Ολοι γνωριζετε φανταζομαι την τραγικη κατασταση που λεγεται "πιστα" στην Ελλαδα.
Με αφορμη το προσφατο κλεισιμο της "πιστας" των Μεγαρων πολλοι και μεσα σε αυτους και ο γραφων αναρωτηθηκαν γιατι στο διαολο ειναι ΤΟΣΟ δυσκολο πια να φτιαξει καποιος μια πιστα της προκοπης.
Κανεις δεν ξερει να δωσει μια σαφη απαντηση του ποσο μπορει να κοστιζε μια πιστα διεθνων προδιαγραφων, και ομως η μονιμη επωδος οσων ρωτησα ηταν να μην ασχοληθω με το θεμα.
Εγω ομως οταν μου λενε να μην το ψαξω τοτε ειναι που σκυλιαζω! Ετσι εκανα μια μικρη ερευνα και βρηκα μερικα πολυ ενδιαφεροντα πραγματακια που ειπα να μοιραστω μαζι σας.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Μια Ουγγροισπανικη εταιρια ξεκινησε την κατασκευη μιας ολοκαινουργιας πιστας στην Ουγγαρια, μηκους 4,650 μετρων, η οποια ενδεχομενως θα μπει στο αγωνιστικο προγραμμα του MotoGP απο το 2009. Την κατασκευη ανελαβε η Ισπανικη εταιρια Sedesa και το συνολικο κοστος της πιστας & εγκατασταεων ανερχεται στα 80 εκατομμυρια ευρω. http://www.bbj.hu/main/news_41923_se...2Bhungary.html
Δεν ξερω αν ειναι συμπτωση αλλα ενα ποσο της ταξης των 80 εκατ. ευρω φαινεται να ειναι "ταριφα" για την κατασκευη μιας πιστας παγκοσμιου κλασεως.
Η πιστα της Κωνσταντινουπολης με συνολικο μηκος 5,378 μετρα κατασκευαστηκε το 2005 και κοστισε επισης 80 εκατ. ευρω.
http://www.turkeytravelplanner.com/s...nbul_park.html
Ετσι λοιπον εχουμε μια πρωτη εικονα του ποσο θα κοστιζε αυτη η περιφημη πιστα στην Ελλαδα.
ΧΩΡΟΣ
Τι γινεται απο πλευρας χωρου ομως;
Η διασημη πιστα της Monza στην Ιταλια βρισκεται μεσα στο ομωνυμο παρκο συνολικης εκτασης 6,500 στρεμματων.
Ακομα και αν δεχτουμε οτι μια τετοια εκταση ειναι λιγο υπερβολικη για τα Ελληνικα δεδομενα (αν και οχι και τοσο οπως θα δειτε), μπορουμε να δουμε κατι πιο κοντινο σε εμας: Η πιστα της Κωνσταντινουπολης μαζι με τις σχετικες εγκαστασεις καταλαμβανει μια εκταση 2,215 στρεμματων.
Τετοιες εκτασεις βρισκονται ευκολα στην Ελλαδα.
Σκεφτειτε μονο οτι το Ολυμπιακο Κεντρο Ιππασιας στο Μαρκοπουλο καταλαμβανει μια εκταση 2,000 στρεμματων ( http://www1.rizospastis.gr/story.do?...8%2000:00:00.0 ) ενω η εκταση που καταλαμβανει το πρωην αεροδρομιου του Ελληνικου ανερχεται στα 5,300 στρεμματα! http://www.lifoland.gr/content/x8/440
ΚΟΣΤΟΣ ΕΚΤΑΣΗΣ
Οκ, και χωρο βρηκαμε! Τι κοστος αγορας μπορει να εχει ομως μια τετοια εκταση;;
Για να δουμε... Ενα προχειρο παραδειγμα που βρηκα ειναι 2,000 στρεμματα στην Κρητη λιγο εξω απο τα Χανια στα 10 εκατ. ευρω και "με θέα το Κρητικό πέλαγος", ετσι, για να βγαζουνε γουστα οι αναβατες οταν θα κουτρουβαλιαζουνε στην Κ10 με στυμμενη 6η!!!http://www.leonidas-homes.gr/view_pr...id=8271&tmpl=7
ΑΠΟΣΒΕΣΗ
Οκ, μεχρι τωρα εχουμε το συνολικο κοστος του εργου στα 80 εκατ. ευρω, στο οποιο ενδεχομενως να περιλαμβανεται και η αγορα της εκτασης.
Μια επιχειρηση ομως που θα αναλαβει να χρηματοδοτησει ενα τετοιο εγχειρημα θελει να βγαλει λεφτα απο αυτο (προφανως). Θα ηταν βιωσιμο ενα τετοιο project;
Eνα πολυ ενδιαφερον παραδειγμα ερχεται απο την πιστα του Donnington στην Μ. Βρετανια.
Στην ερευνα που εκανε η κρατικη υπηρεσια αναπτυξης (emda), το Donington Park και η Dorna σε σχεση με το οικονομικο αντικτυπο του MotoGP του 2004 αναφερονται καποια πολυ ενδιαφεροντα στοιχεια! http://www.emda.org.uk/news/newsreturn.asp?fileno=2715
Εκεινη την χρονια τον αγωνα παρακολουθησαν πανω απο 70,000 θεατες, οι οποιοι ξοδεψαν συνολικα πανω απο 16,5 εκατ. λιρες (20,8 εκατ. ευρω) σε διαμονη, φαγητο και διασκεδαση ενω πανω απο 130,000 θεατες περασαν απο την πιστα και την περιοχη στις 4 μερες του αγωνα.
