Σελίδα 1 από 5 12345 ΤελευταίοΤελευταίο
Προβολή αποτελεσμάτων 1 έως 15 από 69

Θέμα: ΒΕΝΖΙΝΗ και ΒΕΝΖΙΝΕΣ

  1. #1
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922

    Post ΒΕΝΖΙΝΗ και ΒΕΝΖΙΝΕΣ

    ΒΕΝΖΙΝΗ & ΒΕΝΖΙΝΕΣ

    Μια σύντομη σπουδή στο αγαπημένο μας ναρκωτικό


    Εισαγωγή

    Στην Αμερική τη λένε gas ή gasoline, στην Αγγλία τη λένε petrol, κι εδώ τη λέμε βενζίνη. Κουλό ε? Και σκεφτείτε ότι καμία από τις 3 λέξεις δεν είναι ακριβής! Διότι οι αμερικάνοι gas λένε και τα αέρια, μαζί με το φυσικό αέριο --φυσικά. Το αυτό και οι άγγλοι, αλλά αυτοί έχουν και το petrol. Το δικό μας πετρέλαιο κίνησης το λένε diesel αυτοί. Η βενζίνη που αγοράζουμε από τα πρατήρια ως καύσιμο για κινητήρες δεν είναι τίποτα από όλα αυτά: ούτε αέριο, ούτε πετρέλαιο, ούτε "βενζίνη"*. Είναι άλλο φρούτο! Είναι ένα μείγμα εως και 500 συστατικών όπου χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα.

    Ακολουθεί μια απλουστευμένη παρουσίαση και ανάλυση των θεμάτων που αφορούν εμάς: τους οδηγούς και καταναλωτές βενζίνης. Με την τιμή της να κάνει το 0-200 πιο γρήγορα κι από το busa, είμαστε υποχρεωμένοι πλέον να σκεφτόμαστε τα πράγματα πιο σοβαρά και πιο ...οικονομικά.

    Θα πούμε βασικά πράγματα θεωρίας, αλλά και ορισμένες εικασίες --όμως θα τις βασίσουμε και θα τις δικαιολογήσουμε. Η αφορμή είχε δοθεί με διάφορα post αναφορικά με τον "αριθμό οκτανίου". Εδώ θα εξηγήσουμε το τι+πως των "οκτανίων", και θα αφήσουμε σε εσάς την τελική κρίση: Αν αξίζει το παραπάνω € για τις 'καλές' βενζίνες.

    Καθώς γράφεται αυτό το κείμενο, η τιμή της απλής αμόλυβδης (τούδε και στο εξής 95άρας) έχει φτάσει επισήμως το €1/lt, ενώ η τιμή της LRP** είναι οριακά ακριβότερη.

    Καθώς ποστάρεται αυτό το κείμενο, η απλή αμόλυβδη έχει πέσει γύρω στα €0.90/lt ενώ η LRP παραμένει 'ακριβή'.



    * H ήδη μπλεγμένη Ελληνική-Αγγλική ορολογία, μπερδεύεται ακόμα περισσότερο. Gasoline, Benzine, Benzene... 3 διαφορετικά πράγματα! Διαβάστε περισσότερα στη Wikipedia αλλά και σε άλλες πηγές.

    ** Lead Replacement Petroleum (η πρώην μολυβδωμένη σούπερ). Απαντάται και ως Lead Replacement Fuel.
    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  2. #2
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922

    Εισαγωγή, still

    Όχι ότι όλα τα παρακάτω μας χρειάζονται ντε και καλά, αλλά ειναι μια καλή ώρα για επανάληψη. Δυστυχώς ένα πολύ κοινό φαινόμενο στις σκοτεινές τούτες ημέρες είναι ο εκβαρβαρισμός της επιστήμης και ο βιασμός των τεχνικών όρων. Είναι ένα φαινόμενο που έχει διεισδύσει βαθειά μέσα στους ίδιους τους κόλπους της επιστήμης και της τεχνικής, πόσο μάλλον στον ειδικό τύπο. O tempora...


    Ενέργεια

    Βασική και θεμελειώδης έννοια. Χονδρικά θα την ορίσουμε όπως τα λεξικά: Η ικανότητα παραγωγής έργου. Βέβαια τώρα πρέπει να ορίσουμε το έργο και μετά θα μας πάρει η νύχτα... Αυτό που μας ενδιαφέρει για την ώρα είναι η <αρχή διατήρησης της ενέργειας>, που είναι η βάση της γνωστής φυσικής. Γιατί? Επειδή είναι η βάση των όλων όσων συμβαίνουν στο σύμπαν μας. (Ενστάσεις θρησκευόμενων ΔΕ θα ληφθούν υπ'όψη!)

