Χμμμμμ...
Χμμμμμ...
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2
Πονηρός ο.. βλάχος (με το clickbait)
Για όσους δεν ξέρουν από drone, το gimbal (δηλαδή το σύστημα της κάμερας) οριζοντιώνεται πάντα εφόσον το drone είναι ενεργοποιημένο.
Ακόμα και στο χέρι σου αν πιάσεις το drone και το κουνήσεις, η κάμερα θα διαβάζει τους αισθητήρες και προσαρμόζεται ώστε να μένει οριζόντια.
Τώρα ο τύπος στο βίντεο δεν έκοψε το "ρεύμα" (αυτό δεν γίνεται από απόσταση) αλλά έκοψε τους ρότορες.
Το drone άρχισε ελεύθερη πτώση (όπως ήταν λογικό) αλλά ταυτόχρονα το gimbal προσπαθούσε να μείνει οριζοντιωμένο.
Η ταχύτητα πτώσης του drone δεν συνάδει με αυτά που λέει μετά.. (οτι οι έλικες έκαναν γυροσκοπική κίνηση, ή οτι έκαναν οτι θα έκανε ένα ελικόπτερο)
Και αυτό γιατί οι έλικες του drone είναι σταθερής κλίσης. Για να γίνει αυτό που επικαλείται το video θα έπρεπε η προπέλα να μπορεί να αλλάξει κλίση (angle of attack) ώστε να κάνει feathering.
Αλλά και πάλι αυτό δεν θα είχε νόημα σε κατακόρυφη πτώση.
Για την ιστορία, τα drone έχουν 3 προστασίες ώστε να μην κλείσουν κατά λάθος οι ρότορες όταν είναι σε πτήση. Ναι, μπορείς να παρακάμψεις τις προστασίες και να κλείσεις τους ρότορες (και το αποτέλεσμα είναι αυτό του βίντεο) αλλά γενικά στα drone δεν τους αρέσει ΚΑΘΟΛΟΥ αυτό.
Κατά τα άλλα, καλό clickbait. Του το δίνω!
πώς ακριβώς οριζοντιώνεται όταν η κίνηση που κάνει είναι μόνο κάθετα;
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2
Μέσω software (όπως το κινητό σου)
Το συγκεκριμένο drone έχει μόνο κάθετη μηχανική κίνηση.
ΑλλάΑυτά είναι για την οριζόντια κίνηση. Δεν φτάνουν την ποιότητα και αμεσότητα της μηχανικής κίνησης, αλλά για ένα τόσο μικρό drone είναι μια χαρά (και καλύπτουν την μέση χρήση που αναμένεται να έχει το συγκεκριμένο drone)Supports RockSteady, HorizonBalancing, and turning stabilization off
Για να εξηγήσω κάτι που έγραψα πιο πάνω:
Τα drone πραγματικά απεχθάνονται το να σταματήσεις τους ρότορες εν ώρα πτήσης.
Ο μόνος λόγος που το επιτρέπουν είναι λόγοι ασφαλείας, για να μην προκαλέσουν τραυματισμούς σε ανθρώπους/ζώα εφόσον ο χειριστής κρίνει οτι υπάρχει κίνδυνος από την λειτουργία τους.
Έτσι λοιπόν ένα drone αν το διατάξεις "κλείσε τους ρότορες" θα το κάνει "αυστηρά" (και δεν θα προσπαθήσει να τους κινεί με μικρότερη ταχύτητα ή να κάνει feather ή οτιδήποτε άλλο) γιατί θεωρεί οτι υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού άμα δεν πράξει αλλιώς. Ενώ αν δεν υπήρχε κίνδυνος τραυματισμού, δεν θα έπρεπε να κλείσεις τους ρότορες..
Νομίζω να εξήγησα σωστά και κατανοητά την λογική αυτή.
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2
Δεν έχει δηλαδη να κάνει ότι το βάρος του είναι στο κάτω μέρος του σώματος του drone, οπότε λόγω βαρύτητας και αεροδυναμικής θα οριζοντιωθεί.
