Προβολή αποτελεσμάτων 1 έως 14 από 14

Θέμα: Φωτοροματζο περί τεντώματος αλυσίδας

  1. #1
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    27/12/2008
    Μηνύματα
    1.004

    Φωτοροματζο περί τεντώματος αλυσίδας

    Ένα ζήτημα που έχει προβληματίσει όσους ασχολούμαστε-καταπιανόμαστε με την συντήρηση της μοτοσυκλέτας μας. Τα εργοστάσια δίνουν ένα μπούσουλα , σίγουρα θα υπάρξει trial and error και κάμποσα έχουν γραφτεί κατά καιρούς και στο φόρουμ. Σκέφτηκα λοιπόν να κάνω ένα φωτορεπορτάζ με τον πόνο μου και να δώσω αφορμή για περαιτέρω συζήτηση μπας και μάθω και ο ίδιος κάτι παραπάνω.

    Ολα ξεκινάνε λοιπόν απο το γεγονός ότι το γρανάζι της εξόδου του κινητήρα δεν βρίσκεται στο ίδιο σημείο με τον άξονα έδρασης του ψαλιδιού. Κάποια εταιρεία αν θυμάμαι καλά το είχε πραγματοποιήσει σε κάποιο καθαρόαιμο μοντέλο της,νομίζω η aprilia δεν είμαι σίγουρος, με την λογική ότι θα εξαφανιζόνταν οι τάσεις στην αλυσίδα απο την κίνηση του ψαλιδιού. Μειονέκτημα της μεθόδου για να αλλάξεις γρανάζι ή αλυσίδα (πράγματα αναλώσιμα στους αγώνες) έπρεπε να λύσεις το ψαλίδι.

    Στις συμβατικές μοτοσυκλέτες αυτή η απόσταση μεταξύ άξονα γραναζιού και άξονα ψαλιδιού δημιουργεί τάσεις στην αλυσίδα κατα την λειτουργία της ανάρτησης. Αυτό γιατί ο πίσω τροχός με τον τρόπο που είναι εδρασμένος δεν κινείται αμιγώς πάνω κάτω (αξονικά) αλλά διαγράφει μια τοξοειδή κίνηση. Αυτό το τόξο δεν επηρρεάζει τον πίσω τροχό μιας και είναι ανεξάρτητος ένεκα της έδρασης σε ρουλεμάν, αλλά επηρρεάζει την αλυσίδα μιας που συμπαρασύρεται στην όλη κίνηση. Επομένως η απόσταση μεταξύ γραναζιού κίνησης και άξονα πίσω τροχού δεν παραμένει σταθερή ,αλλά μεταβάλλεται όσο συμπιέζεται ή εκτείνεται η ανάρτηση.

    Ευλογα υποθέτει κανείς ότι αν δεν υπήρχε ανάρτηση η αλυσίδα θα μπορούσε να είναι μόνιμα τεντωμένη εκεί που πρέπει και δεν θα απασχολούσε.Σωστόν και εφαρμόζεται σε περιπτώσεις όπου δεν έχουμε ανάρτηση στο τροχό πχ στα κάρτ ή σε κάποια μηχανήματα όπου απλά τοποθετείται μια γλύστρα ή ένα ράουλο για να μαζεύει το ξεχείλωμα της αλυσίδας απο την χρήση.

    Στο παρόν αρθράκι για φωτομοντέλο έχουμε το γνωστό - άγνωστο ΚΤΜ950SM. H διαδρομή της πίσω ανάρτησης είναι πολύ μεγαλύτερη απο κάποιο streetαδικο μοντέλο, αλλά βολεύει περισσότερο στην κατανόηση μιας και οι διαφορές είναι μεγάλες και οφθαλμοφανείς.

    Θα δούμε τον δύσκολο τρόπο ρύθμισης μιας και τα απλά με τους τζόγους του εργοστασίου μπορούμε να τα κάνουμε εύκολα.Δύσκολος μιας και προϋποθέτει την αφαίρεση του πίσω αμορτισερ έτσι ώστε το σύνολο ψαλίδι - πίσω τροχός να έχει ελεύθερη κίνηση σ όλη τη διαδρομή.