    Διαισθητικά θα συμφωνήσουμε ότι τα διάφορα υγρά καύσιμα διαθέτουν ικανότητα παραγωγής έργου, γιατί ξέρουμε ότι όταν καίγονται παράγουν αέρια και θερμότητα. Πφφφφφφ


    Ισχύς

    Η 'ταχύτητα της ενέργειας'. Δηλαδή η ενέργεια στη μονάδα του χρόνου. Δείκτης του πόσο γρήγορα θα παραχθεί το έργο ή πόσο γρήγορα θα μεταφερθεί κάποιο ποσό ενέργειας. Η φυσική του λυκείου θα σας καλύψει. Αρκεί να μην έχετε κάψει το βιβλίο Σε προηγούμενο post του oldman θα σας λυθούν και οι κλασσικές απορίες για τη σχέση ισχύος-ροπής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

    H βασική μονάδα μέτρησης είναι το Watt (=Joule/sec), αλλά εμείς αγαπάμε τους ίππους (HP). Το κακό είναι ότι υπάρχουν ένα κάρο τέτοιοι (metric HP, British HP, electric HP κ.α.). A, υπάρχει και η άλλη μονάδα που μας τα σπάει, το PS (=0.98632 metric HP). Εμείς πάντα παίζουμε με τους σκέτους, δλδ metric. Όχι ότι θα μας απασχολήσουν οι μονάδες ...



    Aπόδοση

    Συχνά απαντάται εσφαλμένα ως συνώνυμο της λέξης ιπποδύναμη ή ισχύς, π.χ. "το μοτόρι μου έχει απόδοση 200HP". To μοτόρι μού δίνει ισχύ 200HP, όχι απόδοση. Φιλολογικά βέβαια δεν είναι έγκλημα να πούμε "το μοτόρι αποδίδει 200HP", αλλά τεχνικά θα πρέπει να μιλάμε σωστά. Η απόδοση είναι <βαθμός> και όχι μονάδα μέτρησης (ή οτιδήποτε άλλο). Είναι λοιπόν 'καθαρός' αριθμός που λέμε, από 0 εως 1 (ή το αντίστοιχο σε ποσοστό επί %). Απόδοση πάνω από 1 δεν υπάρχει στο γνωστό σύμπαν. Απόδοση ίση με 1 είναι μια σπάνια και τραβηγμένη περίπτωση (π.χ. ηλεκτρικοί υπεραγωγοί που και πάλι παίζεται). Στη μηχανολογία δεν υπάρχει απόδοση 100%. Χάνουμε από παντού!

    Όταν λοιπόν υπάρχει μεταφορά ή/και μετατροπή ενέργειας σε κάποιο σύστημα, πάντα υπάρχουν απώλειες διαφόρων ειδών (μηχανικές, θερμικές, ηλεκτρομαγνητικές κ.α.). Η απόδοση του συστήματος είναι το μέτρο της ικανότητάς που έχει να μετατρέψει/μεταφέρει την ενέργεια. Επειδή στα δυναμικά συστήματα -όπως τα μοτόρια- η ενέργεια δε μας είναι χρήσιμη αλλά ούτε και απτή, και μιλάμε πάντα για ισχύ, έτσι και οι <ασκήσεις> γράφουν για "μεταφορά ισχύος" (που για τη δουλειά μας είναι η ίδια έννοια).

    Ως γνωστόν, άλλοι μιλάνε για ισχύ στο στρόφαλο κι άλλοι για ισχύ στον τροχό. Όσοι έχουν και τα δυο νούμερα, βγάζουν μάνι-μάνι την απόδοση του συστήματος μεταφοράς ισχύος: <κιβώτιο ταχυτήτων {ένα σύστημα από μόνο του}, μικρό γρανάζι, αλυσίδα, μεγάλο γρανάζι, ζάντα-λάστιχο>.
    (Το πόσο νόημα έχει αυτή η ιστορία θα μας αποσχολήσει σε άλλη εκπομπή.)

    Πάντως είναι ξεκάθαρο ότι για να μιλήσουμε για απόδοση, πρέπει να ορίσουμε τα δύο 'άκρα' του συστήματός μας. Κάπου 'ρίχουμε' ισχύ (είσοδο), κι από κάπου αλλού 'την παίρνουμε' (έξοδο) ελαφρώς ελλατωμένη. Στην περίπτωση των καυσίμων, το πράγμα περιπλέκεται λίγο. Κι επειδή στη θερμοδυναμική τα πράγματα έναι πιο ...φλου (μιας και δεν υπάρχουν χειροπιαστά γρανάζια), υπάρχει μια δυσκολία στις έννοιες και στα συμπεράσματα.

    To όποιο καύσιμο, έτσι όπως κάθεται σε κάποιο δοχείο, διαθέτει ήδη μια ενεργειακή στάθμη. Δηλαδή μια ικανότητα να αποδώσει έργο. To κατά πόσο θα αξιοποιήσουμε αυτή την ικανότητα είναι ένα θέμα. Δηλαδή άπαξ και γίνει το μπαμ στον κύλινδρο και αρχίσει η εκτόνωση των καυσαερίων, δε σημαίνει ντε και καλά ότι αξιοποιήσαμε πλήρως το καύσιμό μας. Δηλαδή η απόδοση κολλάει και στην καύση, αυτή καθεαυτή, όχι μόνο στα γρανάζια και στις αλυσίδες.


    Καύσιμο

    Από το λεξικό: Ο κατάλληλος για παραγωγή θερμότητας. Και θερμότητα=ενέργεια. Ξοδεψτε 2 λεπτάκια για να κάνετε τον συνδυασμό και τη σύνδεση με την προηγούμενη παράγραφο. Είναι κάτι λίγο περισσότερο από το προφανές. Θα μας χρειαστεί αργότερα, γιατί θα πρέπει να στοχαστούμε πάνω στην ισχύ του μοτέρ μας, και το αν αυτή επηρρεάζεται από διαφορετικούς τύπους καυσίμου.


