Μπορεί να είχαν φαγωθεί από την διάβρωση ή την ηλεκτρόλυση οι βόλτες της ντιζας, η να ήτανε μακρύ το 13αρι κλειδι και να είχες φάει γερό πρωινό!
Όπως βλέπω τα γραφόμενα του Αποστόλη συμφωνούν με το πινακάκι της Proxxon που δίνει 25 Νm.
Μπορεί να είχαν φαγωθεί από την διάβρωση ή την ηλεκτρόλυση οι βόλτες της ντιζας, η να ήτανε μακρύ το 13αρι κλειδι και να είχες φάει γερό πρωινό!
Όπως βλέπω τα γραφόμενα του Αποστόλη συμφωνούν με το πινακάκι της Proxxon που δίνει 25 Νm.
Ηταν λίγο μακρύτερο το Stahlwille οντως. Αλλά γερό πρωινό δεν είχα φαει
Πιστευω φταίνει οι κωλόβιδες 8,8, για μένα είναι απο χώμα αυτες οι βίδες.
Περί ροπών σύσφιξης.
Πρόσφατα έκανα αλλαγή μπουζί σε μοτέρ Opel astra 1.8. Ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου δίνει ροπή σύσφιξης 25ΝΜ για τα μπουζί. Την αντικατάσταση την έκανε συνάδελφος που δουλεύει και μηχανικός αυτοκινήτων (μηχανοτρονικός, όπως λέγεται η ειδικότητά του, δούλευε κοντά 10 χρόνια σε συνεργεία full time, πλέον πρωινά δουλεύει ως τεχνικός στην εταιρεία που εργάζομαι και απογεύματα περιστασιακά σε συνεργεία) στον οποίος έχω απόλυτη εμπιστοσύνη.
Αρχικά έσφιξε εμπειρικά τα μπουζί (χωρίς χρήση δυναμόκλειδου). Όταν τελείωσε του ζήτησα να βάλει το δυναμόκλειδο (καινούριο Norbar 10-50 που έχουμε πάρει). Πόσο μέτρησε; 14ΝΜ... Του λέω, καλά, ο κατασκευαστής δίνει 25, εσύ έσφιξες μόνο τόσο;
Η απάντησή του: αν θέλεις τα σφίγγουμε άλλα 2-3 ΝΜ, αλλά σε καμία περίπτωση παραπάνω (ούτε καν μέχρι τα 20ΝΜ). Δεν εμπιστεύομαι παραπάνω. Δεν έχεις κανένα θέμα κι έτσι όπως έσφιξαν κλπ.
Τον εμπιστεύτηκα.
Την ίδια στιγμή, στο ίδιο αμάξι (20ετίας σήμερα, με 300.000 χλμ όταν αλλάχθηκαν τα μπουζί που προανέφερα), πέρσι το καλοκαίρι που το πήγα για τακτικό service σε συνεργείο (που κατά τα λοιπά εμπιστευόμουν) που περιλάμβανε και αλλαγή λαδιών, όταν πάω να πληρώσω βλέπω στην απόδειξη και χρέωση κατασκευής τάπας λαδιού. Έκπληκτος ρωτώ τι συνέβη (κανείς δεν με ενημέρωσε πριν). Μου λένε ξέρεις, δεν στεγανοποιούσε καλά η η τάπα του κάρτερ και σου φτιάξαμε νέο σπείρωμα στο κάρτερ (μου έβαλαν Μ16 τάπα από Μ14 που είχε το αυτοκίνητο). Αφού άκουσαν τα ανάλογα "γαλλικά", απλά μου αφαίρεσαν τη σχετική δαπάνη (η ζημιά όμως έγινε).
Για την ιστορία, για τη συγκεκριμένη τάπα το manual δίνει ροπή σύσφιξης 14ΝΜ. Ας αναλογιστεί ο καθένας με πόσα μπορεί να έσφιγγαν για να την βιάσουν τελικά...
Ναι 14 Νm έσφιξα με ροποκλειδο την τάπα του Κάρτερ στο corsa c 1.4 του γιου μου πριν κανένα μήνα και η ροπή ήταν υπεραρκετή. Αυτές οι τάπες έχουν o-ring λαστιχενιο που κάποια στιγμή φθείρεται και θέλει αλλαγή. Αν δεν το είδαν και είχε ψιλοδιαρροη, το έσφιξαν κάργα και χάλασαν τις βόλτες του Κάρτερ (πολλά Κάρτερ είναι αλουμινένια).
Τα μπουζί που έβαλα τα έσφιξα 25Nm πάλι με το ροποκλειδο Norbar 8-50 όπως κάνω τόσα χρόνια χωρίς πρόβλημα. Το ίδιο έκανα και στο προηγούμενο αμάξι μου επί 25 χρόνια. Άλλωστε τόσο συνιστά και η NGK. Ποτε δεν είχα πρόβλημα ούτε στο nissan ούτε στο corsa.
