Πρόστιμα-φωτιά προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για την πλειονότητα των τροχαίων παραβάσεων εκείνων που έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνες και μπορούν να απειλήσουν τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα. Στόχος του Υπουργείου Μεταφορών είναι η άμεση μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ωστόσο τα μεγάλα χρηματικά ποσά δεν είναι η «πανάκεια» για να αντιμετωπιστούν, καθώς δεν εξασφαλίζουν και τη συμμόρφωση των οδηγών στις ισχύουσες διατάξεις. Τουλάχιστον όχι στο βαθμό που μπορούν να την εξασφαλίσουν τα μαθήματα οδικής συμπεριφοράς στα σχολεία και η βελτίωση του τρόπου με τον οποίο οι Έλληνες αποκτούν δίπλωμα οδήγησης. Η στάση μας στο δρόμο, είτε ως οδηγοί ως συνεπιβάτες ή πεζοί, πρώτα από όλα είναι ζήτημα παιδείας. Εκτός των άλλων, το ύψος των προστίμων θα είναι σίγουρα δυσβάστακτο για αρκετούς, αφού σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά ακόμη και το μέσο μηνιαίο μισθό.
Στα θετικά του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι η αύξηση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, αν και τα 10 επιπλέον χιλιόμετρα στο κοντέρ χαρακτηρίζονται λίγα.
Υπενθυμίζουμε πως ο νέος Κ.Ο.Κ. αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή μέσα στο φθινόπωρο, ενώ η υιοθέτησή του στην πράξη αναμένεται να ισχύσει τέσσερις μήνες μετά την έγκρισή του από το Κοινοβούλιο.
ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: 200-1200 ευρώ (από 83-668 που ισχύει στον τωρινό Κ.Ο.Κ.), αφαίρεση άδειας οδήγησης μέχρι 6 μήνες.
Παραβίαση STOP: 700 ευρώ (από 167).
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: 700 ευρώ (από 167), αφαίρεση άδειας οδήγησης για δύο μήνες.
Αφύλακτη σιδηροδρομική διάβαση: 700 ευρώ (από 167)
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας: 350 ευρώ (από 83), αφαίρεση άδειας οδήγησης για 10 ημέρες.
Μη χρήση κράνους: 350 ευρώ (από 83), αφαίρεση άδειας οδήγησης για 10 ημέρες.
Χρήση κινητού στη διάρκεια της οδήγησης: 100 ευρώ (από 33), αφαίρεση άδειας οδήγησης ως 30 ημέρες.
Άσκοπη χρήση «μεγάλης» σκάλας φώτων: 20-700 ευρώ (από 17-33).
Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα: 200 ευρώ (από 83).
Παραβίαση προτεραιότητας: 200 ευρώ (από 83).
Στάθμευση σε χώρο για άτομα με ειδικές ανάγκες: 151 ευρώ (από 61,5).
Το σχέδιο νόμου για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει γενική αύξηση των ορίων ταχύτητας στο εθνικό δίκτυο και στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Πιο συγκεκριμένα, το όριο ταχύτητας για το μεγαλύτερο τμήμα των εθνικών οδών θα αυξηθεί από τα 120 στα 130 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ αντίστοιχη θα είναι και η αύξηση στους υπόλοιπους εκτός κατοικημένων περιοχών δρόμους.
Ακόμη, αποποινικοποιούνται όλες οι πταισματικές παραβάσεις για να βοηθηθεί και η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων. Αυτό σημαίνει πως οι παραβάτες στους οποίους έχει επιδοθεί κλήση δεν θα παραπέμπονται στα διακστήρια, αλλά θα τους επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο. Επίσης, θεσμοθετείται η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) στους εθνικούς δρόμους για αποκλειστική κίνηση μόνο των πυροσβεστικών και ασθενοφόρων οχημάτων, όπως και των αυτοκινήτων της Τροχαίας. Κάθε άλλη, αναίτια κίνηση στις Λ.Ε.Α. θα τιμωρείται με επιβολή προστίμου.
Καθιερώνεται ως παράβαση η χρήση συσκευών αντιραντάρ, που παρεμποδίζουν τα όργανα μέτρησης ταχύτητας της Αστυνομίας. Καταργείται η άδεια κυκλοφορίας και η χρήση πινακίδας για τα ποδήλατα, ενώ αναμορφώνεται το σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψηφίων οδηγών.
Μία ακόμη από τις αλλαγές που έρχονται είναι η θέσπιση ατομικής ευθύνης των επιβατών για τη μη χρήση ζωνών ασφαλείας, όπως και η ευθύνη του συνοδού όταν ο ανήλικος επιβάτης δεν τη χρησιμοποιεί.
Η εφαρμογή των νέων διατάξεων θα ξεκινήσει αφού προηγηθεί πανελλήνια εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού, ενώ η πλήρης ισχύς τους θα ενεργοποιηθεί τέσσερις μήνες μετά την ψήφιση της τροπολογίας…