    Ονοματολογία υδρογονανθράκων (HC)

    Σκούρα τα πράγματα. Ξέρουμε τα βασικά από το λύκειο, αλλά το κακό είναι ότι η οργανική χημεία εκεί παραήταν απλοϊκή. Π.χ. οι αρωματικοί HC ανήκουν στους κυκλικούς, ή οι κυκλικοί στους αρωματικούς? Ή είναι συνώνυμα? Ή άσχετα? Και που είναι οι αλιφατικοί? ΟΕΟ? ...και άλλα τέτοια εμπριμέ. Aσε τα αλκάνια!

    Τουλάχιστον δεν υπάρχει μπλέξιμο στις απλές ενώσεις HC όπως το ισοοκτάνιο (C8H18) και το n-επτάνιο (C7H16). Aλλά αυτές οι ενώσεις δε μας πολυενδιαφέρουν ΕΠΕΙΔΗ είναι μέρος του ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΥ ορισμού του "αριθμού οκτανίων".
    (Υπομονή, έρχεται κι αυτός).

    :ZZZ: :ZZZ:
    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  3. #3
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922
    Αριθμος οκτανίου (Octane rating ή Octane number)


    ΕΔΩ ΔΙΝΟΥΜΕ ΒΑΣΗ διότι υπάρχει μέχρι και θέμα συντακτικού. Κάπου στη Sevres της Γαλλίας εδρεύει η Διεθνής Υπηρεσία Μέτρων και Σταθμών. Εκεί έχουν το πρότυπο μέτρο, το πρότυπο κιλό κλπ. Έχουν κάπου παραμέσα και τον ΠΡΟΤΥΠΟ ΜΟΝΟΚΥΛΙΝΔΟ ΚΙΝΗΤΗΡΑ μεταβλητής συμπίεσης. Κανείς δεν γνωρίζει να μας πει αν είναι όντως Χόνδα ή όχι, αλλά τέλος πάντων τη δουλειά του την κάνει. Και ποιά είναι αυτή: Υπολογίζει τον ΑΡΙΘΜΟ ΟΚΤΑΝΙΟΥ του υπό δοκιμή καυσίμου.

    Φυσικά αυτού του είδους η δοκιμή γίνεται σε πολλά εργαστήρια ανά τον κόσμο, και όπωσδήποτε στα χημεία των βιομηχανιών πετρελαιοειδών.

    Λέμε: "Tο τάδε καύσιο έχει αριθμό οκτανίου 60".

    Αυτή είναι η σωστή έκφραση. Αλλά για συντομία, κι επειδή ίσως κολλάει καλύτερα στην καθομιλουμένη, στα ελληνικά το έχουμε κάνει:

    "Tο τάδε καύσιμο είναι 60 οκτανίων".

    Εδώ έρχεται και το συντακτικό, γιατί έτσι όπως το λέμε είναι σαν να έχουμε βάλει στο καύσιμο 60 πράγματα που λέγονται οκτάνια! Και μάλιστα αν βάλουμε ένα ακόμα τέτοιο πράγμα, θα γίνει 61 οκτανίων

    Το μπέρδεμα ενδέχεται να συνεχιστεί, γιατί ίσως πάλι αφήνεται να εννοηθεί ότι το καύσιμο περιέχει ισοοκτάνιο (ή κάποιο άλλο οκτάνιο) σε κάποιο συγκεκριμένο ποσοστό. Ούτε αυτό ισχύει!

    Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΟΚΤΑΝΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ ΜΙΑ ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΑΝΤΟΧΗΣ ΕΝΟΣ ΚΑΥΣΙΜΟΥ ΣΤΟ "ΧΤΥΠΗΜΑ". Ή αλλιώς, της αντοχής στην άκαιρη-πρόωρη ανάφλεξη (knocking, πυράκια, χτύπημα).

    Kαι για να είμαστε και ακριβείς, όταν λέμε "καύσιμο", μιλάμε για το μείγμα καυσίμου-αέρα στη σωστή στοιχειομετρική αναλογία, και πιθανότατα υπό Κ.Σ.

    Η δοκιμή στον πρότυπο κινητήρα γίνεται απλά. Γεμίζουμε καύσιμο και ξεκινάμε τον κινητήρα. Η αρχική του συμπίεση είναι πολύ χαμηλή. Σταδιακά αυξάνουμε τη συμπιέση μέχρι να ακουστούν τα πρώτα 'πυράκια'. Βασικά διαθέτει και ένα knock sensor για τους λιγότερο εμπειριάρηδες. Η κλίμακα της συμπίεσης είναι έτσι βαθμονομημένη ώστε να μας "πει" τον αριθμό οκτανίων.

    Η κλίμακα του αριθμού οκτανίων ορίζεται ως εξής: Αν το καύσιμο είναι 100% κανονικό επτάνιο, το σημείο που 'χτυπάει πυράκια' ορίζεται ως αριθμός οκτανίου 0. Αν το καύσιμο είναι 100% ισοοκτάνιο, αυτό δίνει αριθμό οκτανίου 100.

    Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΥΤΟΣ ΛΕΓΕΤΑΙ RON = Research Octane Number.

    Η κλίμακα προφανώς επιτρέπει τιμές και άνω του 100. Δηλαδή αν φτιάξουμε ένα καύσιμο με αντοχή μεγαλύτερη από αυτή του καθαρού ισοοκτανίου, άσχετα με το τι περιέχει (ακόμα και πατάτες), τότε αυτό θα αντέξει σε μεγαλύτερη συμπίεση και άρα θα δώσει αριθμό οκτανίου >100.

    Παράδειγμα: ανακατεύουμε κανονικό επτάνιο και ισοοκτάνιο σε αναλογία 20-80. Το καύσιμο αυτό έχει RON=80 ή θα "είναι 80 RON".

    Για όσους δε το ξέρουν ήδη, το χτύπημα είναι πάρα πολύ κακό για έναν κινητήρα, και μπορεί να καταλήξει μέχρι και σε τρύπια πιστόνια σε εντυπωσιακά μικρό χρονικό διάστημα. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν anti-knock sensor (χμ, μάλλον knock sensor), Και σε συνδυασμό με τον "εγκέφαλο" προστατεύουν (δεν ξέρω πόσο αποτελεσματικά) το μοτέρ από τέτοιου είδους κακή χρήση.




    ΠΡΟΣΕΧΩΣ: Motor Octane Number, Pump Octane Number, Methods, Anti-knock Index και άλλα τέτοια.

    ΑΡΓΟΤΕΡΑ: Καύση.

    ΑΡΓΟΤΕΡΟΤΕΡΑ: Σύνδεση καλής καύσης και octane rating.
    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  4. #4
    It seems to me that Το avatar του/της OldMan
    Moderator
    Εγγραφή
    24/11/2004
    Μηνύματα
    17.699

    Re: Εισαγωγή, still

    Επειδή το όλον thread θα γίνει Sticky και θα κλειδωθεί στο τέλος, με ταυτόχρονη δημιουργία "παράλληλης" συζήτησης ερωταπαντήσεων (άνοιξε άλλο ένα ρε Κώστα...) παρακαλούναι τα φιλομαθή και ανήσυχα πνεύματα του forum να ποστάρουν εδώ ΜΟΝΟ τις πιθανές διαφωνίες - διευκρινήσεις κ.λ.π. σε σχέση με τα ΗΔΗ γραφόμενα του SF (δεν προτρέχωμεν...), ώστε εφόσον καταλήξουμε κάπου, ο ΙΔΙΟΣ ο SF να διορθώνει - προσθέτει - αφαιρεί κάτι στα γραφόμενά του (σβήνοντας παράλληλα τα αντίστοιχα posts).

    Σημειωτέον ότι κανείς ΔΕΝ διεδικεί την πατρότητα της γνώσης...
    (Το ζητούμενο είναι να υπάρξουν κάποια threads με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πληρότητα γνώσεων και πληροφοριών σχετικά με το αντικείμενο που πραγματεύονται).

    Αντιλαβού Gentlemen (& Ladies..) ???



    π.χ.

    Αρχικά δημιουργήθηκε από SF
    Διαισθητικά θα συμφωνήσουμε ότι τα διάφορα υγρά καύσιμα διαθέτουν ικανότητα παραγωγής έργου, γιατί ξέρουμε ότι όταν καίγονται παράγουν αέρια και θερμότητα.
    Διευκρινίζουμε ότι ΚΑΝΕΝΑ υγρό (ή στερεό) σώμα ΔΕΝ καίγεται !!!
    Αυτό που αναφλέγεται ΠΑΝΤΑ είναι οι ΑΤΜΟΙ του σώματος (σε εξαέρωση ή εξάχνωση), άσχετα αν εμείς δεν το βλέπουμε (όταν βλέπουμε να καίγεται ένα υγρό, στην ουσία καίγονται οι ατμοί που υπάρχουν στην επιφάνειά του...).

    Όμορφα παιδιά, η περιπέτεια πέθανε...

  5. #5
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922
    Δε μπορώ να σκεφτώ καλύτερο μέρος για ανοιχτή κουβέντα από το Unleaded Fuel Blues (που μόλις αναστήθηκε)!
    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  6. #6
    iparxei kai o oros [oil] pou xaraktirizei kai to ladi kai tin venzini...
    i geniki katigoria einai petroximika proionda e? (apo plastika mexri ladia)

    alla giati o oros venzini einai lathos?


    akoma an thimaste kai den einai kopos grapste tin thermogono dinami tou kausimou migmatos kai ti pososto xrsisimopoioume emeis stis mixanes mas

    auta...

    kalo post fenete arkei na min to kaneis sirial san ton old (ena post kathe deutera-triti oloklirwsi tou thematos meta apo mines..)

  7. #7
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922
    Όπως είπαμε και στην αρχή, κάθε λαός έχει τη δική του λέξη για το συγκεκριμένο καύσιμο. Εμείς υποψιάζομαι υιοθετήσαμε τη λέξη από τους Ιταλούς (αλλά δεν κόβω και το χέρι μου). Ρίξε μια ματιά στη Wiki, τσάμπα το έβαλα το λινκ??? Θα σου λυθούν οι απορίες σχετικά με το όνομα.

