PDA

View Full Version : Walter Kaaden



notakos600
17/03/2013, 13:56
285038

Γεννήθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 1919 στο Pobershau στην Σαξωνία της Γερμανίας. Ο πατέρας του εργαζόταν ως οδηγός στη DKW και όταν ήταν οκτώ ετών παρακολούθησε για πρώτη φορά αγώνες στη πίστα του Nimburgring, μια εμπειρία που από ότι φαίνεται καθόρισε τη μετέπειτα πορεία του ως μηχανικού. Σπούδασε μηχανολογία και εργάστηκε σε προγράμματα πυραυλοκίνησης. Το 1944 συλλαμβάνεται και φυλακίζεται από τους Αμερικανούς, μετά το τέλος του πολέμου επιστρέφει στο Zschopau όπου ασχολείται με το εμπόριο ξυλείας και επισκευάζει τις στέγες των σπιτιών που είχαν καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς των συμμάχων. Με βάση ένα DKW 125 RT, που βρίσκει σε μια μάντρα με παλιοσίδερα, αρχίζει να σχολείται με τους δίχρονους κινητήρες και τις βελτιώσεις τους.

Αναλαμβάνει το αγωνιστικό τμήμα της IFA (αργότερα ΜΖ) το 1953 όταν τα δίχρονα έτειναν να εξαφανιστούν από το προσκήνιο των αγώνων, ο Kaaden όμως πίστευε πως είχαν πολλά ακόμη να προσφέρουν.

Η συνεργασία του με τον Zimmermann, εξπέρ στις περιστροφικές βαλβίδες…..


285039


….αλλά και οι θάλαμοι διαστολής (τους οποίους είχε πρωτοκατασκευάσει ο Γερμανός μηχανικός Limbach το 1938) και εξέλιξε ο Kaaden, άρχισαν να δίνουν στα δίχρονα την απαραίτητη ώθηση.

notakos600
17/03/2013, 14:00
Εστιάζει τη μελέτη του στα ωστικά κύματα στο εσωτερικό της εξάτμισης και στο φαινόμενο του συντονισμού των καυσαερίων στις ψηλές στροφές κατασκευάζοντας δικό του ταλαντοσκόπιο. Ταυτόχρονα διαφωνεί ριζικά με τη χρήση της εξάτμισης μεγάφωνο που χρησιμοποιούσε η DKW ευρέως τότε. Μεγάλη έμφαση στην εξέλιξη του δίχρονου δόθηκε στην διαμόρφωση του θαλάμου εξαγωγής καυσαερίων. Αυτός είναι ο λόγος που οι εξατμίσεις των δίχρονων είναι καμπυλωτές και έχουν διαφορετικές διατομές κατά μήκος. Εδώ λαμβάνει χώρα το φαινόμενο της κυματικής υπερσυμπίεσης, ένα είδος υπερσυμπιεστή δηλαδή. Το φαινόμενο είναι γενικότερα αρκετά πολύπλοκο. Ο σκοπός των καμπυλωτών ελλειπτικών εξατμίσεων είναι να εκμεταλλευτούν τα κύματα πίεσης που δημιουργούνται στη θυρίδα εξαγωγής, μετά την έκρηξη κατά τη φάση της εκτόνωσης, έτσι ώστε να συνεισφέρουν στην αναπνοή του κινητήρα. Αυτό γίνεται εφικτό σχεδιάζοντας έτσι την εξάτμιση, ούτως ώστε τα ισχυρά θετικά και τα αρνητικά κύματα να συναντιούνται ΑΝΤΑΝΑΚΛΩΜΕΝΑ μέσα στη φούσκα διαστολής πίσω στην θυρίδα εξαγωγής ακαριαία, όταν απαιτείται από το φορτίο υψηλή ή χαμηλή πίεση αντίστοιχα.

