Ανοίγει η βαλβίδα εισαγωγής και καθώς το έμβολο κατεβαίνει πέφτει μέσα στο θάλαμο καυσης το μείγμα που αποτελείται από βενζίνη και αέρα. Αυτός είναι ο πρώτος χρόνος.
Μετά η βαλβίδα εισαγωγής κλείνει και το πιστόνι καθώς ανεβαίνει συμπιέζει το μείγμα. Αυτός είναι ο δευτερος χρόνος.
Με τις βαλβίδες ακόμα κλειστές και το πιστόνι στο ανώτερο σημείο να έχει ζουπίξει το μείγμα καλά καλά, το μπουζί δίνει σπινθήρα και το μείγμα αρπάζει. Η έκρηξη είναι ο τρίτος χρόνος και σπρώχνει το πιστόνι προς τα κάτω δίνοντας κίνηση που μέσω του σασμάν περνάει στην αλυσίδα.
Στο τέταρτο και τελευταίο χρόνο της λειτουργίας ανοίγει η βαλβίδα εξαγωγής καθώς το πιστόνι ανεβαίνει τα υπολείματα απ' την καυση περνάνε στην εξάτμιση.
Όταν λέμε συμπίεση εννοούμε την πίεση που ασκεί το πιστόνι όταν είναι στο πιο πάνω σημείο του με τις βαλβίδες κλειστές. Ακόμα και αέρας κοπανιστός να υπάρχει εκεί μέσα το πιστόνι με τις βαλβίδες κλειστές δεν μπορεί να φτάσει εύκολα πάνω πάνω γιατί ο αέρας δεν έχει από που να φύγει. Όταν κάποια βαλβίδα δεν κλείνει καλά ο αέρας περνά από εκεί και χάνεται η συμπίεση. Όταν τα ελατήρια του πιστονιού είναι χαλασμένα τότε ο αέρας δραπετεύει απ' τα πλάγια, απ' τα τοιχώματα του κυλίνδρου.
Όταν χαθεί μεγάλο μέρος της συμπίεσης το μηχανάκι δεν παίρνει μπροστά γιατί το μείγμα δραπετεύει απ' τα γνωστά σημεία και δεν μπορεί να γίνει η καύση.
Όταν το μηχανάκι είναι σβηστό τότε είναι πιο δύσκολο να γίνει η ανάφλεξη του μείγματος γιατί ο θάλαμος καυσης είναι κρύος και δε βοηθάει. Γι' αυτό έπαιρνε σε κατηφόρα και όχι με μίζα, μανιβέλα.
Edit.
Αυτά επειδή τον συμπαθούμε τον oldman και δε θέλουμε να πάθει τίποτα.