    Oil: πετρέλαιο και λάδι, όχι βενζίνη και λάδι. (Για τους Αμερικάνους).

    Όσο για τη συνέπεια των ποστ... να θυμίσω ότι δεν έχουμε αφέντικό, άρα δεν έχουμε και deadline!!!! Σωστόοοοοος? :rotflmao:
    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  8. #8
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922

    Re: Re: Εισαγωγή, still

    Αρχικά δημιουργήθηκε από OldMan
    καταλήξουμε κάπου, ο ΙΔΙΟΣ ο SF να διορθώνει - προσθέτει - αφαιρεί κάτι στα γραφόμενά του (σβήνοντας παράλληλα τα αντίστοιχα posts).
    Ντεν μπορώ να σβήσω ποστς καρντιά μου!


    Αρχικά δημιουργήθηκε από OldMan
    Διευκρινίζουμε ότι ΚΑΝΕΝΑ υγρό (ή στερεό) σώμα ΔΕΝ καίγεται !!!
    Αυτό που αναφλέγεται ΠΑΝΤΑ είναι οι ΑΤΜΟΙ του σώματος (σε εξαέρωση ή εξάχνωση), άσχετα αν εμείς δεν το βλέπουμε (όταν βλέπουμε να καίγεται ένα υγρό, στην ουσία καίγονται οι ατμοί που υπάρχουν στην επιφάνειά του...).
    Δε νομίζω να χρειαστεί να ακριβολογήσουμε τόοοοοσο πολύ ε?
    Αλλιώς θα πρέπει να υπολογίζω την αύξηση της εντροπίας του συστήματος μετά από κάθε ποστ!

    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  9. #9
    It seems to me that Το avatar του/της OldMan
    Moderator
    Εγγραφή
    24/11/2004
    Μηνύματα
    17.699

    Re: Re: Re: Εισαγωγή, still

    Αρχικά δημιουργήθηκε από SF
    Ντεν μπορώ να σβήσω ποστς καρντιά μου!
    Μπορώ εγκώ καρντιά μου !!!
    :rotflmao:



    Αρχικά δημιουργήθηκε από SF
    Δε νομίζω να χρειαστεί να ακριβολογήσουμε τόοοοοσο πολύ ε?

    Αλλιώς θα πρέπει να υπολογίζω την αύξηση της εντροπίας του συστήματος μετά από κάθε ποστ!

    :rotflmao:

    Όχ ρε Κώστα, απλά το επεσήμανα γιατί στην συγκεκριμένη περίπτωση (αναγκαστικά) θα μπλεχτούμε με θερμογόνους δυνάμεις καυσίμων κ.λ.π. οπότε παίζει ΜΕΓΑΛΟ ρόλο η δυνατότητα εξαέρωσής τους (θα εμφανιστούν διάφοροι τύποι που θα αρχίσουν να ρωτάνε γιατί στο σκυλοφτιαγμένο παπί τους "παγώνει" το καρμπυρατέρ ???)

    Όμορφα παιδιά, η περιπέτεια πέθανε...

  10. #10
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922
    Ελπίζω να μη χρειαστεί να πούμε τίποτα για καρμπς (παγωμένα-ψητά) ούτε καν για τροφοδοσίες εν γένει.

    Καλή η γενική εισαγωγή, αλλά είναι υπερβολικά ευγενική ε?!

    Οπότε να γράψω το βρώμικο μυστικό μας: Σκοπός είναι (1) οι αναγνώσται να πεισθούν (όλοι όσοι έχουν αμφιβολίες) για το ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ κάνουν αυτά τα πράγματα που λέγονται οκτάνια και (2) πόσο νόημα/πρακτική χρησιμότητα έχει το να βάζουν την τάδε βενζίνη --πέραν της προδιαγραφής του κατασκευαστή τους.

    Τα περί επιδόσεων racing+ super turbo V-tower κλπ κλπ είμαι βέβαιος ότι θα λυθούν κατά την πορεία. (Καλά, δε θα κόψω και το χέρι μου!!!)


    Για την ώρα, και καθώς στοχαζόμουν για τα επόμενα ποστ, ανακάλυψα ότι έχω κάποια θεωρητικά κενά στο θέμα "πυράκια σε υψηλές στροφές" (!) και προσπαθώ να τεκμηριώσω.


    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  11. #11
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922

    Arrow

    KAI EΠΙ ΤΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ θα ήθελα να καλέσω όλους όσους θέλουν να συμβάλουν στην επιμόρφωση ΟΛΩΝ μας, να ποστάρουν την προδιαγραφή βενζίνης για το μηχανάκι τους, ακριβώς όπως τη λέει το user's manual (εφόσον έχουν μηχανάκι εισαγωγής με κανονικό-επίσημο manual). Θα ήταν πάααρα πολύ χρήσιμο!

