Σας κάνω πολύ κέφι...
Ρώτησα αν με το 40αρι πάει λιγότερο λάδι στην κεφαλή και καταλήξαμε σε θερμοκρασίες και Ιταλικά...
Νομίζω έχουμε μπερδευτεί Νικόλα
Μιλάω για το honda sh 150. Ναι, τα 15-50 είναι μαλακία γι αυτό το μηχανάκι και δεν θα τα ξαναβάλω, αν και δεν νομίζω ότι θα πάθει τίποτα· του κόβει όμως πολύ σε στροφάρισμα. Είμαι μεταξύ 10-30 και 10-40, με τρώει ο κώλος μου περισσότερο για τα 10-30 γιατί θα πηγαίνει καλύτερα.
Λάδι diesel 15-40 βάλε, πιάνει χοντρό φιλμ στα μέταλλα και δεν έχει αντιτριβικά να σου χαλάσει τον συμπλέκτη.
Αν και ο διάλογος εδώ μέσα κουράζει γιατί οι περισσότεροι
όχι μόνο δεν ξέρουν τι τους γίνεται αλλά δεν έχουν κανένα
πρόβλημα να πουν και ότι νομίζουν
Η απάντηση σε ότι ρωτάς είναι ότι μάλλον εξαρτάτε απ τη θερμοκρασία
αφού αυτή επηρεάζει και την εσωτερική τριβή του λαδιού (και την πυκνότητα )
Το πως κυκλοφορεί το λάδι όμως μέσα στον κινητήρα είναι μελέτη πολύ δύσκολη που συνήθως κάνουν αεροναυπηγοί
(ούτε εγώ το περίμενα)
Άρα κρατάω μια πισινή
Εμπειρικά όμως σε όλα τα μηχανάκια που έχω αλλάξει εγώ
ο μπρό οι φίλοι μου και σε αρκετές λέσχες που είχα την κουβέντα
είναι ότι το 10 40 κουμπώνει καλλίτερα στην Ελλάδα ειδικά το καλοκαίρι
ανανήψαντας
Αν πήγαινε το ίδιο θα ήταν αντίθετο με τους νόμους της φύσης.
Αλλά το λιγότερο θα έχει και μεγαλύτερο ιξώδες.
Και από την άλλη επί του ερωτήματος, η κλίμακα SAE είναι κλίμακα δεν είναι τιμή.
Το 30 στα μπουκάλια σημαίνει ότι στους 100 βαθμούς το περιεχόμενο έχει κινηματικό ιξώδες από 9,3 έως 12,5 cSt
ενώ το 40 από 12,5 έως 16,3 cSt.
Καταλαβαίνεις ότι τα λάδια στο άνω όριο του 30 και κάτω όριο του 40 έχουν ουσιαστικά ίδιο ιξώδες.
Και βέβαια αυτό στους 100 βαθμούς.
Στους 110 ένα 40άρι με χαμηλό vi μπορεί να έχει μικρότερο ιξώδες από ένα 30άρι με μεγαλύτερο vi.
Οι τιμές στο ιξώδες είναι κλίμακες. Η πρώτη τιμή αφορά τον βαθμό ιξώδους που απαιτείται κατά την εκκίνηση του κινητήρα και η δεύτερη την επιθυμητή τιμή ιξώδους κατά την λειοτυργία του κινητήρα (αυτό το δεύτερο συνυπολογίζει την θερμοκρασία περιβάλλοντος). Το ερώτημα λοιπόν είναι αν "ακούμε το εργοστάσιο ή κάνουμε του κεφαλιού μας ή του κεφαλιού του μηχανικού;" Η απάντηση είναι πως καλό θα είναι να ακούμε αυτό που προτείνει το εργοστάσιο. Εκτός αν νομίζετε πως η Χόνδα προτείνει κάτι που θα κάνει τους κινητήρες της αναξιόπστους σε βάθος χρόνου. Κάποτε το σύνηθες ήταν τα εργοστάσια να παραθέτουν πίνακες που προτείναν λάδια με ιξώδες αναλόγως της θερμοκρασίας μια περιοχής. Κάποτε. Κάποτε και κάποιοι, όχι πάντα όλοι. Σήμερα ΠΑΝΤΩΣ η Χόνδα λέει 10w 30. Εγώ λέω να προσαρμοστούμε σε αυτό γιατί η Χόνδα ξέρει. Ή μήπως να κάνουμε ότι λέει ο Μπάμπης, ο Μανώλης και οι άλλοι; Το ερώτημα απαντάτε μόνο του και δεν χρειάζεται να μπαίνουμε σε αναλύσεις του τύπου περί οπών διέλευσης του λαδιού, κραμμάτων μετάλλων των κινούμενων μερών και περιοχών ανοχών του εύρους των εξωτερικών θερμοκρασιών. Αν η Χόνδα θεωρούσε ότι στην Ελλάδα πρέπει να τοποθετηθεί άλλο λάδι απ΄πο αυτό που θα βάλεις στην Γερμανία θα το έκανε, να είστε σίγουροι (γιατί κάποτε το έκανε). Τώρα υποδυκνύει άλλα πράγματα με τα οποία πρέπει ο ιδιοκτήτης -και ο μηχανικός- να συμμορφώνεται. Δεν ξέρω αν κάποιοι πιστεύετε ότι είναι ψιλά γράμματα αυτά, θυμίζω όμως πως στο θέμα λάδι οι περισσότεροι αλλάζουμε τα λάδια συχνότερα από τα προτεινόμενα από το εργοστάσια που σημαίνει πως το θέμα λάδι το συνδέουμε απόλυτα με την μακροζωία του κινητήρα επομένως εκτός από τακτική αλλαγή καλό θα είναι να βάζουμε και το σωστό λάδι (που είναι το λάδι που συστήνει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας).