285080

Αυτά τα κύματα ταξιδεύουν με ταχύτητα ήχου, έτσι ο συγχρονισμός είναι ευαίσθητος, δηλαδή η επιστροφή τους πρέπει να βρει την εξαγωγή ανοιχτή για να ενισχύσει το φαινόμενο. Τα αρνητικά κύματα συμπίεσης βοηθούν να σαρώσουν τα καυσαέρια από τον κύλινδρο και τα θετικά κύματα συμπίεσης αναγκάζουν το άκαυτο μίγμα αέρα βενζίνης να επιστρέψει πίσω στον θάλαμο καύσης για τη μετάκαυσή του. Η ταχύτητα των κυμάτων αυτών είναι συνάρτηση κυρίως της θερμοκρασίας που επικρατεί στον θάλαμο των καυσαερίων και λιγότερο των στροφών του στροφάλου. Αυτό ταυτόχρονα σημαίνει ότι μια εξάτμιση συγκεκριμένης γεωμετρίας θα αποδίδει ιδανικά σε ένα περιορισμένο αριθμό στροφών του κινητήρα και όχι σε όλο το εύρος .

285081

Πειραματικοί θάλαμοι διαστολής

notakos600
17/03/2013, 14:02
Ο θάλαμος διαστολής που εξέλιξε για την εξαγωγή και η περιστροφική βαλβίδα για την εισαγωγή ήταν το κλειδί για τη βελτίωση και την ουσιαστική ''απογείωση’'' των δίχρονων κινητήρων.
Έτσι το 1961 καταφέρνει να ανεβάσει την ισχύ του αγωνιστικού ΜΖ 125 από τους 8 ίππους στο αστρονομικό για την εποχή μαγικό αριθμό 25 σπάζοντας για πρώτη φορά την απόδοση των 200 ίππων στο λίτρο από έναν κινητήρα.

285083

Οι πόροι στην τότε Ανατολική Γερμανία για έρευνα και εξέλιξη ήταν σχεδόν ανύπαρκτοι και οι αγωνιστικές μοτοσυκλέτες της ΜΖ ήταν ένα γραφικό συμπλήρωμα στη γραμμή εκκίνησης Όλα αυτά όμως θα άλλαζαν και οι αγωνιστικές μοτοσυκλέτες του Kaaden θα γίνονταν οι γρηγορότερες του κόσμου με πολλούς διάσημους οδηγούς αγώνων της εποχής να κάνουν ουρά για να τις οδηγήσουν.
''Τίποτα δεν είναι καινούριο'' συνήθιζε να λέει όταν μιλούσε για παράδειγμα για τις περιστροφικές βαλβίδες οι οποίες τότε είχαν ήδη ιστορία 50 ετών. Με τις reed η πλήρωση του στροφαλοθαλάμου με μείγμα άγγιζε με δυσκολία το 85-90% ενώ με την περιστροφική η πλήρωση έφτανε χαλαρά στο 108-110%.Αποδίδει αρκετά καλυτέρα από τις reed δεδομένου ότι δεν επιφέρει αντίσταση στην εισαγωγή του μίγματος όπως κάνουν τα πέταλα των reed. Η περιστροφική βαλβίδα ακολουθεί την περιστροφή του στροφάλου παίρνοντας κίνηση από ένα γρανάζι που συνεργάζεται με τον στροφαλοφόρο άξονα και εξασφαλίζει άνοιγμα και κλείσιμο σε συγκεκριμένες μοίρες προσομοιώνοντας τον απόλυτο εγκλωβισμό του μίγματος στο στροφαλοθάλαμο. Η περιστροφική βαλβίδα μοιάζει με ημικύκλιο. Τα στελέχη της αποκαλύπτουν και καλύπτουν τις οπές, συναρτήσει των μοιρών που βρίσκονται.

notakos600
17/03/2013, 14:08
Και τότε ακριβώς συνέβη το αδιανόητο:
Αυτομόλησε στη SUZUKI ο νούμερο 1 αναβάτης του παίρνοντας μαζί του σχέδια και εξαρτήματα της αγωνιστικής ΜΖ.


http://www.moto.gr/forums/showthread.php?t=134311


Το σκάνδαλο της αυτομόλησης έφερε σε δύσκολη θέση τον ίδιο αλλά και την ΜΖ που οι ήδη ελάχιστοι πόροι της εκμηδενίστηκαν και από την άλλη μεριά εκτόξευσαν τα άλλοτε ασθενικά suzuki στις πρώτες θέσεις των gp.