    Π.χ. το Hayabusa 99-00 (και προφανώς και όλα τα υπόλοιπα) λέει unleaded 91 RON.
    Κάπου στο φόρουμ πήρε το μάτι μου ότι για το GSXR-1000 K5 λέει 95.
    Σπίτι έχω κι ένα από CBR-600RR, αλλά λείπουν οι πρώτες σελίδες γαμώτο!! :P (btw, το θέλει κανείς? PM)
    ...
    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

  12. #12
    Αρχικά δημιουργήθηκε από SF
    Ρίξε μια ματιά στη Wiki, τσάμπα το έβαλα το λινκ??? Θα σου λυθούν οι απορίες σχετικά με το όνομα.

    erija alla den vlepw ton logo na theorite lathos o oros venzini... den sinxeete opws to oil, gas,petrol...
    tespa..

    Oil: πετρέλαιο και λάδι, όχι βενζίνη και λάδι. (Για τους Αμερικάνους).

    swstos...

    Όσο για τη συνέπεια των ποστ... να θυμίσω ότι δεν έχουμε αφέντικό, άρα δεν έχουμε και deadline!!!! Σωστόοοοοος? :rotflmao:

    megalo lathos... sklave... grafe re
    :a39:


    p.s. tin anoiji paw strato tha to exeis oloklirwsei?

  13. #13
    It seems to me that Το avatar του/της OldMan
    Moderator
    Εγγραφή
    24/11/2004
    Μηνύματα
    17.699
    Αρχικά δημιουργήθηκε από sonic22
    tin anoiji paw strato


    Στο "χαντάκι" πας σε λίγο !!!
    Όμορφα παιδιά, η περιπέτεια πέθανε...

  14. #14
    Αρχικά δημιουργήθηκε από OldMan


    Στο "χαντάκι" πας σε λίγο !!!

  15. #15
    Χιλιομετροφάγος Το avatar του/της SF
    Εγγραφή
    14/05/2002
    Μηνύματα
    2.922
    Πως πετυχαίνουμε καλύτερο RON

    Λέγαμε λοιπόν ότι στις αρχές του αιώνα τέθηκε θέμα για καύσιμα καλύτερης ποιότητας, δηλαδή καλύτερης αντικροτικής ικανότητας. Αυτό γιατί οι αεροπορικοί εμβολοφόροι της εποχής τρυπούσαν τα πιστόνια για πλάκα.

    Μετά ήρθαν και τα αυτοκίνητα ευρείας καταλάνωσης, οι επιδόσεις, οι καλύτερες επιδόσεις κ.ο.κ. Θα πούμε αργότερα λίγα (αλήθεια λίγα) πράγματα για την καύση οπότε τυχόν επιφανειακές απορίες θα λυθούν.

    Για την ώρα είμαστε στη φάση που ο βιομηχανικός πολιτισμός αρχίζει και ΘΕΜΕΛΙΩΝΕΤΑΙ επάνω στις ΜΕΚ και στα υγρά καύσιμα. Ξεκινώντας από τις φτωχοβενζίνες του 1915 (και όλα τα άλλα υγρά καύσιμα όπως πετρέλαιο, κηροζίνη κλπ), η βιομηχανία αρχίζει να επινοεί μεθόδους για τη βελτίωσή τους.

    Η χημική βιομηχανία (και η επιστήμη από πίσω) είναι ένας από τους τομείς της τεχνικής που περιέχει ολίγον τι από μαύρη μαγεία. Άλλες τέτοιες τεχνικές είναι η αεροναυπηγική και η τεχνολογία υλικών. Μαύρη μαγεία σημαίνει ότι έχεις 2 βασικά θέματα για οποία δεν είσαι 100% σίγουρος για το πως παίζουν:

    1) Γνωρίζοντας Π.Χ. τη σύνθεση ενός καυσίμου, δεν μπορείς να εξηγήσεις ΠΛΗΡΩΣ το γιατί συμπεριφέρεται ακριβώς όπως συμπεριφέρεται. Έχεις μόρια, άτομα, δεσμούς, αντιδράσεις, επιδράσεις, καταλύτες, συνθήκες εξωτερικές, συνθήκες εσωτερικές, κι όλα αυτά σε μείγματα δεκάδεων ή 100άδων διαφορετικών συστατικών... ΟΥΦ!!

    2) Εν συνεχεία, έχοντας ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ δυνατότητες εξέλιξης, αλλά πεπερασμένο χρόνο και χρήμα, το προς τα πού θα κινηθείς ως ερευνητής, περιέχει έναν υπολογίσιμο βαθμό τυχαιότητας. Τα πράγματα στη χημική βιομηχανία (και ιδίως στην οργανική χημεία) είναι τόσο περίπλοκα, που μπορείς να κάνεις ολόκληρο διδακτορικό πάνω σένα συγκεκριμένο μόριο που είναι το τάδε πολυμερές ενός άλλου μορίου (από τα αμέτρητα...). Τα σημερινά γιγαντιαία κτήρια π.χ. μπορούμε και τα χτίζουμε γιατί κάποτε, κάποιος που τεστάριζε τσιμεντοκονιάματα της εποχής, έριξε κατά λάθος στάχτη, και είδε ξαφνικά την αντοχή του υλικού να εκτοξεύεται!

    Εξ'ου και η μαύρη μαγεία λοιπόοοοον. Και όπως λέγαμε, η διακαής ανάγκη μας για υψηλότερες επιδόσεις και αποδόσεις, έχει θέσει στη 'δύσκολη' αυτή βιομηχανία πάρα πολλά ζητήματα και προβλήματα. (Για το ότι σε όοοολη αυτή την πορεία έχουμε ΚΑΙ θα θέματα υγείας και περιβάλλοντος on the side, θα το αφήσουμε γιατί θα φρικάρουμε).