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2
Σου λέω οτι το drone πέφτει. Απλά αυτό. Τίποτα άλλο.
Το Gimbal (και όλο το σύστημα εικόνας) προσπαθεί να μείνει οριζόντιο. Δεν μένει οριζόντιο με μεγάλη επιτυχία (φαίνεται και στο video)
Το συγκεκριμένο drone λόγω μεγέθους μπορεί να έχει λίγο καλύτερη κατανομή βάρους και να μην έχει την τάση να κάνει flip over λόγω βάρους προς τα μπρος ή προς τα πίσω.
Όμως σε καμία περίπτωση δεν έχει σύστημα που ελαττώνει την πτώση ή κινεί τους ρότορες (Όπως υπαινίσσεται το βίντεο). Αυτό θα ήταν παράνομο. Θα ήταν σαν να χρησιμοποιείς το κόκκινο κουμπί έκτακτης ανάγκης στη μοτοσικλέτα σου να κλήσεις τον κινητήρα, αλλά επειδή η μηχανή σου ακόμα κάνει slide στο δρόμο o κινητήρας δίνει λίγες στροφές ακόμα και δεν κόβει απότομα για να διευκολύνει το slide..
Υπάρχουν και άλλα βίντεο στο youtube με πτώσεις drone. Θα δεις οτι όπου δεν υπάρχει σφοδρή κρούση στον αέρα, όλα είναι παρόμοια... (επειδή το gimbal προσπαθεί να μείνει οριζόντιο)
Τα drone είναι συμμετρικά κατά τον ένα άξονα (ROLL)
Οπότε το μόνο που μας ενδιαφέρει (άσχετα με το αν το κέντρο βάρους είναι ψηλά ή χαμηλά) είναι αν το κέντρο βάρους είναι προς τα μπροστά (όποτε το μπροστά μέρος θα πέφτει γρηγορότερα από το πίσω και το drone θα κάνει flip over) ή προς τα πίσω (όποτε το πίσω μέρος θα πέφτει γρηγορότερα από το μπροστά και το drone θα κάνει πάλι flip back)
Τα περισσότερα drone επειδή έχουν την μπαταρία πίσω από το gimbal και η μπαταρία είναι το 75% και βάλε του βάρους του drone, έχουν την τάση να κάνουν flip back. Αυτό δεν σημαίνει οτι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις.
Υ.Γ.:
Τα drone δεν έχουν αεροδυναμική. Παράγουν άνωση με τους ρότορες. Δεν είναι σαν τα αεροπλάνα που τα φτερά παράγουν άνωση όσο υπάρχει κίνηση.
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2
Τα drones (τα τετρακόπτερα) κρατιούνται στον αέρα αποκλειστικά από την αντίρροπη κίνηση ανά ζεύγος των ελίκων που έχουν και παράγουν ώθηση προς τα πάνω.
Τα κέντρα έλξης (κέντρα περιστροφής των ελίκων) πρέπει να σχηματίζουν ισόπλευρο σχήμα. Στα τετρακόπτερα, τετράγωνο.
Πέρα από αυτή την απαίτηση, το σώμα του drone δεν χρειάζεται να έχει καμία μα καμία αεροδυναμική ιδιότητα για να μπορεί το drone να πετάξει. Το σώμα μπορεί να έχει ότι σχήμα θέλεις.
Το κέντρο βάρους του drone δεν χρειάζεται καν να βρίσκεται στο κέντρο του τετραγώνου. Είναι το ιδανικό, αλλά όχι απαραίτητο.