Ο Kaaden δεν συγχώρησε ποτέ τον Degner…

Ο υποτιμημένος δάσκαλος που τόσα πρόσφερε στον δίχρονο κινητήρα και στη μοτοσυκλέτα γενικότερα είχε και έχει την ατυχία να είναι σχεδόν άγνωστος σε πολλούς από εμάς. Την επόμενη φορά που θα οδηγήσουμε ή θα δούμε μια δίχρονη μοτοσυκλέτα να περνά δίπλα μας, ανεξαρτήτως μάρκας ή μοντέλου, θα ξέρουμε τουλάχιστον ποιος ήταν ο Walter Kaaden.

Πέθανε στις 3 Μαρτίου του 1996.

285051

notakos600
17/03/2013, 14:27
Μπορείτε να συμπληρώσετε, να παρατηρήσετε και να διορθώσετε ότι θέλετε.

Corvo
17/03/2013, 18:47
Δεν ξερω αν ειναι μονο σε εμενα αλλα οι πιο πολλες φωτογραφιες δεν φαινονται

το αρθρο ομως ειναι πολυ καλο, ωραιος

KostasV2
17/03/2013, 19:29
Δεν ξερω αν ειναι μονο σε εμενα αλλα οι πιο πολλες φωτογραφιες δεν φαινονται

το αρθρο ομως ειναι πολυ καλο, ωραιος

Όντως, κάποιο πρόβλημα υπάρχει με τις φωτό...

notakos600
17/03/2013, 19:59
Διορθώθηκε παίδες, καλή μελέτη, ακολουθούν κι άλλα στοιχεία και άλλες φωτό. ;)

KostasV2
17/03/2013, 20:18
Διορθώθηκε παίδες, καλή μελέτη, ακολουθούν κι άλλα στοιχεία και άλλες φωτό. ;)

Ευχαριστούμε για το χρόνο που αφιέρωσες. :beer:

notakos600
18/03/2013, 05:05
285099
285100


285101

notakos600
18/03/2013, 05:12
285102
285103
285104

notakos600
18/03/2013, 05:16
285105
285106
285107

notakos600
18/03/2013, 05:22
285108

285109

285110

notakos600
18/03/2013, 05:38
285111


Στατικό μοντέλο:

285112

285113

notakos600
18/03/2013, 05:47
285114

Σε συνάντηση του 2009, 125 (το δεύτερο στη σειρά) και 250 cc σε πρώτο πλάνο με το κλασικό φούσκωμα χαμηλά στο fairing για να χωρέσουν τα καρμπυρατέρ που ήταν στο πλά'ι' του στροφάλου για να τροφοδοτούν τις περιστροφικές.


285115

Η δικύλινδρη MZ 250

notakos600
18/03/2013, 06:10
Η SUZUKI RG 500 του Barry Sheene, που στην ουσία είναι δύο σειρές κυλίνδρων ΜΖ 250...;)