    Πίσω στο RON

    Οι τεχνικές για βελτίωση της αντικροτικής ικανότητας είναι πολλές και συνδυασμένες.

    Για να δώσουμε αρχικά ένα μέτρο του 'χάους', παραθέτουμε έναν πίνακα με ΟΡΙΣΜΕΝΑ μόνο από τα συστατικά που βρίσκουμε στη βενζίνη και τα καύσιμα παραπλήσιας ποιότητας. Τα συστατικά της βενζίνης που αγοράσουμε εμείς οι καταναλωτές -όπως είπαμε- ξεπερνούν τα 500.

    Ο πίνακας είναι paste από το γνωστή σπουδή του Bruce Hamilton την οποία θα βρείτε ολόκληρη (καλό κουράγιο) στο FAQS.ORG (Gasoline).

    [PHP]
    15% n-paraffins RON MON BP d AIT
    n-butane 113 : 114 : -0.5: gas : 370
    n-pentane 62 : 66 : 35 : 0.626 : 260
    n-hexane 19 : 22 : 69 : 0.659 : 225
    n-heptane (0:0 by definition) 0 : 0 : 98 : 0.684 : 225
    n-octane -18 : -16 : 126 : 0.703 : 220
    ( you would not want to have the following alkanes in gasoline,
    so you would never blend kerosine with gasoline )
    n-decane -41 : -38 : 174 : 0.730 : 210
    n-dodecane -88 : -90 : 216 : 0.750 : 204
    n-tetradecane -90 : -99 : 253 : 0.763 : 200
    30% iso-paraffins
    2-methylpropane 122 : 120 : -12 : gas : 460
    2-methylbutane 100 : 104 : 28 : 0.620 : 420
    2-methylpentane 82 : 78 : 62 : 0.653 : 306
    3-methylpentane 86 : 80 : 64 : 0.664 : -
    2-methylhexane 40 : 42 : 90 : 0.679 :
    3-methylhexane 56 : 57 : 91 : 0.687 :
    2,2-dimethylpentane 89 : 93 : 79 : 0.674 :
    2,2,3-trimethylbutane 112 : 112 : 81 : 0.690 : 420
    2,2,4-trimethylpentane 100 : 100 : 98 : 0.692 : 415
    ( 100:100 by definition )
    12% cycloparaffins
    cyclopentane 141 : 141 : 50 : 0.751 : 380
    methylcyclopentane 107 : 99 : 72 : 0.749 :
    cyclohexane 110 : 97 : 81 : 0.779 : 245
    methylcyclohexane 104 : 84 : 101 : 0.770 : 250
    35% aromatics
    benzene 98 : 91 : 80 : 0.874 : 560
    toluene 124 : 112 : 111 : 0.867 : 480
    ethyl benzene 124 : 107 : 136 : 0.867 : 430
    meta-xylene 162 : 124 : 138 : 0.868 : 463
    para-xylene 155 : 126 : 138 : 0.866 : 530
    ortho-xylene 126 : 102 : 144 : 0.870 : 530
    3-ethyltoluene 162 : 138 : 158 : 0.865 :
    1,3,5-trimethylbenzene 170 : 136 : 163 : 0.864 :
    1,2,4-trimethylbenzene 148 : 124 : 168 : 0.889 :
    8% olefins
    2-pentene 154 : 138 : 37 : 0.649 :
    2-methylbutene-2 176 : 140 : 36 : 0.662 :
    2-methylpentene-2 159 : 148 : 67 : 0.690 :
    cyclopentene 171 : 126 : 44 : 0.774 :
    ( the following olefins are not present in significant amounts
    in gasoline, but have some of the highest blending octanes )
    1-methylcyclopentene 184 : 146 : 75 : 0.780 :
    1,3 cyclopentadiene 218 : 149 : 42 : 0.805 :
    dicyclopentadiene 229 : 167 : 170 : 1.071 :


    methanol 133 : 105 : 65 : 0.796 : 385
    ethanol 129 : 102 : 78 : 0.794 : 365
    iso propyl alcohol 118 : 98 : 82 : 0.790 : 399
    methyl tertiary butyl ether 116 : 103 : 55 : 0.745 :
    ethyl tertiary butyl ether 118 : 102 : 72 : 0.745 :
    tertiary amyl methyl ether 111 : 98 : 86 : 0.776 :
    [/PHP]


    H βενζίνη που χρησιμοποιούμε δεν είναι απλώς παράγωγο της κλασματικής απόσταξης του πετρελαίου.

    Είναι ένα προϊόν που έχει περάσει κι από άλλες χημικές διεργασίες (με σκοπό πάντα την επίτευξη προδιαγραφών), όπως π.χ. η καταλυτική πυρόλυση (catalytic cracking), η προσθήκη πολλών και διαφόρων ενώσεων του θείου, ενώσεων του μολύβδου, ιωδίου, οξειδωτικών (oxygenates), διαφόρων αρωματικών ενώσεων ή ολεφινών, συνδυασμών των παραπάνω (ο γνωστός TEL = τετρααιθυλιούχος μόλυβδος) ή ή ή... κλπ κλπ κλπ. Δείτε στο κείμενο του Bruce για όλες τις διεργασίες:
    Hydrocracking, Isomerisation, Reforming, Alkylation...