    Η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα τυχαίνει να έχει πολύ εύκολη πρόσβαση στο αμορτισερ σ αντίθεση με κάποια πιο σπορ μοντέλα όπου πρέπει να λύσεις πλαστικά ή να αφαιρέσεις και εξαρτήματα (θυμάμαι το VFR800 2008 ενός φίλου που το αμορτισέρ πίσω απλά δεν φαίνεται , τόσο χωμένο) και αυτό είναι και το δυσκολότερο μέρος της διαδικασίας

    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	O0P5WZn.jpg 
Προβολές:	266 
Μέγεθος:	96,0 KB 
ID:	363926
    Αφού αφαιρεθεί, ο κάτω πείρος με δυσκόλεψε λίγο γιατί είχε πιάσει άλατα αλλά δε πειράζει καθαρίστηκε και λιπανθηκε με την ευκαιρία, διαπιστώνουμε ότι το σύνολο τροχός-ψαλίδι και παραφερνάλια είναι ασήκωτο!Οπότε επιστρατεύεται ένας γρύλλος αυτοκινήτου.

    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	rTFrqG7.jpg 
Προβολές:	265 
Μέγεθος:	78,1 KB 
ID:	363924

    Εδώ την φωτό δεν την πήρα απο τη σωστή γωνία.Χωρίς αμορτισέρ ο τροχός πέφτει και η αλυσίδα βρίσκεται σε χαλαρή κατάσταση. Η καρκαμούτσα που διακρίνεται σε γλύστρα και αλυσίδα είναι απο σπρεύ γράσσου, αυτό που κράζω στο thread αλυσίδα αυτός ο άγνωστος, απο μια πρόσφατη βόλτα όπου με δάνεισε φίλος. Μια τέτοια κατάσταση σε δρόμο θα μας τύχει μετά απο κάποια περίεργη ανωμαλία τύπου ράμπα που θα μας σηκώσει. Η αλυσίδα σ αυτή τη θέση είναι χαλαρή και αν δεν είναι σωστά τεντωμένη στην καλύτερη θα συρθεί πάνω στο ψαλίδι, θεωρητικά πάνω στη γλύστρα , πρακτικά μπορεί και στο μέταλλο αν είναι σώβρακο.


    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	wQabipU.jpg 
Προβολές:	264 
Μέγεθος:	82,6 KB 
ID:	363925

    Εδώ έχουμε ευθυγράμμιση άξονα εμπρός γραναζιού, άξονα ψαλιδιού και άξονα πίσω τροχού. Αυτό είναι το σημείο όπου η απόσταση άξονα εμπρός με άξονα πίσω γραναζιού γίνεται μέγιστη και εδώ είναι το σημείο όπου η αλυσίδα θα έχει την μεγαλύτερη της τάση. Όπως βλέπουμε στην προκειμένη περίπτωση ακόμη και σ αυτό το σημείο η αλυσίδα μας δεν τεντώνει σε κανένα σημείο.
    Τελευταία τροποποίηση από typhoon; 09/08/2016 στις 15:58. Αιτία: οι φωτό δεν ανεβαίνουν σωστά, θα τις διορθώσω εντός ημέρας

  2. #2
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    27/12/2008
    Μηνύματα
    1.004
    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	k9zPlmV.jpg 
Προβολές:	264 
Μέγεθος:	79,7 KB 
ID:	363927

    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	pmkubWv.jpg 
Προβολές:	264 
Μέγεθος:	58,4 KB 
ID:	363928

    Εδώ έχουμε την ακριβώς αντίθετη περίπτωση. Είμαστε φορτωμένοι δικάβαλλοι πχ και πέφτουμε σε λακούβα κρατήρα με χλμ. Εδώ θα τερματίσουν όλα και ο τροχός θα βρεθεί περίπου σ αυτή τη θέση. Εδώ βέβαια είναι τερματισμένος πάνω επίτηδες , βρίσκει φτερό αλλά για να καταλάβουμε την περίπτωση. Παρατηρούμε ότι παρόλο που το αμορτισέρ μας σε μια real κατάσταση μπορεί να είναι έτοιμο να δακρύσει η αλυσιδα είναι χαλαρή! Αυτό οφείλεται στην τοξοειδή κίνηση του ψαλιδιού που αναφέραμε παραπάνω. Η απόσταση των αξόνων των γραναζιών είναι εμφανώς μικρότερη απ ότι όταν ευθυγραμμίζονται γι αυτό και η αλυσίδα μας δεν έχει τάση.