285116

285117

notakos600
18/03/2013, 07:19
Κάθε φορά που το έμβολο αποκαλύπτει την θυρίδα εξαγωγής ο παλμός των καυσαερίων κινείται προς τον θάλαμο διαστολής και ο ήχος έχει την ίδια συχνότητα ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, αν για παράδειγμα οι στροφές είναι 8.000 τότε και η συχνότητα ήχου των καυσαερίων θα είναι 133ΗΖ ανά δευτερόλεπτο. Ως εκ τούτου ο θάλαμος διαστολής κατασκευάζεται ανάλογα με τις στροφές που θέλουμε τη μέγιστη απόδοση του κινητήρα καθώς η συχνότητα των καυσαερίων δεν ακτινοβολεί παντού αλλά μόνο μέσα στον θάλαμο διαστολής όπου είναι εγκλωβισμένα. Ο Kaaden κατάλαβε από πολύ νωρίς πως το μήκος της ''κοιλιάς'' ενός θαλάμου διαστολής καθορίζει τον σχετικό χρονισμό με βάση τα θετικά και αρνητικά κύματα των καυσαερίων. Αν το τμήμα της κοιλιάς είναι πολύ μικρό τότε τα θετικά κύματα έχουν μικρότερη απόσταση να ταξιδέψουν και φτάνουν στη θυρίδα εξαγωγής νωρίτερα (απόδοση σε υψηλές στροφές).

285121

notakos600
18/03/2013, 07:34
Η λειτουργία της αναφέρθηκε πιο πάνω:

285125


Ο χρονισμός της:


285126

devil's animal
18/03/2013, 07:53
ευχαριστουμε...
:beer::beer::beer:

theofilos888
18/03/2013, 08:22
Ευχαριστούμε!!!! :beer:

foogr01
18/03/2013, 09:38
Ευχαριστούμε :beer:

sapila racing
18/03/2013, 09:42
Ωραίος, να γράψεις κι άλλα! :beer:

christof40
18/03/2013, 09:50
χιλια μπραβο για την εξαισια παρουσιαση:beer::beer::beer:

RaGe_Raptor
18/03/2013, 10:08
και πάλι μπράβο...!!!

notakos600
18/03/2013, 17:44
MZ RE250 1971

285160

285161

285162

notakos600
18/03/2013, 17:47
1964

285163


RE 125 1961

285164


RZ 125 1970

285165

buckley
19/03/2013, 20:50
Ωραίος , πάντως για να σου πω την αλήθεια (δεδομένου του θαυμασμού σου για τον Kaaden) θα προτιμούσα πιο μυθιστορηματική παρουσίαση και όχι τόσο "ντοκυμαντερίστικη" αφού και το θέμα προσφερόταν νομίζω.
Και πάλι μπράβο πάντως γιατί αυτές οι ιστορίες αποτελούν αναπόσπαστα κομάτια του μοτοσυκλετιστικού γίγνεσθαι και είναι απαραίτητο να τις μαθαίνουν οι νεώτεροι.

sapila racing
20/03/2013, 08:50
Να βαλω κι εγω μερικές φωτό ακόμα.

Μια το team στα ΄πίτς' της εποχής.

sapila racing
20/03/2013, 09:02
Και το πιο προχωρημένο MZ που έφτιαξαν τότε, και ειναι και το πρώτο Tandem δικύλινδρο που κατασκευάστηκε.
Είναι το MZ 125 RE II του 1969, που έτρεξε στο πρωτάθλημα του 1970 και πήρε τρίτη θέση στο Isle of Man με τον Günter Bartusch.
Ηταν πολύ προχωρημένο design, αλλά δεν υπήρχαν πλέον οι πόροι για να το εξελίξουν όπως του άξιζε.
Την επόμενη χρονιά η MZ αποχώρησε από το πρωτάθλημα των 125.
Οι προδιαγραφές του είναι πολύ εντυπωσιακές:
2 κυλινδρο δίχρονο,
43mm x 43mm διάμετρος Χ διαδρομή (τετραγωνο)
34 HP / 11,500 rpm,
6 ταχύτητες
Τελική 128 mph (205 χλμ/ωρα)

Αυτό τον σχεδιασμό τον υιοθέτησε αργότερα η Rotax και η Kawasaki στα 250 και 350 τους, τον εξέλιξαν και πήραν αρκετά πρωταθλήματα.