Ο τρόπος που το drone κινείται στον χώρο, είναι αλλάζοντας ταχύτητα περιστροφής στους έλικες. Αν αυξηθεί η ταχύτητα περιστροφής των "πίσω", τότε παράγουν περισσότερη ώθηση και το drone έχει την τάση να σηκώνεται από πίσω και να προχωράει προς τα μπροστά. Για να μείνει το drone στο ίδιος ύψος πτήσης, όταν αυξάνουμε την ταχύτητα περιστροφής των "πίσω" ελίκων ταυτόχρονα μειώνουμε την ταχύτητα των μπροστινών*. Έτσι το drone μένει στο ίδιο ύψος, αλλά κινείται προς τα μπρος. Αντίστοιχα κάνουμε για την κίνηση δεξιά αριστερά. Τέλος η κίνηση του drone γύρω από το γεωμετρικό κέντρο των ελίκων γίνεται αυξάνοντας την ταχύτητα περιστροφής του ενός ζεύγους των ομορρόπων ελίκων (πχ 1 και 3) ενώ μειώνουμε την ταχύτητα των άλλων δύο (2 και 4)
Τα τετρακόπτερα από την φύση τους λοιπόν εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνο στην κίνηση (περιστροφή) των ελίκων για να πετάξουν. Αν οι έλικες σταματήσουν, τότε δεν υπάρχει καμία άλλη επιφάνεια που να είναι σχεδιασμένη να παράγει άνωση σε ένα τετρακόπτερο.
Ακόμα και οι ίδιοι οι έλικες, αν είναι σταματημένοι δεν μπορούν να παράξουν άνωση κατά την πτώση επειδή περνάει αέρας γύρω τους και τους κινεί "ελεύθερα" (σε ένα υποθετικό σενάριο)
Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα μπορούσαν να παράξουν μια αμελητέα αντίσταση.
Από εκεί και πέρα, με την αυστηρή έννοια του όρου, αεροδυναμική έχουν τα πάντα. Ακόμα και τα βράχια
Προφανώς μιλάμε για αεροδυναμικές ιδιότητες, χρήσιμες κατά την πτήση ενός αντικειμένου.
*Για να μην "τουμπάρει" το drone πρέπει η μεταβολή της ταχύτητας περιστροφής στο ένα ζεύγος να είναι διαφορετική απ' ότι στο άλλο. Έτσι αν έχουμε αύξηση 5% της ταχύτητας περιστροφής σε σχέση με την ηρεμία στο ένα ζεύγος τότε θα έχουμε μείωση 4% ή 3% στο άλλο (αλλά όχι 5% και στο άλλο.)
Υ.Γ.: Στα drones σταθερής πτέρυγας σαφώς τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά, καθώς εκεί υπάρχει μια σταθερή επιφάνεια (το φτερό) που ανάλογα με την κίνηση της το drone μπορεί να παράξει κάποιο ποσό άνωσης. Σε αυτά τα drone μπορούμε να έχουμε gliding. Στα τετρακόποτερα (και τα ελικόπτερα..) όχι!
Τα λες πολύ σωστά, και χάρηκα που διάβαζα αυτά που γράφεις, είπα μέσα μου,να κι ένας που καταλαβαίνει πέντε πράγματα.
Ένα όμως σου ξέφυγε, η άνωση. Άνωση έχει το πλοίο και το αερόστατο. Τα πετούμενα με δυναμικό τρόπο, αεροπλάνα,ελικόπτερα, ντροουν, ανεμόπτερα κ.ο.κ. δεν πετάνε από άνωση, πετάνε από άντωση. Ένα γράμμα διάφορα, τελείως άλλη έννοια.
Κατά τα άλλα, ωραίος. Με έβαλες να -ξανα-σκεφτομαι να πάρω κι εγώ ένα.
Έχω ζάλη, ζάλη στο κεφάλι, έχω ζούρλα στο μυαλό,
παίζουν βιφόρια και αρβιεφίδια, γραναζιωτικό σκοπό
πολύ ωραία και διδακτικά όλα όσα γράφεις αλλα δεν απαντουν σε αυτό που γράφω και αναφέρονται σε χρήση του drone με τα κινητηράκια σε λειτουργία.