Και πολύ σωστά κάνεις. Τα περισσότερα σκούτερ βαράνε μπιέλες γιατί οι οπές διέλευσης λαδιού είναι μικρές και σχεδόν κανένας δεν τα ζεσταίνει ούτε για ένα λεπτό και με το που βγαίνουν στο δρόμο βιαστικοί να πάνε στη δουλεία τους αρχίζουν και τα σπάνε στις εκκινήσεις στα φανάρια. Οι περισσότερες εταιρείες έχουν 10-30 με ένδειξη για σκούτερ.
Κάτι διάβασα για Moto Guzzi.... φαντάζομαι ότι γνωρίζουμε ότι έχουμε άλλη διάταξη κινητήρα και παρόμοιο σύστημα λίπνασης με τους boxer της BMW;. Για αυτό και οι διαφορετικές τιμές (σχεδόν αυτοκινητάδικες). Άλλη λίπναση για το μοτέρ και άλλη για το κιβώτιο ταχυτήτων.
Όχι πλέον Στέφανε. Από το '13 κι ύστερα τα lc εχουν ενσωματώσει το κιβώτιο στον κινητήρα και λιπαινονται πλέον με το ίδιο λάδι.
Μυστήριο παραμένει πάντως μια άλλη αλλαγή, στα αεροψυκτα η bmw συνιστούσε απλό ορυκτελαιο 20-50 ενώ τώρα στα καινούργια 5-30 και αυστηρά συνθετικό!
Δεν είπα ότι το 10-40 λιπαίνει καλύτερα απο το 10-30 .
Αναρωτιέμαι αν η μετάβαση σε 10-30 απο την Honda έγινε για λόγους οικονομίας καυσίμου ( Τα υβριδικά της Toyota δουλεύουν με 0-30 στην Ελλάδα )και κατ'επέκταση ευκολία στην επίτευξη των προδιαγραφών ρύπων . Σε αυτή τη περίπτωση προτιμώ να "σπαταλώ " λίγο περισσότερο καύσιμο με το 10-40 , και να έχω μεγάλο όφελος απο την τιμή αγοράς του λιπαντικού .
Ενδεικτικά το Castrol Power 1 έχει 7,80 το 10-40 και 9 !! το 10-30 .
Αν όμως έχει ΑΛΛΑΞΕΙ η διαδικασία κατασκευής του μοτέρ και συναρμολογείται με μικρότερες ανοχές τότε ΠΡΟΦΑΝΩΣ πάω πάσο και μένω στα αυγά μου (10-30).
Το λέω αυτό γιατί τα αντίστοιχα κινέζικα πχ Voge (πιστή αντιγραφή του μοτέρ ) προτείνονται με 10-40
Ποιο πολύ σημασία παίζει το HTHS από το ιξώδες και επισης τι Group oil είναι.
της Honda ορυκτέλαια είναι και λένε αλλαγές στις 6.000χλμ, απλό λάδι δηλαδή.
Μόνο η Honda βάζει / προτείνει 10W30 στις μοτοσικλέτες της πλεον, για οικονομία καυσίμου και περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Ακόμα και στο XR650L λέει 10W30 στο σημερα, ασχέτως αν θα το κάνει νερό τελείως και λίαν συντόμως με τις θερμοκρασίες που πιάνει ως μοτέρ, το οποίο είναι αρχαίο, αλλά το γράφει στο manual.
Παλαιότερα έγραφε 10W40, και είχε και το σχεδιάγραμμα με τις εξωτερικές συνθήκες.
Τώρα για το HTHS πχ Redline 10W30 Motorcycle oil έχει HTHS 3.8
πχ Redline 0W20 έχει HTHS 2.9 , και στους 100C έχει 9, και τα 30αρια ξεκινάνε από 9.3
για το info στο HRC kit manual του CBR1000SP προτείνει 0W30, και οι συνθήκες λειτουργίας θα είναι αγωνιστική χρήση.
Δεν νομίζω να το προτείνει τυχαία.
Μπορείς να διαβάσεις ένα νήμα του Oldman εδώ μέσα που εξηγεί ωραία και αναλυτικά, ή να δεις μερικά πράγματα στο φόρουμ bob is the oil guy (εκεί τα κάνουν ανάλυση σε εργαστήρια και το ψάχνουν).
Λάδια στο εμπόριο 10W30 υπάρχουν
Amsoil 10W30 Metric Motorcycle oil
Redline 10W30 Motorcycle oil
Motul 10W30 7100 και 5100
Motul 10W30 300V FL
Repsol
IPONE Katana Full power
και άλλα...
Εφόσον η honda λέει 10w30...
Επειδή τα σημερινά μοτέρ κατασκευάζονται με μικρές ανοχές...
Επειδή το μοτέρ σου είναι υδρόψυκτο και δεν έχει πολλά χλμ...
Εγώ θα έβαζα 10w30 ήμισυνθετικο