notakos600
20/03/2013, 16:28
Ωραίος , πάντως για να σου πω την αλήθεια (δεδομένου του θαυμασμού σου για τον Kaaden) θα προτιμούσα πιο μυθιστορηματική παρουσίαση και όχι τόσο "ντοκυμαντερίστικη" αφού και το θέμα προσφερόταν νομίζω.
Και πάλι μπράβο πάντως γιατί αυτές οι ιστορίες αποτελούν αναπόσπαστα κομάτια του μοτοσυκλετιστικού γίγνεσθαι και είναι απαραίτητο να τις μαθαίνουν οι νεώτεροι.


Η ζωή του Degner ήταν μυθιστορηματική και περιπετειώδης Παναγιώτη, του Kaaden δεν πιστεύω πως είχε το πάθος και τα πάθη του πρώτου. Το πάθος του ήταν η έρευνα και η εξέλιξη, τα πάθη όμως κάνουν το μυθιστόρημα. :beer:

Άρη, οι φωτογραφίες σου είναι πανέμορφες...:beer:

motomaniac
23/03/2013, 01:03
ευχαριστουμε!! :beer:

KostasV2
23/03/2013, 08:19
Πάντως είναι κρίμα που η ΜΖ δεν αξιοποίησε ποτέ εμπορικά όλη την τεχνογνωσία που είχε αποκτήσει στούς αγώνες...

notakos600
23/03/2013, 08:29
Πάντως είναι κρίμα που η ΜΖ δεν αξιοποίησε ποτέ εμπορικά όλη την τεχνογνωσία που είχε αποκτήσει στούς αγώνες...

Την αξιοποίησε και με το παραπάνω μέχρι να κλέψει τα σχέδια ο Degner και να τα πάει στη Suzuki, βέβαια η βιομηχανική κατασκοπεία ''βοήθησε'' και την Yamaha αργότερα όπως υπάρχουν και κάποιες φήμες για την Rotax...
Πάντως προσωπικά πιστεύω πως η κατάρα της ΜΖ ήταν οι ανύπαρκτοι πόροι για έρευνα, εξέλιξη και φυσικά το ακανθώδες ζήτημα του budget για συμμετοχή σε αγώνες παγκοσμίου.
Το παράπονο του Kaaden μέχρι τον θάνατό του ήταν πως ''όσο και να μοχθήσεις για να φτιάξεις κάτι, πάντα υπάρχει κάποιος να σου κλέψει την ιδέα''.
Στο εμπορικό κομμάτι τώρα δεν μπορώ να απαντήσω υπεύθυνα, όμως πιστεύω πως ήταν μια μικρή εταιρεία και σαν τέτοια δεν μπόρεσε ποτέ να ελιχθεί εμπορικά.

sapila racing
23/03/2013, 11:54
Αν ήταν απο την άλλη μεριά του τείχους θα ήταν αλλιώς τα πράγματα, και θα είχε αξιοποιηθεί κι εμπορικά η τεχνογνωσία του Kaaden, εκτός απο τον αγωνιστικό τομέα.
Eδώ να σημειώσουμε οτι η MZ κυριαρχησε και στο enduro εκείνη την εποχή!

Ομως τελικά τα μηχανάκια που έφταναν στην παραγωγή, ήταν 'ανατολικου μπλόκ΄.
Ακόμα μαι το τελευταίο 'original' MZ, το ETZ250 της δεκαετίας του 80, ήταν για χρόνια το μοναδικό δίχρονο σε παραγωγή (αντε και το Jawa 350) με εξατμισεις χωρίς θαλαμο διαστολής.
Ειρωνία δεν είναι?

motomaniac
23/03/2013, 14:53
Αν ήταν απο την άλλη μεριά του τείχους θα ήταν αλλιώς τα πράγματα, και θα είχε αξιοποιηθεί κι εμπορικά η τεχνογνωσία του Kaaden, εκτός απο τον αγωνιστικό τομέα.
Eδώ να σημειώσουμε οτι η MZ κυριαρχησε και στο enduro εκείνη την εποχή!

