Κάτσε να κλείσουμε και την ενότητα.
<παρένθεση> Στο χώρο της τεχνικής υπάρχουν όλοι αυτοί οι όροι RON, MON, PON, αλλά εμείς εδώ (στην καθομιλουμένη) χρησιμοποιούμε μόνο τον όρο "αριθμός οκτανίων". Σύμφωνα με τον ορισμό της χημείας του λυκείου, μιλάμε για το RON (που ορίσαμε παραπάνω). </παρένθεση>
Για το RON λοιπόν, η δοκιμή γίνεται σε εργαστηριακές συνθήκες, σε έναν πολύ απλό μονομπούκαλο κινητήρα μεταβλητής συμπίεσης (από 4:1 μεχρι 18:1 γράφουν τα τεφτέρια) και χωρίς άλλες λεπτομέριες. Μια από τις εργαστηριακές συνθήκες είναι το ότι η κινητήρας λειγουργεί χωρίς φορτίο. Οπότε μάνι-μάνι καταλαβαίνουμε ότι το RON δεν είναι παρά μια ένδειξη της αντικροτικής ικανότητας του καυσίμου, καί οτι κάποιο τελειωτικό μέτρο. ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ υποτίθεται ότι ψιλοϊσοδυναμεί με "απαλή χαλαρή οδήγηση χωρίς φορτία", αλλά προσωπικά αυτό το βρίσκω 'λίγο κάπως'.
Test Engine conditions Research Octane
[PHP]
Test Method ASTM D2699-92
Engine Cooperative Fuels Research ( CFR )
Engine RPM 600 RPM
Intake air temperature Varies with barometric pressure
( eg 88kPa = 19.4C, 101.6kPa = 52.2C )
Intake air humidity 3.56 - 7.12 g H2O / kg dry air
Intake mixture temperature Not specified
Coolant temperature 100 C
Oil Temperature 57 C
Ignition Advance - fixed 13 degrees BTDC
[/PHP]
(*CFR είναι ο κινητήρας μεταβλητής συμπίεσης)
(**ASTM: American Society for Testing and Materials --έχει και international division)
(***BTDC: Before Top Dead Center, πριν το ΑΝΣ)
Επειδή είναι πασιφανές ότι το RON δε μας λέει και πολλά, υπάρχει και μια άλλη δοκιμή που γίνεται με πιο ρεαλιστικές συθνήκες. Γιαυτό πήγαν και επινόησαν και τη λεγόμενο motor method:
Test Engine conditions Motor Octane
[PHP]
Test Method ASTM D2700-92
Engine Cooperative Fuels Research ( CFR )
Engine RPM 900 RPM
Intake air temperature 38 C
Intake air humidity 3.56 - 7.12 g H2O / kg dry air
Intake mixture temperature 149 C
Coolant temperature 100 C
Oil Temperature 57 C
Ignition Advance - variable Varies with compression ratio
( eg 14 - 26 degrees BTDC )
Carburettor Venturi 14.3 mm
[/PHP]
Υποτίθεται ότι αυτή η μέθοδος αντιπροσωπεύει οδήγηση με υψηλες ταχύτητες και φορτίο. Για την ώρα κρατά με το λόγο τους και παίρνουμε ένα ακόμα νούμερο που λέγεται MON - Motor Octane Number.
Το MON περιμένουμε σχεδόν πάντα να είναι μικρότερο από το RON. (Μιλάμε πάντα για τις βενζίνες μας όπως τις ξέρουμε). Άρα μάνι-μάνι-μάνι βλέπουμε ότι η αντικροτική ικανότητα του καυσίμου μας είναι ...ευαισθητούλα!
Και έρχομαι εγώ ο πτωχός καταλανωτής που οδηγώ ένα όχημα στις πλέον ετερόκλητες (κι ενίοτε αντίξοες ) συνθήκες, να ρωτήσω: Η βενζίνη που μου πουλάει το πρατήριο είναι τί αριθμού οκτανίων?
ΣΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ υπάρχει η σύμβαση του PON = Pump Octane Number. Δηλαδή ο αριθμός οκτανίου που βάζουμε από τις αντλίες. Αυτό δεν είναι νούμερο από κάποια άλλη δοκιμή, αλλά ο μέσος όρος (RON+MON)/2.
Τώρα κάπου εδώ μπερδεύομαι γιατί δεν έχω καταλάβει αν πρόκεται για αμερικάνικη ιδιοτροπία ή διεθνή σύμβαση. Υπάρχει ένας ακόμα δείκτης, το AKI = Antiknock Index, οποίος επίσης ορίζεται όπως το PON παραπάνω. Ίσως τελικά πρώτα να ορίζεται το AKI και μετά να επινοήθηκε το PON.
ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ότι η προδιαγραφή που διαβάζουμε το manual του μοτοριού μας, είναι το ΑΚΙ. Τουλάχιστον σε αυτό το συμπέρασμα οδηγούν οι αναφορές. Όπως επίσης το νουμεράκι που γράφουν τα πρατήρια είναι (σύμφωνα με το προηγούμενο) επίσης το AKI, ή PON = "pump".
ΕΛΑ ΟΜΩΣ που .............
[FONT=century gothic]Συνεχίζεται...[/FONT]
![]()