Όταν το συγκεκριμένο (DJI Neo) drone κάνει ελεύθερη πτώση, λόγω του ότι η μπαταρία του είναι πιο κάτω από τα υπόλοιπα μέρη του, λόγω του ότι έχει αυτά τα τεράστια propeller guards, και του ότι από κάποιο σημείο της πτώσης και μετά τα προπελάκια του θα αρχίσουν να περιστρέφονται, μου φαίνεται πολύ λογικό να πέφτει οριζοντιωμένο.
Τελευταία τροποποίηση από harris_x; 03/12/2024 στις 13:45.
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2
Δεν καταλαβαίνω το τελευταίο σχόλιο.
Πάντως εν συντομία διαβάζοντας τι λέγαμε και τι ψάχναμε, εγώ θα επιμείνω στην άποψη μου. Τα πολυκόπτερα δεν μπορούν κάνουν feathering (οι έλικες έχουν σταθερή γωνία κλίσης - angle of attack) και είναι τόσο αεροδυναμικά όσο ένα τούβλο.
Επίσης το Gimbal (το σύστημα ελέγχου της κάμερας) σε όλα τα drones της DJI λειτουργεί πάντα όσο το drone είναι ενεργοποιημένο και κάνει μόνιμα stabilization με βάση τους γυροσκοπικούς σένσορες του drone.
Τέλος, θα προσθέσω οτι μπροστά στις υπόλοιπες χαωτικές δυνάμεις που επιδρούν πάνω σε ένα σώμα που έχοντας μια αρχική ταχύτητα πλέον κινείται σε σχεδόν ελεύθερη πτώση, το κέντρο βάρος του σώματος παίζει μικρό αν όχι σχεδόν καθόλου ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα.
Αν ήταν έτσι, όταν ένα φτερό αεροπλάνου ξεκολλούσε από το σώμα του αεροπλάνου θα έπρεπε να κάνει feathering και να προσγειώνεται ομαλά μόνο του..
Υ.Γ.: Οι μοτοσικλέτες για παράδειγμα, θέλουν να μένουν όρθιες όσο βρίσκονται σε κίνηση και να κινούνται σε ευθεία γραμμή. Αυτό είναι αποτέλεσμα της ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ τους, όχι του κέντρου βάρους τους, ή της αεροδυναμικής τους.
Το γεγονός όμως οτι θέλουν να μένουν όρθιες δεν σημαίνει οτι άμα μπλοκάρεις κάποιον τροχό θα συνεχίσουν να κινούνται ομαλά, θα μειώσουν ταχύτητα, σταματήσουν στην άκρη του δρόμου και θα γύρουν με χάρη στα πλευρικά κυγκλειδώματα!
Τελευταία τροποποίηση από Phantom; 03/12/2024 στις 14:09.
Δηλαδή να πέφτει οριζοντιωμένο λόγω του ότι ο αέρας περνά μέσα από από τα propeller guards, επιβάλλοντας στους έλικες να περιστρέφουν και να είναι στην όψη λόγω του βάρους της μπαταρίας, δεν παίζει;
οπότε και το βελάκι, αν το πετάξεις προς τα πάνω θα πέσει με τυχαίο τρόπο προς τα κάτω, όχι με τη μύτη γιατι εκεί έχει μεγαλύτερο βάρος.
Σωστά, μόνο που για το drone που συζητάμε (DJI neo) το stabilization γίνεται μόνο ως προς τον Ψ, προς τον Χ κάνει περιορισμένες διορθώσεις μέσω software. Όπότε δε θα μπορούσε το βίντεο να είναι προϊόν stabilization αλλά κάθετης και σχεδόν ομαλής πτώσης.
https://youtu.be/qh7bx5J1Udc?si=z5eJ-TU_plnvMdhp
Τελευταία τροποποίηση από harris_x; 03/12/2024 στις 14:35.
moto.gr on Instagram: https://www.instagram.com/motogrforum/
moto.gr on Facebook: https://www.facebook.com/groups/1800...3?locale=el_GR
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια
Οδηγήστε έξυπνα και με ασφάλεια 2