Η ερευνα εδειξε οτι οντας στην πιστα οι θεατες ξοδεψαν σχεδον 14,6 εκατ. λιρες μεσα σε μια περιοχη 25 μιλιων, συμπεριλαμβανοντας τις πολεις του Derby, το Leicester και το Nottingham.
Το ολο event επισης ηταν η πηγη ενος ακομα ποσου της ταξης των 1,9 εκατ. λιρων ανα την επικρατεια.
Αυτος ο αριθμος προσελευσης θεατων ειναι πολυ συνηθισμενος:
το MotoGP στη νεα πιστα της Ουγγαριας προβλεπεται να προσελκυει 110 με 140 χιλιαδες θεατες τις ημερες του αγωνα, ενω το GP της Formula 1 στο Hungaroring προσελκυσε 106,000 θεατες http://www.grandprixcities.com/hun.html
Στο ιδιο μοτιβο, το GP της Formula 1 στην Καταλονια φετος προσελκυσε 136,200 θεατες, ενω πολυ κοντα ηταν και το MotoGP με 130,000 θεατες. http://www.grandprixcities.com/spn.html και το Μουτζελο με 134,000 θεατες. http://www.grandprixcities.com/raceattendances.html
Περα απο τους αγωνες παγκοσμιου επιπεδου ομως υπαρχει και το τοπικο σκελος.
Εδω ειναι μια πονεμενη ιστορια στην Ελλαδα... Οσοι εχουν ασχοληθει με τους αγωνες ξερουν καλα.
Το συμπερασμα ειναι οτι με τοπικους και ΜΟΝΟ αγωνες τα εξοδα μιας τετοιας πιστας ΔΕΝ βγαινουν.
Σε αυτη την περιπτωση ομως οι τοπικοι αγωνες θα λειτουργουν συμπληρωματικα των διεθνων, αποφεροντας ενα επιπλεον ευπροσδεκτο εσοδο στον ετησιο ισολογισμο.
Και βεβαια ας μην ξεχναμε τα αγαπημενα μας track days.
To 0-300 τυπικα εκανε 17-18 TD τη χρονια στα Μεγαρα, και 14-15 σχολεια ετησιως.
Ο Ζαφ επισης κανει περι τα 17 TD το χρονο http://www.ktmhellasclub.gr/phpBB2/v...99e65dafdc0684
Με μια μετριοπαθη συμμετοχη 150 αναβατων ανα TD εχουμε εσοδα της ταξης των 7,500 - 9,000 ευρω, η αλλιως 150,000+ το χρονο. Προφανως αυτο το ποσο παει στην τσεπη των διοργανωτων των TD αλλα ενα μερος πηγαινει για την ενοικιαση της πιστας.
(απο 600 - 4,000 ευρω στην περιπτωση των Σερρων) http://www.serrescircuit.gr/index.php?id=427
Σε πιστες παγκοσμιου επιπεδου βεβαια τα τιμολογια ειναι αλλα: Στην Monza η ενοικιαση της πιστας για μια ημερα κυμαινεται απο 13,000 ευρω τις καθημερινες μεχρι 22,000 ευρω τα ΣΚ. http://www.monzanet.it/doc_aggiornat...ffe2008ENG.pdf
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Βλεπουμε λοιπον, οτι και μονο με την πιστα να λειτουργει ενα 4ημερο για τον αγωνα του MotoGP, το αρχικο κοστος των 80-90 εκατομμυριων ευρω μπορει να αποσβεστει μεσα σε 4-5 χρονια!
Αν μεσα σε αυτα βαλουμε και τα δικαιωματα για τηλεοπτικη καλυψη, τις διαφημισεις χορηγων και τοπικων επιχειρησεων καθως και τα Track Days (μονο στις μοτο ειναι πανω απο 30 το χρονο), και τα σχολεια οδηγησης, καθως και τα αντιστοιχα events των αυτοκινητων, τοτε το συνολο των εσοδων αυξανεται θεαματικα.
Ακομα και αν πρεπει να υπολογισουμε τα ετησια κοστη της πιστας οσον αφορα την συντηρηση, διαχειρηση, προσωπικο, κλπ, ειναι ΞΕΚΑΘΑΡΟ οτι εφοσον η πιστα εχει εξασφαλισει αγωνες του ΠΠ εχει και εξασφαλισμενη κερδοφορια.
Αν στο παραπανω υπολογισουμε οτι ΥΠΑΡΧΕΙ ενδιαφερον τοσο απο FIA (Max Mosley) και απο Dorna για την διεξαγωγη αγωνων του παγκοσμιου στην Ελλαδα, και το ΓΕΓΟΝΟΣ οτι οταν ενας επιχειρηματικος ομιλος ΘΕΛΕΙ να κανει κατι στην Ελλαδα γινεται (αρκει και το ...λαδακι να ειναι καταλληλου SAE), τοτε ειλικρινα δεν βλεπω καμια μα καμια δικαιολογια για το οτι δεν γινεται πιστα στην Ελλαδα....