5 στο 0.7, θα χρειαστούμε πάνω από δύο νούμερα για να πάμε από το 0.7 στο 0.9 !!
Σε γενικές γραμμές, το 0.80 είναι ελαφρώς "φτωχό" για το τέρμα γκάζι μας ενώ στο 0.95 αρχίζει να "κλάνει" το μοτέρ μας (συνοδευόμενο από μαύρο καπνό στην εξάτμιση κ.λ.π.)
Enough επι του παρόντος !! Όποιος σκοπεύει να σχοληθεί με το θέμα, μπορεί να βρει μεγάλη βιβλιογραφία σχετικά με τους αισθητήρες "λ" και τον τρόπο λειτουργίας και χρήσης τους..
(Εν τάχει αναφέρουμε ότι υπάρχει και ο (καραμπελαλίδικος) τρόπος ρύθμισης του μίγματος με την μέθοδο Θερμοκρασίας των Καυσαερίων (EGT), αλλά συνίσταται ΜΟΝΟ στον Bartlal - λόγω παντελούς απουσία κόμης , όπως και το - all time classic - Διάβασμα του Μπουζί ).