Ομως τελικά τα μηχανάκια που έφταναν στην παραγωγή, ήταν 'ανατολικου μπλόκ΄.
Ακόμα μαι το τελευταίο 'original' MZ, το ETZ250 της δεκαετίας του 80, ήταν για χρόνια το μοναδικό δίχρονο σε παραγωγή (αντε και το Jawa 350) με εξατμισεις χωρίς θαλαμο διαστολής.
Ειρωνία δεν είναι?

αυτο το εχω απορια κι εγω....

notakos600
24/03/2013, 07:00
Ακόμα μαι το τελευταίο 'original' MZ, το ETZ250 της δεκαετίας του 80, ήταν για χρόνια το μοναδικό δίχρονο σε παραγωγή (αντε και το Jawa 350) με εξατμισεις χωρίς θαλαμο διαστολής.
Ειρωνία δεν είναι?

Προφανώς επέστρεψαν στη φιλοσοφία της DKW με τις εξατμίσεις μεγάφωνο, αυτό που αντιπαθούσε ο Kaaden.

Σχετικά τώρα με τα enduro ΜΖ είναι μια ολόκληρη ιστορία από μόνα τους, θέλησα να τα αφήσω για άλλο κεφάλαιο θέλοντας εδώ να εστιάσω περισσότερο στα μοντέλα GP της ΜΖ που πιστεύω πως ήταν τεχνολογικά πιό προχωρημένα, άλλωστε τα enduro δεν είχαν δισκοβαλβίδες (πράγμα ανεφάρμοστο στο χώμα φυσικά).

Στο ISDE λοιπόν η ΜΖ είχε νίκες τις ακόλουθες χρονιές: 1963, 1964, 1965, 1966, 1967, 1969, 1987.

Εδώ η ομάδα το 1968 με στρατιωτική εμφάνιση που παραπέμπει στο ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής.

285604

notakos600
24/03/2013, 07:16
MZ ES 300 SIX DAYS 1963

285606


MZ GE 250 αρχές δεκαετίας του 1980

285607


Και το υγρόψυκτο 250 του 1988 που ήταν και το τελευταίο

285608

notakos600
24/03/2013, 07:25
Στη τρίχα το έχει ο τύπος, MZ 250 GE- ISDT replica 1985, 200 τέτοια κατασκευάστηκαν στο σιδηρούν παραπέτασμα από το 1984 μέχρι και το 1987, με εργοστασιακό πλαίσιο αλλά μοτέρ από το μοντέλο δρόμου με 12 ίππους λιγότερους (δεν θα με χάλαγε).


285609

notakos600
24/03/2013, 07:33
Φυσικά και το MZ GT 500 1988 με 49 ίππους (έτερα στοιχεία αναζητούνται, όποιος βρει ας τα παραθέσει).

285610

285611

285612

notakos600
24/03/2013, 07:37
Γερμανικά δεν ξέρω αλλά μάλλον από εξώφυλλο περιοδικού πρέπει να είναι.

285613

notakos600
24/03/2013, 07:42
Και ακόμη δύο φωτογραφίες από αγώνες enduro την δεκαετία του 1980.

285614

285615

Da.Vintage
28/03/2013, 11:48
μας ταξίδεψες :beer:

notakos600
28/03/2013, 11:51
μας ταξίδεψες :beer:

Νά 'σαι καλά, στην εποχή των ride-by-wire τέτοια εικονικά ταξείδια είναι πνιγμένα στο διχρονόλαδο, την αδρεναλίνη και την περιπέτεια...:beer:

kokkiklhs
28/03/2013, 23:15
Ευχαριστούμε!!! Οι ΜεΖέδες ήταν, είναι και θα είναι σπουδαίο κομμάτι της δίκυκλης ιστορίας!!
:beer: