http://www.sport-fm.gr/article/prota...daktra/3119168
Τη δημιουργία «ανεξάρτητων σχολείων» με χρηματοδότηση από τους συλλόγους γονέων σκέπτεται το υπ. Παιδείας - Η πρόταση προβλέπει φοροελαφρύνσεις, απαλλαγή από ΦΠΑ και παροχή εκπαιδευτικών κουπονιών.
Εν μέσω του αλαλούμ για την επιβολή ΦΠΑ 23% στην Παιδεία, στο τραπέζι έπεσε μια καινοφανής ιδέα: η δημιουργία «ανεξάρτητων σχολείων», τα οποία θα είναι δημόσια-ιδιωτικά, με δίδακτρα που θα καταβάλουν οι γονείς.
Ακόμη και το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός νέου τύπου σχολείου το οποίο θα διέπεται από ένα μεικτό (δημοσιο-ιδιωτικό) καθεστώς εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, καθώς αναζητά εναγωνίως εναλλακτικές λύσεις για την επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Στα λεγόμενα «ανεξάρτητα σχολεία» γονείς και κηδεμόνες θα καλούνται να συνεισφέρουν οικονομικά στην κατά τα άλλα δημόσια εκπαίδευση των παιδιών τους. Η μορφή της συμμετοχής στα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, σύμφωνα με τις πρώτες σκέψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά, μπορεί να γίνει μέσω εκπαιδευτικών κουπονιών (school vouchers).
Πηγές αναφέρουν ότι η έμπνευση για τη δημιουργία των «Ανεξάρτητων Σχολείων» ως εκπαιδευτικών θυλάκων σε κάθε γειτονιά ανήκει στον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ) Χαράλαμπο Κυραϊλίδη. Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης φέρεται να άκουσε με ενδιαφέρον την ιδέα του κ. Κυραϊλίδη, αν και απέφυγε να τοποθετηθεί ευθέως επί του θέματος. Ο κ. Φίλης περιορίστηκε να εκφράσει τη διάθεση του υπουργείου να εξετάσει περαιτέρω, μεταξύ άλλων προτάσεων, το κατά πόσο το μέτρο των «ανεξάρτητων σχολείων» είναι καταρχήν εφικτό, βιώσιμο, αποδοτικό κ.ο.κ.
Με άμεση και έμμεση χορηγία
Σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η χρηματοδότηση ενός δημόσιου σχολείου μπορεί να εξασφαλιστεί από διάφορες εναλλακτικές πηγές πέραν της αυτονόητης, δηλαδή της κρατικής. Το ΙΟΒΕ διερευνά την άμεση αλλά και την έμμεση χορηγία, δηλαδή είτε την ενίσχυση απευθείας του σχολείου, είτε μέσω των μαθητών που φοιτούν σε αυτό. Δεν αποκλείεται όμως και η κάλυψη επιμέρους, συγκεκριμένων αναγκών, όπως η ανέγερση και συντήρηση κτιριακών εγκαταστάσεων, η μισθοδοσία και οι εργοδοτικές εισφορές των εκπαιδευτικών, τα έξοδα της επιμόρφωσης των διδασκόντων, η αγορά βιβλίων και γραφικής ύλης, η παροχή γευμάτων και υγειονομικής φροντίδας των μαθητών κ.λπ. Επιπλέον των προηγουμένων, η χρηματοδότηση μιας ημι-δημόσιας ή ιδιωτικά επιχορηγούμενης δημόσιας παιδείας μπορεί να γίνει μέσω εκπτώσεων στον φόρο εισοδήματος των γονέων, στην απαλλαγή από τον ΦΠΑ για τα δίδακτρα, καθώς και με παροχή εκπαιδευτικών κουπονιών - όπως προβλέπει και η πρόταση που φέρεται να παρουσίασε ο κ. Κυραϊλίδης στον υπουργό Παιδείας.
Ο μαθητής δημόσιου γυμνασίου κοστίζει στο ελληνικό κράτος 5.000 ευρώ ετησίως, ενώ το αντίστοιχο κόστος σε ιδιωτικό ανέρχεται σε 7.197 ευρώ, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ
Εικάζεται ότι τα «ανεξάρτητα σχολεία» θα είναι φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και προβλέπεται να ιδρύονται από συλλόγους γονέων, πανεπιστήμια και δήμους, με στόχο την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, χωρίς όμως δυσβάστακτα δίδακτρα. Αυτά τα «ανεξάρτητα» δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια δεν συνιστούν ακριβώς καινοτομία, καθώς πρόκειται για έναν θεσμό που υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια σε χώρες του εξωτερικού.