Δεν ήταν 14, παραπάνω ήταν. Οι βίδες θέλουν λιγότερη δύναμη για να χαλαρώσουν. (αν δεν είναι κολλημένες, αν πατάνε σε χάλκινες ροδέλες κτλ.) Και επιπλέον πιστεύω έκανε δοκιμές σε διάφορες ροπές μέχρι να χαλαρώσουν στην ένδειξη 14 του δυναμόκλειδου αφού δεν είναι ηλεκτρονικό να δείχνει τη ροπή σε πραγματικό χρόνο.
Το έμπειρο χέρι καταλαβαίνει πότε συμπιέζεται η χαλκοροδέλα του μπουζί όταν αυτό είναι καινούριο.
Sent from me using a computer.
Ακριβώς. Και αυτή η ιστορία μου θυμίζει μια άλλη ιστορία σε ένα εργοστάσιο, που οι εργάτες εσφιγγαν χωρίς ροποκλειδο συνδέσεις χιλιάδων βολτ επειδή είχαν εμπειρία χρόνων, και όλο και έπεφταν οι ασφάλειες. (Σε ηλεκτρικές συνδέσεις άμα δε βάλεις,ροποκλειδο δεν είσαι ποτέ αρκετά κοντά
Επειδή ήμασταν μαζί με τον άνθρωπο, αυτό που κάναμε ήταν να ανεβάζουμε προοδευτικά (ανά 1ΝΜ) τη ρύθμιση ροπής του δυναμόκλειδου (ξεκινήσαμε από τα 10ΝΜ αν θυμάμαι), μέχρι να φτάσει να κάνει το κλικ. Στα 13ΝΜ δεν έκανε, στα 14 έκανε.
Περί συμπίεσης ροδέλας μου είπε και το παλληκάρι παρεμπιπτόντως, όταν του είπα έκπληκτος, "μα καλά, μόνο 14ΝΜ ενώ η Opel δίνει 25";
Εγώ πάντως τα μπουζι που βάζω γράφουν επάνω 25 και τα σφίγγω με δυναμόκλειδο στα 25 και δεν έχω πρόβλημα πουθενά.
Αν δεν έχω δυναμόκλειδο, σε καινούρια μπουζί η μέθοδος είναι γνωστή.
Σε μπουζί που έχουν πατήσει τη ροδέλα τους και ξαναχρησιμοποιούνται, παίζει ρόλο η εμπειρία αλλά ποτέ δεν είσαι σίγουρος.
Το το ί είναι ακόμα εγγύηση και πάει αντιπροσωπεία και η τάπα του κάρτερ είναι για καινούρια σπειρώματα. (μου το είπαν οι ίδιοι)
Τις ρόδες τις έσφιξαν με δυναμόκλειδο (το είδα) και στο σπίτι έβαλα το δικό μου αριστερόστροφα στα 200nm και δεν έλυσαν τα μπουλόνια.
Δε ξέρω τι κάνουν ρε συ.
Sent from me using a computer.
Τελευταία τροποποίηση από daz; Χθες στις 22:46.
Sent from me using a computer.
Νομίζω κατάλαβα τι θέλει να πει ο φίλος σου αλλά η ιδανικότερη λύση (κατά τη γνώμη μου) δεν είναι το χέρι.
Το αλουμίνιο είναι διαολεμένο. Χρειάζεται εμπειρία για να μη γίνει μαλακία ακόμα και με δυναμόκλειδο.
Αν πάρεις ένα ακριβέστατο δυναμόκλειδο και το γυρίσεις δίχως αύριο σε μια Μ6 (ή μικρότερη) σε αλουμίνιο, περιμένοντας να κάνει κλικ στα 10νμ ή δε θα κάνει κλικ ποτέ και θα πάρεις τα σπειρώματα στο χέρι, ή θα σφίξεις παραπάνω από 10νμ. Σε μεγαλύτερες βιδες υπάρχει μεγαλύτερη ανοχή σε παραπάνω ροπές οπότε πιθανότατα θα την σφίξεις παραπάνω νομίζοντας οτι επειδή έβαλες δυναμόκλειδο η βίδα είναι εκεί που χτύπησε το δυναμόκλειδο.
Τελευταία τροποποίηση από daz; Χθες στις 22:49.
Sent from me using a computer.
