Σύμφωνα με την ΟΔΗΓΙΑ 1999/62/ΕΚ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 17ης Ιουνίου 1999 ορίζεται ρητά το τι σημαίνει αυτοκινητόδρομος, για την χρήση του οποίου καταβάλλονται κόμιστρα στα διόδια!
Στο άρθρο 7 και την παράγραφο 2α αναφέρει ότι «Διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται μόνο στους χρήστες αυτοκινητοδρόμων ή άλλων οδών με περισσότερες από μια λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν οι οδοί αυτές έχουν χαρακτηριστικά ανάλογα προς τα χαρακτηριστικά των αυτοκινητοδρόμων καθώς και στους χρήστες γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων. Ωστόσο, σε κράτος μέλος στο οποίο δεν υπάρχει γενικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων ή οδών με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση που έχουν παρεμφερή χαρακτηριστικά, είναι δυνατόν να εισπράττονται διόδια ή τέλη χρήσης για τη χρησιμοποίηση της τεχνικώς ανωτάτης κατηγορίας οδών του εν λόγω κράτους μέλους». Αυτό, το τελευταίο σύμφωνα με μια πρώτη ερμηνεία νομικών κύκλων, σημαίνει ότι θα μπορούσε το κράτος να εισπράττει από τα διόδια οδών σαν την Πατρών Κορίνθου, αν σε όλη την Ελλάδα δεν υπήρχαν άλλοι δρόμοι που να καλύπτουν τα κριτήρια των αυτοκινητοδρόμων, τα οποία σύμφωνα με την ίδια οδηγία και το άρθρο 2 «αυτοκινητόδρομος: κάθε οδός η οποία έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί ειδικά για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, η οποία δεν εξυπηρετεί τις παρόδιες ιδιοκτησίες και η οποία:
1. εκτός από ορισμένα σημεία της ή εκτός από προσωρινές διευθετήσεις, διαθέτει, για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε, κατ’ εξαίρεση, με άλλα μέσα,
2. δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς,
3. χαρακτηρίζεται συγκεκριμένα ως αυτοκινητόδρομος».
Παράλληλα το άρθρο 7, στην παράγραφο 5 ορίζει ότι «Τα διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται, εισπράττονται και ελέγχονται κατά τρόπου ώστε η παρενόχληση της ροής της κυκλοφορίας να είναι η ελάχιστη, αποφεύγοντας κάθε υποχρεωτικό έλεγχο ή εξακρίβωση στα εσωτερικά σύνορα της Κοινότητας. Για το σκοπό αυτό, τα κράτη μέλη συνεργάζονται μεταξύ τους προκειμένου να καθιερώσουν μεθόδους που να επιτρέπουν στους μεταφορείς να καταβάλλουν τα τέλη χρήσης όλο το 24ωρο, τουλάχιστον στις σημαντικές αγορές, χρησιμοποιώντας όλα τα συνήθη μέσα πληρωμής, εντός και εκτός των κρατών μελών όπου εφαρμόζονται τα τέλη αυτά. Τα κράτη μέλη παρέχουν τις κατάλληλες εγκαταστάσεις στα σημεία πληρωμής των διοδίων και των τελών χρήσης, προκειμένου να τηρούνται τα συνήθη πρότυπα ασφαλείας των οδών». Αυτό σημαίνει ότι φυσικά ο δρόμος για τον οποίο πληρώνει ο οδηγός διόδια, θα πρέπει να έχει τα συνήθη πρότυπα ασφαλείας και φυσικά στους σταθμούς Διοδίων η παρενόχληση της ροής της κυκλοφορίας να είναι η ελάχιστη και όχι οι ουρές που βλέπουμε σε κάθε μεγάλη έξοδο των εκδρομέων.
Η οδηγία υπογράφηκε στο Λουξεμβούργο, στις 17 Ιουνίου 1999 από τον Πρόεδρο του Ευ. Κοινοβουλίου J. M. GIL-ROBLES και τον Πρόεδρο του Συμβουλίου F. MΑNTEFERING.
Βάσει των ανωτέρω και σε συνδιασμό με το γεγονός, οτι ευτυχώς στην Ελλάδα υπάρχουν και δρόμοι που πληρούν τις προδιαγραφές του άρθρου 7 παρ. 2α (βλ. Εγναντία Οδός, Αθηνών- Κορίνθου, Αθηνών- Λαμίας, ακόμα και η Αττική Οδός με το ιδιότυπο ιδιοκτησιακό καθεστός της), προκύπτουν τα παρακάτω:
1. Η Κορίνθου- Πατρών δεν μπορεί να λογίζεται ως "Εθνική Οδός" ή "Αυτοκινητόδρομος"
2. Συνεπώς είναι παράνομο να υπάρχουν διόδια για αυτόν τον δρόμο!
Και για όσους θεωρούν οτι οφείλουν παρόλα αυτά να υπακούσουν στους νόμους του Κράτους, απλά θα αναφέρω οτι το άρθρο 28 παρ. 1 του συντάγματος προβλέπει οτι το διεθνές δίκαιο υπερέχει έναντι του εθνικού!
Απο την στιγμή που παράνομα μας ζητούν να καταβάλουμε αντίτιμο για να κινηθούμε σε αυτό το "χωράφι", μπορούμε και οφείλουμε να αρνηθούμε να το καταβάλουμε, όπως κάνουν και οι ξένοι τουρίστες που έρχονται στην χώρα μας και περνούν απο εκεί!
Την καταγγελία αυτήν έκανε πρόσφατα ο νομάρχης Αχαϊας, Δημήτης Κατσικόπουλος.
Για να τους την σπάσουμε, θα μπορούσαμε να κατέβουμε μια Κυριακή και να μοιράζουμε φωτοτυπίες της Οδηγίας στους οδηγούς που φτάνουν στα διόδια!!![]()