    Ω ΡΕ ΚΑΡΚΙΝΟΣ!!! Βασικά ζαλίζομαι μόνο που τα γράφω, κι είναι ένα μικρό μέρος του χάους που λέγαμε.

    Έχοντας μια μικρή (αλήθεια μικρή) και απλουστευμένη ιδέα για το πόσο μεγάλο μανίκι είναι η εξέλιξη των καυσίμων, κλείνουμε θυμίζοντας ότι τα πάντα ΕΝ ΤΕΛΕΙ, ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΘΕΜΑ ΚΟΣΤΟΥΣ. Άρα από όλες τις διαθέσιμες τεχνικές εξέλιξης και συνταγών μαύρης μαγείας, ο κατασκευαστής επιλέγει φυσικά τη φθηνότερη. Kι αυτό γίνεται μέχρι:
    1) Να βρει ακόμα φθηνότερη
    2) Να κάνει ένα γαμάτο ατύχημα και να γίνει της πουτάνας
    3) Να του βάλει χέρι ένας ισχυρότερος φορέας για τους Χ-Υ λόγους

    Η τοξικότητα των ουσιών, η επικινδυνότητα των διαδικασιών, η περιπλοκότητα των εγκαταστάσων και οι 'δευτερέουσες' επιδράσεις στο περιβάλλον... είναι τροματικά πράγματα τα οποία δε θέλει ο δυτικός πολιτισμός. Γιαυτό και η Shell πληρώνει ολόκληρους αφρικανικούς στρατούς διαφόρων κρατιδίων, ώστε να διατηρεί τα εργοστάσιά της... χμ....

    Πωπω πάλι πλατιάσαμε.

    ΤΕΛΙΚΑ η βενζίνη σήμερα είναι ένα κοκτέιλ τόσο περίπλοκο που είναι να ζαλίζεσαι. Ως κοκτέιλ υψηλής τεχνολογίας, είναι και μέσες-άκρες μυστικό. Οι βασικές του προδιαγραφές είναι τελικά δυο:
    1) ΑΚΙ (RON, MON, PON κλπ)
    2) Σύσταση και περιβαλλοντολογικοί περιορισμοί. Π.χ. προδιαγραφές εκπομπών καυσαερίων.

    (Οι διαδικασίες δοκιμών και πιστοποιήσεων ορίζονται από μεγάλους οργανισμούς όπως SAE, ASTM κλπ)

    Τις παραπάνω προδιαγραφές μπορούν να τις έχουν πολλά και διάφορα καύσιμα, κάλλιστα με αρκετά διαφορετική σύσταση. Tο μεγαλύτερο μέρος της σύστασης καθορίζεται με τις 'βαριές' διεργασίες (απόσταξη, cracking κλπ), ενώ σε δεύτερη φάση καθορίζεται από τα πρόσθετα που θα βάλει η κάθε εταιρία.

    ΚΑΛΑ ΤΑ ΕΙΠΑΜΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΑΙ Η ΑΝΤΙΚΡΟΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ.... Αλλά δεν είπαμε πολύ ξεκάθαρα το ΓΙΑΤΙ θέλουμε ολοένα και καλύτερη αντικροτική ικανότητα.

    Έχουμε αφήσει στη μέση και το MON, AKI κλπ...



    ---
    Προσέχουμε για να τρέχουμε

Σελίδα 1 από 5 12345 ΤελευταίοΤελευταίο

Παρόμοια θέματα

  1. Tι μηχανή έχετε και πόσα χλμ διανύετε με 1lt βενζίνη (κατανάλωση);
    από ΙΠΠΕΑΣ στο forum Όλα τα μοντέλα χωρίς δική τους κατηγορία...
    Απαντήσεις: 248
    Τελευταίο μήνυμα: 27/08/2017, 09:26
  2. Απαντήσεις: 10
    Τελευταίο μήνυμα: 14/11/2011, 07:31
  3. ΒΕΝΖΙΝΗ και ΒΕΝΖΙΝΕΣ
    από SF στο forum Τεχνικά άρθρα
    Απαντήσεις: 22
    Τελευταίο μήνυμα: 07/06/2007, 08:50
  4. ΕΞΑΤΜΙΣΗ ΑΦΤΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΚΑΙ ΒΕΝΖΙΝΗ
    από BAD BOY στο forum Τεχνικά θέματα: Tips & tricks
    Απαντήσεις: 4
    Τελευταίο μήνυμα: 19/02/2006, 17:46

Κανόνες δημοσιεύσεων

  • Δεν μπορείτε να ανοίξετε νέο θέμα
  • Δεν μπορείτε να απαντήσετε
  • Δεν μπορείτε να επισυνάψετε αρχεία
  • Δεν μπορείτε να επεξεργαστείτε τα μηνύματά σας
  •  
  • Ο κώδικας ΒΒ είναι ΟΝ
  • Τα smilies είναι ΟΝ
  • Ο κώδικας [IMG] είναι OFF
  • Ο κώδικας [VIDEO] είναι ΟΝ
  • Ο κώδικας HTML είναι OFF