Λοιπόν ο σκοπός του post αυτού είναι να ξεκαθαρίσει τι είναι ισχύς, τι ροπή,
και ποιο θέλουμε να έχει η μηχανή μας για καλές επιδόσεις. Επίσης θεωρητικά
όταν διαβάσετε αυτό το post θα πρέπει να ξέρετε αν θα έπρεπε να περνάτε με το
τετρακυλινδρό 600RR σας τον κολλητό σας με το "ροπάτο" V2 (και αν δεν τον
περνάτε μήπως φταίει ότι είστε μεγάλα κουλάδια? ), καθώς και τι στο καλό εννοεί
ο κόσμος όταν λέει ροπάτος κινητήρας . Τέλος θα πρέπει όταν διαβάζετε στο
αγαπημένο σας περιοδικό το διάγραμμα της δυναμομέτρησης της μηχανής σας να
μπορείτε να πάρετε κάποια πληροφορία από αυτό. Όλα αυτά γράφοντας μία μόνο
εξίσωση.
Για να σας ξενερώσω από την αρχή, σας λέω ότι η ισχύς και η ροπή συνδέονται με
μία πολύ απλή σχέση (στο περίπου ο συντελεστής, μην βαράτε ):
[Ισχύς του κινητήρα (σε hp) σε κάποιες στροφές] = 0.0014 x [Ροπή του κινητήρα (σε χιλιογραμμόμετρα) σε αυτές τις στροφές] x [τις στροφές του κινητήρα (σε rpm)]
Αλλιώς: P=0.0014 *M *rpm ,
όπου P η ισχύς σε hp, Μ η ροπή σε χιλιογραμμόμετρα, και rpm η ένδειξη του
στροφόμετρου σας. (Συνήθως όταν μιλάει ο κόσμος για την ισχύ ενός κινητήρα
εννοεί την μέγιστη αποδιδόμενη ισχύ ενώ προφανώς ισχύς αποδίδεται σε όλο το
φάσμα των στροφών.)
Αν διαβάζετε ακόμα ας δούμε τι λέει η παραπάνω εξίσωση:
α)Μας λέει ότι δεν υπάρχει ισχύς χωρίς ροπή και τούμπαλιν. Διπλάσια η ροπή?
Διπλάσια και η ισχύς.
β)Λέει όμως ακόμα, ότι ακόμα και ένας κινητήρας με μικρή ροπή μπορεί να δώσει
μεγάλη ιπποδύναμη αρκεί να ανεβάζει υψηλές στροφές (διατηρώντας κάποια
σοβαρή ροπή σε αυτές τις στροφές). Αν ένας 600αρης V2 κινητήρας διατηρεί 5
χιλιογραμμόμετρα ροπής μέχρι τις 10000rpm θα βγάλει (σύμφωνα με την παραπάνω
εξίσωση) περίπου 5*0.0014*10000=70hp. 'Ένας τετρακύλινδρος 600cc πιθανότατα
θα διατηρεί 5 χιλιογραμμόμετρα μέχρι τις 15000rpm οπότε θα βγάζει γύρω στα
5*0.0014*15000=105hp. Άρα καλύτερος ο τετρακύλινδρος? (Θα δούμε
παρακάτω. Όλοι του θεού είναι εκτός από τον δικό μου που είναι ο καλύτερος. :a31: )
Παρότι ισχύς και ροπή είναι άμεσα συνδεδεμένα μεταξύ τους, οι περισσότεροι
άνθρωποι έχουν διαισθητικά συνδέσει την ροπή με την επιτάχυνση και την ισχύ
του κινητήρα με την τελική.
Πράγματι η ισχύς είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τελική ταχύτητα. Περισσότερη
μέγιστη ισχύς μεγαλύτερη η δυνατή τελική.
Η ροπή από την άλλη μας λέει πόσο γρήγορα επιταχύνει η μηχανή. Έτσι η μηχανή
μας στις στροφές της μέγιστης ροπής θα επιταχύνει πιο γρήγορα από ότι σε
υψηλότερους (ή χαμηλότερους) ρυθμούς περιστροφής με την ίδια ταχύτητα στο
κιβώτιο.
Και ένα τελευταίο και προφανές. Μπορεί η επιτάχυνση να είναι ανάλογη της ροπής
αλλά το πόση επιτάχυνση παίρνουμε εξαρτάται και από την σχέση
μετάδοσης. Αλλιώς επιταχύνει η μηχανή με πρώτη στις 6000rpm και αλλιώς με έκτη
στις ίδιες στροφές. Ή πάλι αν κοντύνετε τις σχέσεις μετάδοσης (βάζοντας
π.χ. πιο μεγάλο γρανάζι πίσω) τότε θα έχετε καλύτερη επιτάχυνση.
Ωραία η θεωρία τελείωσε. Επειδή όμως δεν καταλάβαμε τίποτα (αυτός ήταν ο
σκοπός) μερικά παραδείγματα:
Edited.....
Υ.Γ.
Μιά που εδώ και καλά τελειώσαμε την θεωρία ας αναφέρουμε και το ακόμα πιο προφανές ότι αυτό που μετράει είναι η αναλογία ισχύς-βάρους (ή ροπής-βάρους). Διπλάσιο βάρος (συνολικό μηχανής και επιβάτη) ? Μισή η επιτάχυνση (ίδια όμως η τελική που δεν εξαρτάται από το βάρος )