    Εδώ μπορούμε να κάνουμε και κάποιες άλλες παρατηρήσεις ψιλοάσχετες με το θέμα. Η εκάστοτε μηχανή είναι σχεδιασμένη με κάποιες διαδρομές αναρτήσεων.Ο κατασκευαστής έχει λάβει υπόψη του όλο το φάκελο λειτουργίας του οχήματος (πχ στριτ, εντούρο, τουριστάδικο κλπ) και έχει προσθέσει σ αυτόν και κάποια περιθώρια ασφαλείας. Στη συγκεκριμένη φωτό στην πραγματικότητα ο τροχός ΔΕΝ βρίσκει στο φτερό. Είναι πολύ κοντά μεν αλλά δεν ακουμπάει πουθενά ούτε στις εξατμίσεις , ούτε το ψαλίδι στα πατάκια του συνεπιβάτη ενώ ούτε κατα διάννοια δεν υπάρχει περίπτωση το πίσω γρανάζι ή η δαγκάνα απο την άλλη μπάντα να ακουμπήσουν στις εξατμίσεις. Όλα αυτά τα έχει σκεφτεί ο κατασκευαστής για την μία και μοναδική φορά που θα φέρουμε την μοτοσυκλέτα μας σε μια τόσο ακραία κατάσταση, απαλείφοντας έτσι εναν ακόμη κίνδυνο πτώσης. Το αν θα το σώσουμε απο τέτοιο σκάσιμο είναι άλλη υπόθεση αλλά τουλάχιστον δεν θα μας επηρρεάσει τίποτα απο εκεί πίσω.
    Και έρχεται το σκεπτικό μου στους τύπους που βάζουν ανακλινώμενες βάσεις πινακίδας. Ωραία διπλώνει κάτω απο το φτερό, το δοκιμάζεις και λίγο με τα χέρια, ντοϊνγκ-ντοϊνκγ, μια χαρά δε βρίσκει πουθενά ,καλή δουλειά κάναμε...Ή τους άλλους (συνήθως V-Stromαδες εχω δεί)που βάζουν tool box εκεί ψηλά ψηλά παράκεντρα. Ρε παιδιά βλέπετε που μπορεί να φτάσει ο πίσω τροχός δε φοβάστε μη σκίσετε κάνα λάστιχο την χειρότερη στιγμή??? Τελοσπάντων ο καθένας όσο του κόβει, πάντως ξανασκεφτείτε το.
    Τελευταία τροποποίηση από typhoon; 09/08/2016 στις 16:01.

  3. #3
    Παλαιό μέλος Το avatar του/της nik69
    Εγγραφή
    26/12/2014
    Μηνύματα
    589
    Εγκυκλοπαιδικά , κάποιος Σουηδός ονόματι boyesen (βελτιωτής-κατασκευαστής διάφορων εξαρτημάτων για δίχρονα εάν θυμάμαι καλά) είχε πατεντάρει κάποιο σύνδεσμο για το πίσω ψαλίδι ώστε ο άξονας του πίσω τροχού να κινείται κυκλικά σε σχέση με το πίσω γρανάζι.
    Είχε δοκιμαστεί σε κάποια motocross.

    Άγνωστο γιατί δεν πέρασε σε παραγωγή (πιθανόν μεγάλο κόστος - λίγα πλεονεκτήματα σχετικά)

    Για προσπάθεια τοποθέτησης του γραναζιού κίνησης ομοαξονικά με τον άξονα του ψαλιδιού
    δεν έχω κάτι υπόψιν μου. Έχει γίνει κάποια προσπάθεια από κάποιον άραγε?

  4. #4
    Παλαιό μέλος Το avatar του/της panos_zip
    Εγγραφή
    01/02/2012
    Μηνύματα
    795
    typhoon
    κάποιες από τις φωτό σου δεν μου εμφανίζονται


    Παράθεση Δημοσιεύθηκε αρχικά από nik69 Προβολή μηνύματος
    ....
    Για προσπάθεια τοποθέτησης του γραναζιού κίνησης ομοαξονικά με τον άξονα του ψαλιδιού
    δεν έχω κάτι υπόψιν μου. Έχει γίνει κάποια προσπάθεια από κάποιον άραγε?
    BMW g450x
    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	se-vende-bmw-g450x-anyo-2009.jpg 
Προβολές:	285 
Μέγεθος:	100,9 KB 
ID:	363906
    - Triumph Daytona 675 (Track Bike)
    - Ducati Multistrada 1200s
    - IMR Corse 190RR

  5. #5
    Κύριος Σουπιάς Το avatar του/της daz
    Moderator
    Εγγραφή
    02/12/2008
    Μηνύματα
    11.962
    Καμία φωτό δεν φαίνεται.
    Sent from me using a computer.