Το πρόβλημα με τα δυναμοκλειδα είναι ότι απαιτούν και προσοχή στη χρήση. Τα δυναμοκλειδα τύπου κλικ έχουν το μειονέκτημα του ότι αν πλησιάζεις την επιθυμητή ροπή αλλά φτάνεις στο τέρμα της κίνησης σου και μετά ξανααρχισεις είναι πολύ πιθανό να μην καταλάβεις ποτέ το κλικ, ειδικά αν μιλάμε για ροπές πάνω από 15νμ και αβολες γωνίες όπως είναι τα μπουζί. Μου έχει τύχει σε μπουζί κιόλας να κλικαρει το ροποκλειδο από την αρχή της κίνησης κ εγώ να συνεχίζω.
Κάτι άλλο με τα αλουμινένια μπλοκ, αν έχουν αρπάξει οι βόλτες και είναι έτοιμες να δωσουν, το έμπειρο άτομο το καταλαβαίνει. Εκεί προφανώς δε σε σώζει ούτε ροποκλειδο ούτε τπτ, απλά η κεφαλή χρήζει επισκευής.
Και κάτι τελευταίο, η ροπή αποσυσφιξης σε σπείρωμα το οποίο είναι καθαρό, δλδ χωρίς κόλλα σπειρωματων, ή χωρίς σκουριά και διάβρωση, είναι πάντα μικρότερη της ροπής σύσφιξης
Έχεις δίκιο, τα έγραψα λάθος. Εννοούσα ότι σε δεξιόστροφη φορά του δυναμόκλειδου, έχοντας ήδη το μπουζί σφιγμένο με το χέρι, ξεκινήσαμε με ρύθμιση του οργάνου στα 10ΝΜ και ανά 1 ΝΜ ανεβαίναμε. Στα 10, έκανε κλικ, στα 11, 12, 13, 14 το ίδιο, στα 15 δεν έκανε, άρα το σφίξιμο ήταν μεταξύ 14 και 15. Έτσι καταλήξαμε στα 14ΝΜ.
Στο θέμα του σφιξίματος της τάπας κάρτερ, φαντάζομαι (γενικά εννοώ) ότι παίζει ρόλο και το γεγονός ότι υπάρχει λιπαντικό στα σπειρώματα, οπότε αν πάει κανείς να σφίξει βασιζόμενος εξαρχής σε δυναμόκλειδο και στις ονομαστικές τιμές ροπής του κατασκευαστή, είναι πιθανό να την πατήσει.
Σε κάθε περίπτωση, προσωπικά θα εμπιστευόμουν έναν πραγματικά έμπειρο και "ψείρα" μηχανικό για σφιξίματα (προφανώς δεν αναφέρομαι σε κυλινδροκεφαλές κλπ) ακόμα κι αν δεν χρησιμοποιεί δυναμόκλειδο.
Ο μηχανικός που έβαλε χέρι στο αμάξι μου, επειδή τον έχω ζήσει σε σχέση με την εργασία του μέσα στη δουλειά μου κι έχουμε συζητήσει άπειρες φορές για θέματα αυτοκινήτου όπου είδα πόσο λεπτολόγος και προσεκτικός/υποψιασμένος είναι, αποτελεί τέτοια περίπτωση, και γιαυτό εμπιστεύτηκα την κρίση και την εμπειρία του.
Οι ζάντες (και τα βουλκανιζατέρ) από την άλλη είναι μια πολύ πονεμένη ιστορία.
Τελευταία τροποποίηση από lazarefa; Σήμερα στις 06:18.
Ο κατασκευαστής δεν μπορεί να είναι λάθος, ωστόσο στην περίπτωσή μου μιλάμε για ένα αυτοκίνητο 300.000 χλμ στο οποίο έγιναν περίπου 10 φορές αλλαγές μπουζί. Αυτό συνεπάγεται ότι οι αλουμινένιες βόλτες των σπειρωμάτων μοιραία είναι ταλαιπωρημένες, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι (κρίνοντας και από την κατάληξη στα σπειρώματα της τάπας του κάρτερ στο ίδιο αυτοκίνητο), την πιθανότητα να έχουν γίνει ανάλογες ταλιμπανιές και με τα μπουζί από τα συνεργεία.
Αυτά τα στοιχεία, ένα έμπειρο και προσεκτικό χέρι μηχανικού σίγουρα τα αντιλαμβάνεται στο σφίξιμο, και κατ' επέκταση σφίγγει ανάλογα.
Το νούμερο ροπής από μόνο του, δεν εμπεριέχει (και δεν λαμβάνει υπόψη του) φυσικά τέτοιες πληροφορίες.
Για μένα το σωστό θα ήταν στα μάνιουαλ να υπάρχει σχετική υποσημείωση, ότι δηλαδή η ροπή σύσφιξης που δίνεται είναι ονομαστική, και θα πρέπει να συνεκτιμώνται κατά το σφίξιμο και παράγοντες σαν αυτούς που προανέφερα.