Ας κάνω μια προσπάθεια να ξεκαθαρίσω μερικά πράγματα….
Λοιπόν…κάποια Στρομ 650 παρουσιάζουν έναν θόρυβο στις λακκούβες που ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί με σιγουριά που οφείλεται….Ευτυχώς ή δυστυχώς (όπως το πάρετε…) το δικό μου χιλιάρι δεν παρουσίασε ποτέ κάτι τέτοιο, οπότε δεν μπήκα στην διαδικασία να το ψάξω, οπότε σόρρυ που θα σας απογοητεύσω αλλά δεν έχω την λύση….
Ακούγεται ότι μια πιθανή αιτία είναι τα ρουλεμάν του λαιμού….Πιθανόν….Τα τελευταία χρόνια πολλά μηχανάκια εξ ανατολών παρουσιάζουν αδυναμία στο συγκεκριμένο σημείο για 2 κυρίως αιτίες….Η μια είναι η τσιγκουνιά στην παραγωγή που σπρώχνει να χρησιμοποιούνται όλο και μικρότερα και φθηνής ποιότητας ρουλεμάν, και η άλλη είναι η τάση για πιο "ελαφριά" τιμόνια που είναι πιο "συμπαθητικά" στον μέσο αναβάτη….
Στο πρόβλημα αυτό η λύση είναι η αντικατάσταση των ρουλεμάν με άλλα ίδιας διάστασης αλλά καλύτερης ποιότητας….
Σε μερικά μηχανάκια όπως το Τράνσαλπ650 η πατούρα είναι κατασκευασμένη για να μπορεί να δέχεται μεγαλύτερα ρουλεμάν άσχετα αν για λόγους κόστους φορέθηκαν τελικά μικρότερα. Σε αυτήν την περίπτωση η αλλαγή των μαμίσιων με άλλα μεγαλύτερου πλάτους είναι η ενδεδειγμένη λύση κι ας βαρύνει ελάχιστα το τιμόνι….
Σε κάποιες περιπτώσεις είναι δυνατόν στην ίδια πατούρα να μπορούν να φορεθούν κωνικά ρουλεμάν που σαφώς προσφέρουν καλύτερη-συμμετρικότερη στήριξη και σχεδόν απεριόριστη διάρκεια ζωής αφού στην περίπτωση «χαλαρώματός» τους μπορούν να επανέλθουν με ένα απλό σφίξιμο….Αν στο Στρόμ μπαίνουν τέτοια μην διστάσετε να τα βάλετε…..Έχουν διπλή (και) τιμή από τα απλά, αλλά θα ξενοιάσετε μια και καλή και ταυτόχρονα θα αποκτήσετε ένα πιο στιβαρό μπροστινό….
Πάμε τώρα στο πηρούνι….Και πριν ξεκινήσω να ξεκαθαρίσουμε ότι το πηρούνι του Στρόμ είναι ΜΗ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΟ ως προς την απόσβεση και η ΜΟΝΗ ρύθμιση που μπορεί να δεχτεί είναι η ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ του ελατηρίου του.
Κάποιος φίλος έγραψε ότι η αιτία για το χτύπημα στις λακκούβες είναι η απότομη επαναφορά του καλαμιού στην μπότα υπό την επίδραση του ελατηρίου και το κοπάνημα στο στόπ που αυτή διαθέτει…. ΔΕΝ ΞΕΡΩ αν όντως είναι αυτή η αιτία (λίγο τραβηγμένο μου ακούγεται...), αλλά ΑΝ είναι αυτή, τότε αυτό είναι σύμπτωμα ανεπαρκούς ΑΠΌΣΒΕΣΗΣ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ.
Την στιγμή που το πηρούνι ΔΕΝ διαθέτει ρυθμιζόμενη απόσβεση, ο μόνος τρόπος να επέμβουμε εκεί, είναι η αλλαγή των λαδιών του πηρουνιού με άλλα που διαθέτουν μεγαλύτερο ιξώδες (πιο «παχιά» ) ώστε ταυτόχρονα να αυξήσουμε τόσο την απόσβεση επαναφοράς όσο και την απόσβεση συμπίεσης. Αν δηλαδή το μηχανάκι φοράει SAE10W, προφανής επιλογή είναι τα SAE15W….Δεν αποκλείεται με την αύξηση της απόσβεσης το πηρούνι να γίνει επίσης και πιο καλό στην γρήγορη οδήγηση αλλά αυτό είναι κάτι που προσωπικά εγώ δεν μπορώ να το προεξοφλήσω….Θέλει πείραμα και δοκιμή…..
Η προφόρτιση δρα διαφορετικά….Ουσιαστικά ρυθμίζει το πόσο κάθεται η ανάρτηση με την επίδραση του βάρους της μοτοσικλέτας και του αναβάτη (στατικό και δυναμικό sag), και έχει μεγάλη σημασία να είναι σωστά ρυθμισμένη για να επιτρέπει στο πηρούνι να έχει την ευαισθησία που χρειάζεται ώστε να ακολουθεί τις ανωμαλίες του δρόμου ανάλογα το φορτίο της μηχανής….
Στα πηρούνια (που δεν σηκώνουν τον κύριο όγκο της μεταβολής του βάρους) δεν είναι σημαντικό να ρυθμίζεται συνέχεια, ενώ στην πίσω ανάρτηση είναι κεφαλαιώδους σημασίας μιας και εκεί οι διαφορές μεταξύ ελαφρύ αναβάτη και βαριού δικάβαλλου είναι τεράστιες (γιαυτό και πίσω υπάρχει η δυνατότητα υδραυλικής-γρήγορης ρύθμισής της….).
Σαν γενικός κανόνας η μπροστά ανάρτηση σε αυτά τα μηχανάκια και για χρήση δρόμου θα πρέπει να βυθίζεται περίπου 3-5 εκατοστά με τον αναβάτη πάνω σε σχέση με την τελείως εκτεταμένη θέση της (μπροστινή ρόδα στον αέρα). Αυτό το επιτυγχάνουμε με τις βίδες προφόρτισης. Στο 1000 που είχα, δοκίμασα διάφορες θέσεις και κατέληξα στο ότι η καλύτερη ρύθμιση ήταν μια γραμμή πιο σκληρή από την μαμά ρύθμιση….Φαντάζομαι ότι περίπου το ίδιο θα είναι και στο 650….
Δεν υπάρχει μίνιμουμ και μάξιμουμ "απόδοση" της ανάρτησης ανάλογα με τις γραμμές ρύθμισης της προφόρτισης…..είναι απλά θέσεις ρύθμισης όπου ανάμεσα σε αυτές τις ακραίες θέσεις πρέπει να βρούμε ποια μας κάθεται καλύτερα στο στυλ που οδηγούμε και στις συνθήκες που κινούμαστε….
Το ξεβίδωμα των πλαϊνών της τιμονόπλακας δεν χρειάζεται για την ρύθμιση της προφόρτισης και μπορεί να χρησιμεύσει μόνο κατά το λύσιμο του πηρουνιού ή όταν κάποιος πειραματιστεί με το να χαμηλώσει κατά 1-2 εκατοστά τις τιμονόπλακες επεμβαίνοντας με αυτόν τον τρόπο στην γεωμετρία της μοτοσυκλέτας (ΑΛΛΟ και ΜΕΓΑΛΟ κεφάλαιο αυτό….).
Ελπίζω να βοήθησα να ξεκαθαριστούν κάποια πράγματα….
![]()
![]()
![]()