  6. #6
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    27/12/2008
    Μηνύματα
    1.004
    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	2lnRb0A.jpg 
Προβολές:	266 
Μέγεθος:	82,1 KB 
ID:	363929

    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	Xowx1Ja.jpg 
Προβολές:	266 
Μέγεθος:	53,1 KB 
ID:	363930

    Εδώ έχω τεντώσει επίτηδες την αλυσίδα πέρα των προβλεπομένων. Δε ξέρω αν φαίνεται αλλά ακόμη και με το χέρι είναι τέντα. Στο σημείο ευθυγράμμισης των αξόνων. Εδώ παθαίνουμε ζημιά χοντρή. Αν η αλυσίδα μας είναι φθαρμένη, κομπιάζει ή στα τελευταία της , θα κόψει. Ίσως είναι η φθηνή περίπτωση αν την γλυτώσουμε απο κάνα μπλοκάρισμα του πίσω τροχού(όχι απίθανο).Αν κόψει η κάτω μεριά θα την μαζέψει στο μπροστά, αν κόψει επάνω θα μαζευτεί στο πίσω. 50-50.

    Αν η αλυσίδα όμως δεν έχει διάθεση να αφήσει τα εγκόσμια τότε όλο το ζόρι περνάει στο εμπρός γρανάζι και κατ επέκταση στα κάρτερ του κιβωτίου. Δυστυχώς δεν είναι καθόλου απίθανο να τα ραγίσει το οποίο μεταφράζεται σε χιλιάρικο χαλαρα.

    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	yU24WMm.jpg 
Προβολές:	266 
Μέγεθος:	66,1 KB 
ID:	363931
    Τελειώνοντας αυτή είναι η ιδανική τάση τεντώματος της αλυσίδας στην συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα. Στατικά φαίνεται σώβρακο, στη πράξη όμως λειτουργεί άψογα σ όλη την διαδρομή χωρίς τεντώματα και φθορές, μονός-δικάβαλλος-φορτωμένος.


    Ελπίζω να βόηθησα στην οπτικοποίηση της θεωρίας. Σχόλια , παρατηρήσεις, επισημάνσεις ευπρόσδεκτα.

    Παιδιά sorry για την ταλαιπωρία με τις φωτογραφίες,λες και ανέβαζα πρώτη φορά..

  7. #7
    Παλαιό μέλος Το avatar του/της DrIoannis
    Εγγραφή
    28/07/2005
    Μηνύματα
    1.795
    Κάτι παίζει με τις φώτο και δεν φαίνονται...
    «Ο μεγαλύτερος εχθρός της γνώσης δεν είναι η άγνοια, αλλά η ψευδαίσθηση της γνώσης» Stephen Hawking
    You will never be arrested #58

  8. #8
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    28/02/2014
    Μηνύματα
    4.161
    Μακάρι να είχαμε περισσότερα τέτοια ποσταρισματα αντί για τους συνηθισμένους ανούσιους καβγάδες στο moto.gr.

    Μπράβο φίλε, σ'ευχαριστούμε.

    Υγ: Εγώ πάντως τις φωτο τις βλέπω κανονικά.

  9. #9
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    27/12/2008
    Μηνύματα
    1.004
    Στην πρώτη δημοσίευση δεν φαινόντουσαν γι αυτό γράφουν τα παιδιά. Αργότερα το διόρθωσα

  10. #10
    ηλικιωμενο μελος Το avatar του/της sugariasgeorge
    Εγγραφή
    30/01/2016
    Μηνύματα
    536
    :ZZZ:

  11. #11
    τετρακυλινδρο μελος Το avatar του/της yiannis172
    Εγγραφή
    13/07/2008
    Μηνύματα
    730
    Παράθεση Δημοσιεύθηκε αρχικά από typhoon Προβολή μηνύματος
    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	2lnRb0A.jpg 
Προβολές:	266 
Μέγεθος:	82,1 KB 
ID:	363929

    Κάντε click στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος. 

Όνομα:	Xowx1Ja.jpg 
Προβολές:	266 
Μέγεθος:	53,1 KB 
ID:	363930

    Εδώ έχω τεντώσει επίτηδες την αλυσίδα πέρα των προβλεπομένων. Δε ξέρω αν φαίνεται αλλά ακόμη και με το χέρι είναι τέντα. Στο σημείο ευθυγράμμισης των αξόνων. Εδώ παθαίνουμε ζημιά χοντρή. Αν η αλυσίδα μας είναι φθαρμένη, κομπιάζει ή στα τελευταία της , θα κόψει. Ίσως είναι η φθηνή περίπτωση αν την γλυτώσουμε απο κάνα μπλοκάρισμα του πίσω τροχού(όχι απίθανο).Αν κόψει η κάτω μεριά θα την μαζέψει στο μπροστά, αν κόψει επάνω θα μαζευτεί στο πίσω. 50-50.

    Αν η αλυσίδα όμως δεν έχει διάθεση να αφήσει τα εγκόσμια τότε όλο το ζόρι περνάει στο εμπρός γρανάζι και κατ επέκταση στα κάρτερ του κιβωτίου. Δυστυχώς δεν είναι καθόλου απίθανο να τα ραγίσει το οποίο μεταφράζεται σε χιλιάρικο χαλαρα.

    [ATTACH=CONFIG]363931[/ATTACH]
    Τελειώνοντας αυτή είναι η ιδανική τάση τεντώματος της αλυσίδας στην συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα
    . Στατικά φαίνεται σώβρακο, στη πράξη όμως λειτουργεί άψογα σ όλη την διαδρομή χωρίς τεντώματα και φθορές, μονός-δικάβαλλος-φορτωμένος.


    Ελπίζω να βόηθησα στην οπτικοποίηση της θεωρίας. Σχόλια , παρατηρήσεις, επισημάνσεις ευπρόσδεκτα.

    Παιδιά sorry για την ταλαιπωρία με τις φωτογραφίες,λες και ανέβαζα πρώτη φορά..
    Στη συγκεκριμενη λογω μεγαλων διαδρομων,εννοεις οτι ειναι ετσι η σωστη ταση (σωβρακο στατικα);
    Σε ενα SS πχ θα επρεπε να ειναι πιο τεντωμενη αφου και η διαδρομη η οποια θα της παρει τα μποσικα,θα ειναι μικροτερη.
    Τον επιασα το συλλογισμο σου;

  12. #12
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    27/12/2008
    Μηνύματα
    1.004
    Ακριβώς όπως τα λες, το συγκεκριμένο αν δεν απατωμαι έχει διαδρομή περί τους 20 πόντους πίσω. Ένα ss έχει μόλις 12.

  13. #13
    Καλλίγραμμον Μέλος Το avatar του/της vaska
    Εγγραφή
    29/10/2007
    Μηνύματα
    7.850
    πάρτε μοτό με άξονα μωρε που ασχολείστε ακόμα με καδένες, κρίκους και ορινγκ

    Τυφώνααα Σωραίος ρε φίλε κι ευχαριστούμε για τον κόπο που έκανες να οπτικοποιήσεις την θεωρία.

    τσίμπα 3 και παγωμένες
    LIFE IS TOO SHORT to remove usb safely
    "These violent delights have violent ends
    And in their triumph die, like fire and powder
    Which, as they kiss, consume" William Shakespeare (Romeo & Juliet).

  14. #14
    Παλαιό μέλος
    Εγγραφή
    27/12/2008
    Μηνύματα
    1.004
    Thanks man! Το αξονάτο το εχω στα υπόψην μου σε βάθος 10ετίας όμως γιατί ακόμη γουστάρω την μαυρίλα και την ταλαιπώρια!Αν και εως τότε θα έχουμε τις υδραυλικές μεταδόσεις (αλά forklifts) απο την Honda, οπότε θα προβληματιστώ!

Παρόμοια θέματα

  1. περί αλυσίδας-γραναζιών ο λόγος
    από pineza στο forum Suzuki Bandit
    Απαντήσεις: 11
    Τελευταίο μήνυμα: 09/11/2013, 08:38
  2. περι αλυσιδας!!
    από lilaki_zxr στο forum Off topic
    Απαντήσεις: 57
    Τελευταίο μήνυμα: 23/06/2007, 08:36
  3. περι ρυθμισης της αλυσιδας
    από b_bong12 στο forum Τεχνικά θέματα: Tips & tricks
    Απαντήσεις: 6
    Τελευταίο μήνυμα: 11/12/2006, 14:38
  4. Περί Αλυσίδας …
    από niko13g στο forum Τεχνικά θέματα: Tips & tricks
    Απαντήσεις: 11
    Τελευταίο μήνυμα: 23/12/2003, 14:38
  5. περι βενζινης
    από bsari στο forum Τεχνικά θέματα: Tips & tricks
    Απαντήσεις: 3
    Τελευταίο μήνυμα: 13/11/2003, 01:48

Κανόνες δημοσιεύσεων

  • Δεν μπορείτε να ανοίξετε νέο θέμα
  • Δεν μπορείτε να απαντήσετε
  • Δεν μπορείτε να επισυνάψετε αρχεία
  • Δεν μπορείτε να επεξεργαστείτε τα μηνύματά σας
  •  
  • Ο κώδικας ΒΒ είναι ΟΝ
  • Τα smilies είναι ΟΝ
  • Ο κώδικας [IMG] είναι OFF
  • Ο κώδικας [VIDEO] είναι ΟΝ
  • Ο κώδικας HTML είναι OFF